20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    dram_d

Powermac G5: helft van geinstalleerd geheugen?

Hallo,

Ik heb een Powermac Dual G5 1.8Ghz (2005 geloof ik) en ik heb nu 2 x 1 Gb en 2 x 512Mb erin zitten, maar hij toont van alle bankjes maar de helft.
    System info geeft dus in alle slots het geheugen weer en vind ze ‘ok’, maar ik heb in totaal dus maar 1,5Gb ipv 3Gb.

De modules zijn alle 4 van het hetzelfde type (KTA G5 400/512mb, 2.6v danwel KTA G5 400/1gb), en ja, ze in de juiste volgorde in de slots.
    Ik heb hier ook nog 2 x 128Mb liggen (DDR 400MHz, CL3, PC3200u – 30330) en die worden wel als 2 x 128Mb herkend….

Heeft iemand enig idee of en hoe ik dit kan oplossen? Misschien een firmware update ofzo? Ik heb al op allerlei forums gekeken en niks gevonden. Heb ook al geprobeerd de bankjes in andere volgorde in de computer te zetten maar dat haalt ook niets uit. Hoop dat iemand een tip hebt, of misschien weet of er toch net een ander type in moet?

dank!

Geblokkeerd
    Anoniem

Check eerst of ze er wel goed in zitten.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Je moet ze in gelijke paren installeren

Bijdrager
    Pieterr
    Bijdrager
    Pieterr

Het is vaak toch een kwestie van flink aandrukken.
    http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1125962

Bijdrager
    Rolf

Ik heb hetzelfde met een MacPro. En om erachter te komen wat er aan de hand is verwissel ik bankjes, haal ik bankjes eruit en er dat weer in, verwissel ik de A en B risers… etc etc.

Als ik een van deze acties heb uitgehaald heb ik weer het geheugen dat ik moet hebben, maar vaak blijkt na een paar dagen dat 2 2GB bankjes nog maar de helft halen. En dan dus weer van voren af aan. Ik heb er nog geen sluitende analyse van kunnen maken, maar zeer vreemd is het wel. Het hangt NIET van het merk af en niet van de risers, maar het is WEL het eerste paar per riser. Dat zijn allemaal 2Gb bankjes. Misschien heeft temperatuur er iets mee te maken… ?

Bijdrager
    dram_d

dank, maar:

@MacHammerfan: weet ik…
    @ Pieterr: weet ik…. en over goed aandrukken: het is toch raar dat ie wel aangeeft dat ze erin zitten en ok zijn, maar allemaal de helft aan geheugen aangeven. In die thread die je gaf wordt het geheuegen helemaal niet herkend, en bij mij geeft ie toch:

Grootte: 512 MB
    Type: DDR SDRAM
    Snelheid: PC3200U-30330
    Status: OK

en dat voor elk van de bankjes, alleen 512Mb bij een 1Gb module, en 256 bij een 512Mb….

@Rolf: heel eigenaardig…. Toch een kwestie van hoe goed ze erin zitten? Maarre (stomme vraag) wat zijn risers? en twee: wat bedoel je met ‘het eerste paar per riser’?

In elk geval gaat het bij bij alle vier op…. En ja ze zitten netjes ‘gespiegeld’ (dus per paar van binnen naar buiten. zoals in het plaatje boven)

in elk geval dank voor de reacties!

Bijdrager
    dram_d

deze hier heeft trouwens exact hetzelfde probleem (en exact dezelfde G5) als ik…..
    Ook geen oplossing, trouwens:-(

http://www.mac-forums.com/forums/apple-desktops/128776-power-pc-ram-issue.html

Bijdrager
    Pieterr

Heb je die reepjes op eBay gekocht?
    Er schijnt ook wel eens geheugen verkocht te worden waar niet precies inzit wat er opstaat.

Bijdrager
    dram_d

tja…. heb ze gekocht via tweedehandsmac.nl, van een jongen uit Utrecht….

Maar de 512Mb bankjes kwamen gewoon (destijds) bij onze eigen leverancier vandaan…

Ik neem dus maar aan dat ze alle vier gewoon zijn wat erop staat

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Klopt dit bij jou: “some of the PowerMac G5 series requires memory to be installed in pairs, from the innermost RAM memory slots outward

En wat zie je staan in “activiteitenweergave”, het zelfde als bij system info?

En wat “riser” betreft, dat is volgens mij een aanduiding die helemaal niet van toepassing is op RAM kaartjes. Dit zegt de Wiki er over

Bijdrager
    dram_d

ja, klopt inderdaad, bij deze G5 moet je het geheugen in gelijke paren installeren (zoals ook op het plaatje hierboven ergens) en dat heb ik ook gedaan.
    Acitiviteitenweergave was op zich wel een slimme tip! Helaas zie ik ook daar slechts 1,5 Gb geheugen weergegeven…..

