10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    hiddevk

PowerMac G3 (B&W) updaten naar OS X?

Hallo,
    ik heb een PowerMac G3 (B&W), welke momenteel OS 9 draait. Graag zou ik hem updaten naar Mac OSX Tiger. Hier heb ik reeds een DVD’tje van gebrand. Echter, als ik deze in de Mac doe, krijg ik een melding ‘Deze diskette kan niet door deze computer worden gelezen. Wilt u hem initialiseren?’.
    Ik heb ook al geprobeerd Linux te installeren (op de zelfde manier), maar dan krijg ik ook deze melding.

Wat doe ik verkeerd?

Hartelijk bedankt.

Moderator
    Pete.Z

Volgens mij kan dat niet, op zo’n oude mac, maar is je Tiger versie een legale retail versie, of meegeleverd met een andere computer?
    Daar kan ook het probleem in zitten.

Bijdrager
    hiddevk

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat je maximaal Tiger op zo’n oude bak kan installeren. Het is overigens een versie die gedownload is via een torrent (het is onmogelijk om nog legaal Tiger DVD’s te bemachtigen). De torrent beschrijft hem als volgt’ ‘Mac OS X 10.4 Tiger Install DVD (PPC).’

Groet en bedankt.

Bijdrager
    Ree

OSX Leopard is de laatste versie die op een PowerPC CPU kan draaien. 10.5 dus.
    Ook deze versie zal ongetwijfeld enkel in het illegale circuit te bemachtigen zijn.
    .
    Je zult hoe dan ook een Retail schijf moeten hebben omdat de schijven die bij macs geleverd zijn enigszins specifiek zijn voor die serie macs. (mijn leopard schijf van mijn Macbook Pro weigert te installeren op mijn iMac, om maar wat te noemen.)

Bijdrager
    Renzsz

Ree, graag over onderzoek doen voordat je zoiets plaatst.

Volgens MacTracker kan er inderdaad maximaal 10.4.11 op! Ik zou op zoek gaan naar de CD versie van Tiger (4 cd’s) en het daarmee proberen!

Bijdrager
    Xserve

OS X 10.5 Leopard kan niet op PowerPC G3 draaien; Tiger is inderdaad de meest recente versie van OS X voor die computer. Voor je OS X installleert, moet je mogelijk eerst de Firmware updaten. Je vindt de firmware-update hier: http://support.apple.com/kb/DL1251?viewlocale=en_US

Heeft de computer wel een DVD lezer? Anders moet je op zoek naar de CD’s-versie van Tiger (die op bestelling ingeruild kon worden voor de DVD) of naar Panther (dat alleen maar op CD was).

Bijdrager
    Ree

Ah, ja, je hebt gelijk Renzsz, Tiger gaat wel op G3, Leopard niet.
    .
    De rest van mijn reactie blijft echter staan:)
    .
    Tnx voor het melden.

Bijdrager
    Xserve

correctie: de DVD van Tiger kon via een internetbestelling ingeruild worden voor de versie, die uit meerdere CD’s bestond.

Er zijn trouwens ook alternatieve manieren om OS X te installeren, naast de DVD. Bijvoorbeeld kan je de DVD in een andere Mac steken en via die Mac met de FireWire target-mode OS X op je Power Mac installeren. Je hebt wel een FireWire-kabeltje nodig.

Bijdrager
    vanquish

De PM G3 B/W ondersteunt geen target-mode
    (Althans de 350 Mhz. variant die ik hier nog heb staan)

Bijdrager
    intense megavis

Ik heb Tiger in een cd versie nog wel als .dmg’s ergens op een externe schijf staan (legaal & retailversie). Als je een manier weet hoe ik deze naar jou toe kan sturen dan mag je de bestanden hebben. Werkte overigens op een iBook G3 clamshell zonder dvd drive, dus zou bij jou ook moeten werken. Beter pak je overigens Panther, aangezien 10.4 traag werkt op zo’n oude machine. Ook die heb ik.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.