8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:

Bijdrager
    JoepieNL

Powermac boot niet meer ook niet vanaf USB of in Recovery Wel logo op scherm

Hallo;

een Powermac uit 2010 wil niet meer booten. Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Geprobeerd:

Installatie originele OS X: Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Harde schijf eruit gehaald en in identieke tweelingsmac geprikt; Disk Utility ziet die en probeert te repareren maar opeens verdwijnt de harde schijf uit het overzicht; geen reparatie uitgevoerd dus

Geboot van USB installer: Mac ziet installer wel maar het werkt niet. Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

PRAM reset; geen effect. Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Single User ; geen effect. Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Stekker eruit, minuut wachten, stekker erin; Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Opstarten in Recovery Mode (recovery partitie is zichtbaar in startscherm maar hij boot niet daarvanuit)

Verbose mode Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Veilige Modus Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Hardwaretest Het voortgangsbalkje bij opstarten onder Apple logo blijft hangen op 1/3e.

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen ?

Bijdrager
    Maikelw

Harde schijf eruit gehaald en in identieke tweelingsmac geprikt; Disk Utility ziet die en probeert te repareren maar opeens verdwijnt de harde schijf uit het overzicht; geen reparatie uitgevoerd dus

Lijkt me dat je hardeschijf kapot is.

Bijdrager
    Brombeer

Probeer de harde schijf uit de identieke tweelingmac eens in de probleemmachine.

Als dat wel goed gaat, ligt het aan de harde schijf en kun je die vervangen.

Als ook dat niet wil lukken, kan de probleemmachine niet bij de schijf komen en is de kabel of de controller stuk.

Bijdrager
    JoepieNL

Het probleem is dat ie uberhaupt niet wil booten. Niet van usb, niet via recovery, niet van cd.

Bijdrager
    Maikelw

Dat komt waarschijnlijk omdat de harde schijf waarvan hij wil booten kapot is. Tijdens het booten loopt het dus spaak. Tijdens een installatie loopt het dus spaak. Tijdens iets wat met de harde schijf te maken heeft zal je tegen problemen aanlopen.

Probeer wat Brombeer zegt, dan kun je constateren of de machine waarbij je het probleem eerst had, het verder wel of niet doet. Als hij dan gewoon opstart, dus met de schijf van je nog werkende mac, dan is het echt de harde schijf die kapot is.

Mocht hij dan nog niet opstarten, dan kan het het kabeltje zijn wat kapot is, of er is meer aan de hand.

Maar alles wijst nu op hardeschijf problemen. En dat weet je zeker als je de schijf van je goede computer even in die kapotte computer plugt.

Succes!

Bijdrager
    Maikelw

Zie nu trouwens dat hij ook niet boot via USB, maar dat kan daar wel mee te maken hebben denk. Nu ga ik gissen, maar op het moment dat je laadbalkje op halverwege is wanneer je via USB boot, wellicht dat ‘ie dan al bezig is om te “proberen” te communiceren met de kapotte harde schijf. Kan iemand dat bevestigen/ontkrachten?

Edit: Dat zou je natuurlijk ook kunnen testen met de methode hierboven bedenk ik me nu.

• Deze reactie is gewijzigd 3 weken, 5 dagen geleden door  Maikelw.

Bijdrager
    JoepieNL

Ik zal het eens proberen. Wat mij verbaast is dat mac niet boot van usb install stick én niet van install cd én niet in recovery mode terwijl die opties wel verschijnen …

Dan ligt het níet alleen aan de hd…

Bijdrager
    Maikelw

Wellicht heb je hier wat aan: https://discussions.apple.com/thread/5416730

Via de foutmelding op je foto ” buf_meta_bread failed with 6 ” kom ik hier op uit.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.