8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    gloooolg

Powermac G4 upgraden

Hallo,

Ik heb een oude powermac G4. Deze heeft geen voeding, waar kan ik deze kopen? Ook wil ik graag de mac upgraden maar is dat nog wel de moeite waard? Zou het mogelijk zijn om er een intel mac van te maken? Het gaat om dit model:
    http://compidiaries.files.wordpress.com/2010/02/g4.jpg

Alvast bedankt,

Bijdrager
    Haike

Je kan er geen Intel van maken, voor sommige G4’s zijn destijds wel snellere procesoren gemaakt. Dan zit de huidige processor vastgeklemd/ingeklikt op het moederbord. Bij andere G4 zit de processor gewoon vastgesoldeerd en dan houd het op.

Een beetje pimpen kan wel, er bestaat een PCI kaartje waardoor je SATA schijven in je G4 kan laten draaien. Maar dat is allemaal niet meer actueel en ik denk alleen nog maar tweedehands te krijgen. Daarvoor kun je hier kijken. Daar zou ik ook kijken voor eenzelfde G4 als die je hebt, zodat je de voeding kan overzetten. En als je geld teveel hebt kun je ook nog over de grens kijken.

Maar bij de eerst genoemde site worden ook zat Intel machine’s tweedehands aangeboden. Is denk ik de snelste en goedkoopste oplossing.:wink:

Bijdrager
    Mister Blobby

Bij deze oude machiones is het vanwege de snelheid van belang te weten welke grafische kaart hij heeft. Een AGP grafische kaart geniet de voorkeur.

Daarnaast zou ik de maximale hoeveelheid geheugen erin stoppen.

Daarnaast is het zaak te achter halen om welke type het precies gaat:
    Op Everymac.com kun je uitzoeken wat je mac aan capaciteit heeft.

Succes

Bijdrager
    KarelWillem

Géén voeding? Hoe bedoel je? Is die er uit gesloopt?

Bijdrager
    Brombeer

Als het je om de kast gaat, kun je er een hackintosh van maken. Bijvoorbeeld zoiets.

Bijdrager
    gloooolg

Ja er zit geen voeding meer in, die is er door de vorige eigenaar uitgehaald omdat die kappot was.

Bijdrager
    computer space
    Brombeer op 03 januari 2013

Als het je om de kast gaat, kun je er een hackintosh van maken. Bijvoorbeeld zoiets.

Is nog legaal ook. Apple stelt als eis in de EULA van OSX dat het geinstalleerd mag worden op een Apple branded box.

Bijdrager
    stel maar

Ik zelf heb ook een PowerMac G4 AGP 500Mhz op zolder staan. Heeft een tijdje als servertje gedraaid maar voor normaal gebruik is het toch wel aan de lage kant. Ik heb toen geprobeerd om de processor te overklokken, maar 550Mhz is de max en niet merkbaar, 600Mhz geeft constant freezes. Vervolgens heb ik een 733Mhz processor van een QuickSilver omgebouwd en er in gezet. Door de 100Mhz bus ipv. 133Mhz liep die toen op 550Mhz en toen heb ik deze overklokt naar 867Mhz, dus 650Mhz. Opstarten ging wel echt sneller maar het bleef een langzame oude machine. De 733Mhz processor heeft geen L3 cache, maar alles daarboven wel, dat zou wel beter zijn, maar goed die had ik niet.
    Laatst kwam ik een processor upgrade tegen van fastmac voor weinig, 1,4Ghz 2MB L3 cache. En die heb ik er nu inzitten en ik moet zeggen dat hij nu prima draait. Je kan prima internetten, muziek luisteren, enz. Ik gebruik hem nu om video op te nemen van een Miro DV30 kaart, gaat prima.
    Ik heb nog geprobeerd de grafische kaart te update met een oude G5 kaart maar dat gaat niet passen, alleen in de wat nieuwere G4’s. Dus nu wil ik proberen een PC-grafischekaart te flashen naar mac. Maar daar moet ik nog aan beginnen.
    Hoe dan ook blijft het een oude machine, dat merk je toch wel als je er op werkt. Als dit je enigste computer wordt kan je toch beter doorsparen voor een intel mac.
    Vaak wordt er voor onderdelen toch nog de hoofdprijs gevraagd, je moet maar net goedkopen of gratis onderdelen tegen komen.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.