5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    Wammes

PowerBook vervangen door iPad?

Gezien de ouderdom van mijn PowerBook G4 (met Panther!) en de steeds slomere prestaties en toenemende onveiligheid om te werken met verouderde systeem en software versies, zal ik langzamerhand moeten uitkijken naar een vervanging van de PowerBook. Ik heb ook een MacBook met Intel dual intercore processor en met OS 10.6.8 die nog goed werkt bijv om deze post te plaatsen. Met de PowerBook kan ik niet eens meer inloggen op OMT. Als ik nu i.p.v. een laptop of een Mini een goedkopere oplossing moet vinden, dan denk ik aan een iPad maar die moet dan wel geschikt zijn voor de taken die ik het meeste doe. Door omstandigheden is het lastig om bij een Mac shop binnen te stappen en daar een tijdje met een verkoper te kletsen. Ik wil me in ieder geval eerst online orienteren. Ik ben Mac gebruiker sinds 1988 dus ik weet wel een beetje waar je op moet letten, technisch gezien, maar gebruiksgemak staat voorop. In feite is het meeste wat we doen:
    – tekstverwerking ook met tabellen en voetnoten, soms heel grote bestanden; langdurige ervaring met Word for Mac op de PowerBook; en Pages op de MacBook kan die werkstukken ook gelijkwaardig verwerken; het is essentieel dat deze functie goed werkt en dat ik niet opgescheept wordt met een simpele tekstverwerker zoals TextEdit
    – surfen
    – emailen; Adresboek
    – iPhoto
    – aansluiting voor adapter naae analoog tv-scherm waarmee ik kijk naar Uitzending gemist (een digitale tv met deze en dergelijke functies heb ik door omstandigheden niet
    – back-uppen naar externe hardeschijf, mbv Time Machine
    – USB aansluiting voor Brother printer (is geen netwerk printer)
    – iTunes
    Voorzieningen voor games, audiovisuele presentaties en Excel heb ik NIET echt nodig (kan ik alijd nog op de MacBook doen)

VRAAG: doe eens wat suggesties voor hoe ik tot een goede keuze komen; op welke sites vind ik nuttige aanwijzingen en tips; is een iPad echt vergelijkbaar met een laptop of ontbreken er belangrijke faciliteiten; what about een tweedehands laptop of inruil

Dank voor je aandacht en ik hoop op een paar nuttige reacties

Leo

Bijdrager
    passenger1

Eén van de eerste dingen die ik ’s morgens vastpak is mijn iPad… zowat het laatste wat ik ’s avonds neerleg voor ik mijn ogen dichtdoe is diezelfde iPad… samengevat: ik ben fan… iPad wordt bij mij nogal veelvuldig gebruikt…

vooral voor agendabeheer en mail weliswaar.

Maar voor echte werk (teksten, fotobewerking, layout, spreadsheets…) zal ik altijd teruggrijpen naar de MacBook of de iMac… dat werkt voor mij veel vlotter en sneller… en het scherm van de iPad is wat mij betreft ook wel wat klein om een ganse dag intensief op te werken.

Bijdrager
    1984

is een iPad echt vergelijkbaar met een laptop of ontbreken er belangrijke faciliteiten

.http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YR2u0-SuwrM

Bijdrager
    iMarvin

Hallo Leo,

Het is natuurlijk ook allemaal een stukje persoonlijkheid, de één vindt het een prima vervanger, de ander totaal niet. Ben zelf tot de conclusie gekomen dat o.a. tekstverwerking op de iPad niet optimaal is (nogmaals, subjectief); het werkt gewoon makkelijker op een apparaat met fysiek toetsenbord én muis. Op de iPad is het altijd zo’n gekloot om in te zoomen om ergens een stuk tekst of interpunctie toe te voegen. Zo ook met een stuk tekst verwijderen; eerst het gewenste deel selecteren, net weer te veel of te weinig geselecteerd, etc etc…

Tevens kun moet je een reservekopie van je iPad ofwel in iCloud (niet eigen beheer) of via een computer (iTunes, wel eigen beheer) maken. Tevens gaat printen naar je “non”-Wifi-printer ook niet meer werken.

Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik mijn iPad naar volle tevredenheid, echter (en zo heeft Apple de iPad ook aangekondigd toentertijd) zie ik de iPad als een apparaat tussen een smartphone (o.i.d.) en een computer, in plaats van als vervanger voor een computer. Als ik bepaalde taken moet doen (zoals tekstverwerking) ben ik altijd blij dat ik mijn MacBook erbij kan pakken.
    Aan de andere kant, om lekker op de bank te internetten is de iPad door zijn kleine en lichte formaat natuurlijk super geschikt.

Bijdrager
    Wammes

iMarvin & passenger1, een beetje laat maar toch hierbij mijn dank voor jullie info. Ik heb daar zeker wat aan en ik denk dat ik toch weer voor een ‘echte’ computer(Mac) ga kiezen. Leo

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.