9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:

Bijdrager
    Babbling Bryan

Powermac G3 hulp

Ik ben een switcher. Al een zeer ruime tijd ben ik lopen kijken en zoeken naar wat ik nou het beste kon doen. Ik wilde zeer graag een mac, maar gezien ik maar een puber van 15 ben met een krantenwijkje is een intel mac ruim boven mijn prijs range.

Dus was de vraag; Sparen voor een duurdere (2de hands) maar toch nog aardig nieuwe powermac, of eerst genoege nemen met een oud model en dan minder geld kwijt zijn. Onlangs heb ik via een vriend zeer goedkoop een powermac G3 kunnen verkrijgen.

Als het goed is zijn de specs als volgt;
    400 mhz,
    1.12 gb RAM
    20 gb HD

Ik weet dit niet zeker aangezien ik niet helemaal uit de ‘over deze mac > meer info > systeemmap’ uitkom. Op deze G3 zit nog OS 9.1 en heel veel software die ik niet wil, en er mist heel veel standaard software.

Dus ik heb 2 vragen. Hoe kan ik achter de correcte specs komen en als de zojuist genoemde specs correct zijn, is deze powermac G3 dan geschikt voor OSX 10.4?

Bijdrager
    Napsju

Correcte specs staan in je systeemprofiel.

Lijkt me niet onmogelijk dat deze specs kloppen. Wanneer dit het geval is zal zelfs 10.4 redelijk vlot lopen op dit systeem. Verwacht er echter niet al te veel van.

Bijdrager
    Babbling Bryan

Behandel mij aub zoals ik ben; Een dikke vette newbie n00bie.

Hoe kom ik precies in os 9.1 in het systeem profiel?

Oh en nog een vraagje hoeveel ruimte zal er nog vrij zijn na de installatie van osx 10.4?
    Ik weet dat het geen powermac G5 is maar ik ben een windows bakje gewend dus het
    kan haast alleen maar beter worden neem ik aan:P

Bijdrager
    Napsju

Als er inderdaad 20GB in zit (18,7 effectief) dan houd je bij een schone installatie (zonder onnodige printerdrivers, extra talen en X11) ongeveer 13-15GB over.

Voorderest even googlen?

1) Klik
    2) Klik

Bijdrager
    Nikita

Volgens MacTracker ondersteunt de G3 maximaal 1 gig geheugen, maar da’s officieel. Toch zou ik als ik jou was op zoek gaan naar een G4, van zo’n 450 MHz of meer. De G4 heeft namelijk een groot voordeel boven de G3 als het aankomt op multimedia e.d. en de nieuwste software vereist vaak een G4 processor. Ook heeft de G4 een AGP videokaart en de G3 Power Mac nog een stuk langzamere PCI bus.

Paar voorbeeldjes:
    Zeer mooie 933 MHz G4, moet alleen wel 500 euro kosten…
    Prima 450 MHz voor 215 euro.
    Ook een heel aardige 533 MHz, voor 300 euro.
    Naar mijn idee best goedkope 733 MHz QuickSilver, moet 295 euro kosten maar da’s naar verhouding eigelijk een bodemprijs…

Verder zijn er een paar basisdingen, zeker als je Tiger (OSX 10.4) wil draaien:
    Zorg voor minstens 512 MB systeemgeheugen
    Er moet minimaal een DVD speler inzitten, aangezien Tiger heel moeilijk verkrijgbaar is op cd’s.
    Wil je er echt mee kunnen werken, dan is die 733 MHz hierboven waarschijnlijk de beste keus (ook qua prijs e.d.). Daar zit ook een videokaart in die Quartz Extreme ondersteund, da’s o.a. die ronddraaiende kubus als je van gebruiker wisselt.

Oja, in de PowerMac G3 en G4 zit standaard geen USB 2.0, alleen USB 1.1. Nu kan je natuurlijk wel een PCI kaartje erin zetten met USB 2.0 poortjes, maar toch.

Bijdrager
    Babbling Bryan

Ontzettend maar dan ook echt ontzettend bedankt voor alle tips tot nu toe.

Na het volgen van de tips van Napsju ben ik achter de specs gekomen die dus hetzelfde zijn alsik al in eerste instantie dacht;

1.12 gb RAM (2x 512 en 2x 64)
    20 gig HD
    en 400 mhz.

Maar nog beter; Het blijkt een G4 te zijn!
    @ Nikita, het is dus een G4, en over Quark Express. Zoals ik al zei zit er veel shit op die ik niet hoef. Aangezien dit een mac is geweest van de layout afdeling van een krant. Er zit Quark Express op dus ik denk dat het wel goed zit met die video kaart.

Is de Mhz een groot probleem, en valt dat soms goedkoop en makkelijk uit te breiden?
    Ik heb namelijk deze mac genomen omdat deze echt niet normaal goedkoop was, dus wat extra’s uitgeven aan accesoires of uitbreiden is niet zo’n probleem.

Nogmaals bedankt

EDIT wat ben ik ook een n00b. Nikita jij had het totaal niet over quark express. Laat ik mijn mond maar houden en voortaan beter lezen.:( Oh en overigens zit hier ook nog een cd lezer/brander en dvd lezer in (superdrive?)

Bijdrager
    Nikita

De Power Mac’s kunnen inderdaad wel een processor upgrade krijgen, maar goedkoop is dat zeker niet. Een beetje upgrade kost je makkelijk 200 euro, een meerprijs waarvoor je gelijk wel een snellere Mac kan kopen.
    Aangezien het een G4 / 400 is, check even of het een AGP versie of een PCI-video versie is. Die laatste heeft echt een beperking als het aankomt op de videokaarten. Er bestaan namelijk wel Radeon 7500 kaarten of Geforce2 met PCI slot, maar die ondersteunen alsnog geen Quartz Extreme (een grafische techniek) omdat je daarvoor de AGP versie nodig hebt.
    De Superdrive is trouwens gewoon een DVD brander. Die dingen zijn ook makkelijk uit te breiden, gewoon een standaard ATA drive past prima in de Power Mac’s.

Op zich is deze Mac een leuk opstapje naar een betere, mocht het je goed bevallen.

Bijdrager
    Turbanus

Kijk eens of het een “Yikes” is of een “Sawtooth” in je systeemprofiel. Ik vermoed dat je mijn oude machine hebt daar……:wink: Grapje, maar ik had er zoeen met precies dat geheugen verkocht aan een krantje/uitgeverij in Leeuwarden. Heel fijne en stabiele machine.

Bijdrager
    Babbling Bryan

Nogmaals bedankt iedereen, nu ik weet wat ik heb een switcher topic geopend.
    Dit topic kan dicht.

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=1303411#1303411

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.