9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    astroman

powerbook valt uit

hallo iedereen!

sinds kort heb ik een probleempje met mijn powerbook G4. mijn batterij doet het nog goed, maar af en toe als hij bijna leeg is valt de powerbook volledig uit. normaalgezien krijg je op het einde een melding dat je batterij moet laden, en als je dat niet doet valt hij in slaapstand.
    nu valt hij soms uit als de batterij bv op 20 minuten staat. het moment dat hij uitvalt is altijd anders (soms 10 minuten, soms 15, …). de eerste 2 – 3 uur werkt hij perfect. soms werkt hij ook perfect tot op aan de melding, maar de laatste tijd valt hij vaker en vaker uit.
    als hij eenmaal uitgevallen is moet je helemaal heropstarten, en ben je dus alle niet opgeslagen zaken kwijt.
    ik heb beetje rondgekeken op het forum. ik dacht dat het eventueel aan een loszittende batterij kon liggen, maar dit is niet het geval. de powerbook valt ook uit als je er niet aankomt.

hopelijk kan iemand mij helpen!
    alvast bedankt,
    groeten,
    tOm

Bijdrager
    Nihilist

Wellicht kun je even PRAM resetten?

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Bijdrager
    Turbanus

Mischien je batterij even ijken op je systeem of is je batterij zo slecht dat het op het laatst te snel gaat om nog de sluimerstand in te schakelen?

Bijdrager
    astroman

heb PRAM gereset. zit nu terug op batterij, dus even afwachten. tis ook niet elke keer, dus zal paar keer leeg laten gaan..

batterij is volgens mij nog in orde. ik doe toch nog een 2 a 3 uur met een batterij. powerbook is ongeveer anderhalf jaar oud.

Bijdrager
    astroman

nja, heeft niet geholpen.
    powerbook heeft ongeveer 2u30 opgestaan, en ongeveer bij de laatste 20 minuten valt hij uit, zonder enige waarschuwing.

Bijdrager
    Vortix

Kijk even wat Coconut Battery (staat denk ik wel op versiontracker) zegt over de kwaliteit van je batterij. Die hebben na anderhalf jaar gebruik de neiging zeer rap achteruit te gaan.

Bijdrager
    astroman

@vortix:
    coconut zegt 3157 mAh of 71% als current battery capacity
    lijkt me toch nog in orde, niet?

groeten!

Bijdrager
    Vortix

Mja ik zou even een paar dagen op verschillende momenten checken. Bij mij fluctueert het heel erg (en dan heb ik het echt over op het ene moment 92% en op het andere moment 55%). Mijn PowerBook is ook anderhalf jaar oud…

Moderator
    unSOUND
    ”astroman”

powerbook heeft ongeveer 2u30 opgestaan, en ongeveer bij de laatste 20 minuten valt hij uit, zonder enige waarschuwing.

Dat lijkt er dus op dat de batterij geijkt moet worden, zoals Turbanus al aangaf.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.