23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    els

Powerbook opfluffen?

Ik vind de snelheid van mijn 12″ powerbook eigenlijk nogal tegenvallen. Vergeleken met mijn iMac 400DV merk ik nauwelijks verschil en dat was natuurlijk wel de bedoeling.

Toen ik op accelerateyourmac.com keek werd ik duizelig van de technische praat, dus hoop ik dat iemand advies kan geven om mijn macje wat meer pit te geven. Of toch snel gaan sparen voor een powerbook G5?

Powerbook heeft een 867 MHz processor en 640 MB geheugen.

Bijdrager
    oempfff

ik heb een 60 gb hd van hitachi, op 7200 rpm ingebouwd, wel een hoop werk in een 12″, maar het resultaat is waanzinnig, wil niet meer terug naar 4200 of 5400 rpm,

de info heb ik ook op accelerateyourmac.com gevonden,

groetjes Karel

Bijdrager
    els

Klinkt goed, maar ik snap ’t niet helemaal. Wat is rpm en betekent dit dat ik een nieuwe hard disk nodig heb?

Bijdrager
    awi

Met welke activiteiten merk je geen verschil??

Het lijkt mij dat je met bijv video rendering of photoshop flinke verschillen zou moeten zien.

Ik werk met zowel een ibook G3 500 en een ibook G4 800 en het verschil is aanzienlijk, op alle vlakken, ook opstarten.

Andre

Bijdrager
    awi

rpm is rotations per minute. Hoe groter dat getal hoe sneller de data langskomt op de HD.

Verder: is de machine nieuw, if not dan zou het misschien raadzaam zijn te defragmenteren of formateren en een clean install van panther te doen.

tenslotte kan het nooit kwaad via disc utility “repair permissions” uit te voeren

Bijdrager
    goofyboy1

hallo,

RPM is Round Per Minute.
    dit geeft de omwentelling aan van de hd.
    hoe sneler dit is hoe sneller er gegevens van je hd of naar je hd gebracht worden.

een dure scsi hd heeft 10.000 omwentelingen per minut dus snel.

m v g joost

Bijdrager
    iFredo

voor de duidelijkheid: RPM = Revolations Per Minute

een veel gemaakte fout is rounds/rotations

Bijdrager
    Jordan_D

Maakt niet uit. Gewoon die hitachi halen die oempff al aanraad. Ik ga hem ook halen ben ook niet heel tevreden met de huidige HD. en misschien een 1GB DDR module en een clean install. Dan moet je toch echt wel verschil merken.

Anders weet ik het ook niet meer :lol:

Ben benieuwd na je ervaringen.

Bijdrager
    Delta_T
    ”freerksmit”

voor de duidelijkheid: RPM = Revolations Per Minute

een veel gemaakte fout is rounds/rotations

Sorry hoor, het is Revolutions Per Minute

Ook weer zo’n veel gemaakte fout. Revolation is een contaminatie van Revelations (of openbaring) en Revolution (of omwenteling).

Lekker triviaal dit…. :P

Bijdrager
    els

Photoshop draai ik sowieso alleen maar op de powerbook en daar gaat het beretraag. Van de iMac kan ik niks zeggen op dat gebied.

Triviaal, maar wel een revalation! :wink: Bedankt allemaal voor de tips.

Bijdrager
    Bigs

Kan zo’n 7200rpm schijf z’n warmte een beetje kwijt in die Powerbook? Want ik merk ook dat de harddisk uit mijn 1GHz ook een grote bottleneck is (en bovendien heb ik maar een 40gig, waar ik achteraf nogal spijt van heb)

Bijdrager
    els

Zijn warmte kan de pobo nu prima kwijt, dankzij het vele aanslaan van de fan onder panther. Ik denk dat hij nog wel wat extra aankan zo. Ik heb ook spijt van de 40 Gig. Toen ik hem kocht, kreeg ik via pc-prive korting bij Raf en alleen via de Apple Store kon je de 60 Gig hd kopen. Onbegrijpelijk. Nou wilde ik dat ik die korting niet had genomen.

Bijdrager
    iFredo

@ Liebemshat: sorry was niet helemaal scherp na 800km in de auto gezeten te hebben!

idd lekker triviaal:

Red Hat Package Manager
    Revolutions Per Minute
    Radiation Portal Monitor
    Radio Packet Modem
    Raised Pavement Marking
    Rapid Productivity Methodology
    Rapid Prototyping Machine
    Rassemblement Pour Mali (French: Rally for Mali)
    Rate Per Minute
    Reactor Plant Manual
    Real Property Maintenance
    Receivables Payment Manager (dental patient records claims processing)
    Recycled Products Market
    Redundant Port Module (ADC)
    Reference Point Message
    Regional Project Manager
    Registered Project Manager
    Relationally Placed Macro
    Reliability Planning and Management
    Reliable Packet Management (L3’s self-adjusting wireless communications environment)

:P:P

Bijdrager
    Delta_T
    ”freerksmit”

@ Liebemshat: sorry was niet helemaal scherp na 800km in de auto gezeten te hebben!

idd lekker triviaal:

Red Hat Package Manager
    R…..
    ….
    :P:P

LOL. Waar ben je geweest en wat doe je nu eigenlijk op dit forum? Ga lekker tukken.
    T’is trouwens Liebemshats met een S aan het eind. Over triviaal gesproken. :wink: Trusten…

Bijdrager
    iFredo

volgens mij moet ik nu roepen: I rest my KEES! :sealed:

Bijdrager
    els

Ik zou zeggen, kom even lekker een borrel drinken in de lounge. Daar lijken jullie me wel aan toe.

Bijdrager
    Delta_T

@els

Sorry :oops:
    [size=7:68ed53d29f](voor het misbruiken van je draadje)[/size:68ed53d29f]

Bijdrager
    Bert
    ”oempfff”

ik heb een 60 gb hd van hitachi, op 7200 rpm ingebouwd, wel een hoop werk in een 12″, maar het resultaat is waanzinnig, wil niet meer terug naar 4200 of 5400 rpm,

de info heb ik ook op accelerateyourmac.com gevonden,

groetjes Karel

Viel me direkt dat dit een van de eerste 7200 rpm HD is voor een laptop:)
    Maar hoe zit het met de geluidsproduktie?

Bijdrager
    iFredo

@ els

me sorry too!

Bijdrager
    macpro

Els, zet die twee machientjes eens lekker naast elkaar en start ze allebei tegelijk op.
    Ga vervolgens dezelfde acties op beide Macjes uitvoeren en kijk naar het verschil in tijd.
    Je zult zien dat de PoBo toch wat sneller is.

Bijdrager
    els
    ”macpro”

Els, zet die twee machientjes eens lekker naast elkaar en start ze allebei tegelijk op.
    Ga vervolgens dezelfde acties op beide Macjes uitvoeren en kijk naar het verschil in tijd.
    Je zult zien dat de PoBo toch wat sneller is.

O, dat geloof ik eigenlijk wel, vooral met Photoshop e.d. Maar ik vroeg me wel af wat ik even goed nog kan doen om mijn powerbook sneller te laten zijn.

Bijdrager
    macpro

Dan blijft alleen de optie van een snellere HD over.
    Geheugen heb je in principe voldoende, daar win je niet veel meer mee.

Bijdrager
    els

Goh, ik wist niet dat je HD ook sneller of langzamer kon zijn. Zo leert een mens elke dag weer bij. Thanks!

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.