12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    harmshapes

Powerbook wordt traag

Heb al aardig wat fora doorgespit, maar kan helaas geen passend antwoord vinden op mijn vraag:

Mijn Powerbook ( 160G – 1,5G werkgeh. – Leopard) begint de laatste tijd erg achteruit te gaan in zijn snelheid. Ik heb standaard ongeveer 25 a 30 gig geheugen leeg. Ik snap dat door de vernieuwde software alles iets langzamer word, maar ik heb nu het idee dat ‘ie toch steeds langzamer word.

Ik heb begrepen dat defragmenteren, opschonen en andere soort software weinig uithaalt, dus ik hoop dat iemand betere ideeen of suggesties heeft, ik hoor ze graag!

Alvast thnx!

Bijdrager
    1984

Tiger zal sneller draaien op jouw Mac, de oorzaak zou ook kunnen zijn dat je HD te vol is, als vuistregel hou 15% vrij:wink:

Bijdrager
    Oortjes

Kun je een overzicht geven van de de programma’s die je hebt geinstalleerd?
    Misschien zit daar iets tussen wat veel van je processor vraagt.
    Ow ja, en een overzicht van ‘activiteitenweergave’

Bijdrager
    boriskiss

Ja dat zou handig zijn.
    Ik denk ook dat Tiger toch meer voor jouw computer is bestemd.

Bijdrager
    Oortjes
    ”boriskiss”

Ja dat zou handig zijn.

Onzin, Leopard draait hier op een iBook 1,25 Ghz en doet het voortreffelijk. Het probleem dat het OS traag werd heb ik ook gehad en na een beetje speurwerk bleek dat ik programma’s had geinstalleerd die er voor zorgden dat het systeem trager werd.

Bijdrager
    MekMarley

Leopard moet prima kunnen draaien op jouw powerbook. Softwarematig zou er wellicht iets niet helemaal goed kunnen staan.
    Hoe oud is je harde schijf? Wellicht raakt die op zijn einde?

En inderdaad is het belangrijk te weten welke programma’s je draait op je powerbook.

Bijdrager
    Elation

om erachter te komen welke programma’s je powerbook vertragen:
    kijk in de activiteitenweergave welke programma’s je processor belasten / geheugen gebruiken

bij mij was firefox een grote boosdoener
    (firefox 3.x in combi met leopard en 1,33ghz)

processor zat bij mij constant tegen de 100% aan

Bijdrager
    MouseMighty

Snelste manier om het uit te proberen: schakel over naar een andere (nieuwe) account op je PowerBook. Werkt je PB dan ook nog traag dan zit het in je volledige systeem. Overigens geeft de TS ook al aan dat hij standaard 25-30Gb van de HD vrij houdt, daar kan het dan niet aan liggen. Opstarten vanaf installatie dvd’s/cd’s en een schijfcontrole icm met herstellen van permissies zou ook misschien een oplossing zijn.

Bijdrager
    Dagaloni

Even je cache verwijderen.

Bijdrager
    cmegens

Tiger zal sneller draaien op jouw Mac, de oorzaak zou ook kunnen zijn dat je HD te vol is, als vuistregel hou 15% vrij

Ja dat zou handig zijn.

Sorry maar we hebben het hier niet over Windows, dat elke update weer zwaarder wordt. Ik weet dus ook niet waar jullie dit vandaan halen. Leopard zou even snel, danwel sneller moeten lopen dan TIger, gezien dit OS meer geoptimaliseerd is.

Moderator
    unSOUND

Ik vind eerlijk gezegd de omschrijving van de TS enorm vaag, wat het niet makkelijk maakt om te kijken waar het aan ligt. “Hij is trager”, wat bedoel je daarmee ? Verschijnen vensters ineens in slow-motion ? Zie je vaker een strandbal ? Duren cpu intensieve taken ineens langer ?

Bijdrager
    R-Flow
    ”Oortjes”

Onzin, Leopard draait hier op een iBook 1,25 Ghz en doet het voortreffelijk.

Dan hanteer jij duidelijk een andere standaard dan de bovenstaande gebruikers en mijzelf. Heb hier Leopard op een vergelijkbare machine draaien, maar ben niet bepaald enthousiast over de snelheid t.o.v. Tiger. Hoewel deze eMac er qua snelheid niet sterk op is achteruitgegaan heeft Leopard ook zeker geen positieve invloed gehad.

Heb vooral het idee dat Leopard zwaarder aan de GPU trekt dan Tiger en bij het gebrek van een goede kaart extra CPU slurpt, iets dat op een G4’tje niet echt wenselijk is. Meer ram geheugen haalt vrij weinig uit om de situatie merkbaar te verbeteren t.o.v. Tiger.

Iets dat nog wel eens een verschil maakt in de Finder is de zogenaamde “icon previews” uitzetten. Dit kan onder View > Show View Options > Show icon preview. Maar goed, zoals unSOUND zegt misschien kan de TS iets specifieker zijn.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.