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je zegt dat die 2 x 512Mb bij de vertrouwde leverancier vandaan komen? Ik neem aan dat je al gekeken hebt wat die laten zien zonder die 2 x 1GB van tweedehandsmac.nl? Als die 2 x 512Mb op zich dus óók maar de helft aangeven terwijl ze dus ‘echt’ 2 x 512Mb zijn, dan moet je maar eens vragen bij de APR hoe dat kan. Ik ben geen technicus, maar ik zou dan aan de memory controller denken.
    Om er helemaal zeker van te zijn dat de helft dus niet “gedetecteerd” wordt, zou je even het terminal programma (in de map hulpprogramma’s) kunnen openen, vervolgens “top” intypen gevolgd door return.
    Je ziet dan enkele regels tekst staan waar van er eentje begint met “PhysMem:”. Aan het eind van die regel staat dan het “used” en “free” memory. Die tel je uiteraard op. Maar ik ben bang dat ook die de helft maar laten zien.

Bijdrager
    1984

Please note that just because RAM meets the minimum listed criteria does not mean that it will necessarily function as intended in a particular Mac
    . When buying memory, be sure to buy from a quality vendor that has tested their RAM with your Mac to ensure compatibility.

http://www.everymac.com

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het is inderdaad zo dat RAM dat buiten (of haast buiten) de Apple spec’s valt mogelijk niet geregistreerd wordt, maar ik heb nog nooit gehoord van een situatie waarbij het dan maar voor de helft wordt geregistreerd…

Bijdrager
    dram_d

@ hendirik: Nee precies, ik ook niet! Behalve dan twee topics op andere fora die ik na lang zoeken heb gevonden…. dus het komt wel voor (maar ook daar werd het probleem niet opgelost). Jammer dat het niet gewoon een veel voorkomend probleem is;-)

En dank voor de terminal-tip, maar die geeft inderdaad:
    PhysMem: 211M wired, 708M active, 359M inactive, 1279M used, 257M free.

Dat tel ik op als ongeveer 1,5 Gb….

@ 1984: That makes perfect sense, BUT the specifications as given by the Apple website are actually quite limited, and all the specs that they do give are perfectly met by the modules I bought.
    So, If not all are perfectly compatible, than why doesn;t Apple give some more detailed specs?

De zoektocht duurt voort :-s

Bijdrager
    dram_d

*kick*

Ik heb nog wat gevonden: Op ebay staat ‘High Density’ DDR RAM te koop, waarbij ze aangeven, dat in computers waarin HD geheugen niet wordt geaccepteerd, je maar de heflt van het geheugen beschikbaar krijgt…

Dus, zou ik High Density geheugen hebben. En wat ís dat eigenlijk, en hoe kun je dat zien?

Bijdrager
    dram_d

en:

“DDR2 is de tweede versie van Double Data Rate. Het grootste verschil met DDR is dat er 4 bits tegelijk worden uitgelezen, in plaats van de gebruikelijke 2 bits. Om de aanvoer van de extra bits bij te kunnen houden is de I/O-buffer tweemaal sneller gemaakt. Hierdoor is er tweemaal zoveel bandbreedte ten opzichte van DDR.” (uit: wikipedia)

dus ik heb DDR2 gekocht en dat kan het moederbord niet aan?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het RAM geheugen in (voor zover ik kan zien) alle G5 PowerMac modellen wordt aangeduidt met “RAM Type: PC3200 DDR”. (wat natuurlijk het zelfde is als DDR1) Met een minimum RAM Speed van 400 MHz. De eerstvolgende Mac Pro (de opvolger dus van de laatste G5) heeft inderdaad DDR2 FB-DIMM @667MHz. Ik denk dus dat je gelijk hebt, je hebt feitelijk “te goed” RAM gekregen dat in een G5 maar ten dele tot zijn recht komt. Is het RAM dat er nu in zit er later bij gezet? M.a.w: er zit eigenlijk geen origineel RAM meer in? Want dat zou dan DDR moeten zijn he?

Hier heb je een artikel over low & high density RAM, daar staat o.a.:
    * LOW DENSITY modules have 100% compatibility with ALL systems and ALL chipsets as it fully follows JEDEC guidelines.
    * HIGH DENSITY modules only have 10% compatibility and are VERY SLOW as it breaks all JEDEC guidelines.

This is also why almost all Branded-Name systems such as Apple/MAC, Compaq/HP, Dell and IBM only uses LOW DENSITY modules.

Je kunt het niet “zien”, er zit weinig verschil in het ontwerp en mogelijk staat het wel op de doos, maar als men niet tegen je zegt dat high density slechts “10% compatibility” heeft, is dat nogal slordig…

Bijdrager
    dram_d

inderdaad slordig….

Er zitten trouwens inderdaad geen “originele” modules meer in (dat was 2 x 256Mb…). Ik zal ze nog eens naast elkaar houden, om te kijken of de beschrijving nog ergens verschilt. En dan maar proberen die (waarschijnlijk) DDR2 modules terug te sturen ofzo….

Bedankt in elk geval voor het meedenken!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.