1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Q:
    Bijdrager
    iGeek

PowerBook met 5 kapotte harddisks in 1 jaar

Na een week trouwe dienst is ook de nieuwe (?) van Seagate ontvangen garantie harddisk (Momentus 3 160GB) een tikkende tijdbom geworden, die meestentijds dienst weigert.
    Dat betekent dat mijn PowerBook heeft te kampen met de 5e defecte harddisk in 1 jaar.
    Mijn vertrouwen dat mijn PowerBook het na vervangen van deze harddisk langere periode trouw zal doen, is door deze ervaringen wat minder geworden.
    Hoewel de verscheidene defecten weinig met elkaar te maken lijken te hebben, ben ik toch op zoek naar een in mijn PowerBook gelegen oorzaak of oorzaken.

Alle drives zijn behalve als interne drive ook onder OS X als externe drive gemount en met relevante utilities (fabrikant-eigen, specifieke OS X applicaties en UNIX-tools) geanalyseerd. Daarbij zijn alle drives ‘faulty’ gebleken.

1. de eerste drive was de originele door Apple ingebouwde Toshiba 80G disk. Deze heeft 15 maanden probleemloos gefunctioneerd en gaaf toen plosteling de geest. Met veel moeite was de harddisk deels nog benaderbaar. Gezien de slechte reputatie van deze drives heeft hij het nog lang volgehouden.

2. deze drive is vervangen door een Seagate 120GB. Apple gebruikt deze drives weliswaar niet zelf, maar op Internet zijn goede ervaringen te vinden van mensen die een dergelijke drive in hun PowerBook G4 hebben ingebouwd.

3. deze drive is vervangen door een Seagate Momentus.3 160GB. Deze drive is inmiddels (5 jaar garantie) omgeruild door Seagate). Deze drive heeft het 6 weken volgehouden. Met veel moeite is het mij gelukt alle data van de harddisk te redden.

4. voor de periode tijdens het omruilen van de Seagate 160GB heb ik een externe LaCie 120 GB rugged drive aangeschaft. Deze externe drive was in mijn geval voorzien van een energiezuinige 2,5 ” Western Digital 120GB drive. Deze drive heeeft het 3 dagen volgehouden. Te kort om mijn data te bewaren tijdens de garantie-omwisseling van mijn Seagate 160GB.

5. de ‘nieuwe’ Seagate 160GB tikt en is niet meer zichtbaar voor het OS.
    Opnieuw slaat twijfel toe hoe te probleem de baas te worden.

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.