15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Sachin

PowerBook harde schijf vervangen

Hallo,

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de harde schijf in een PowerBook? Als m’n garantie gedaan is zou ik graag de trage 4200 rpm harde schijf uit m’n Mac verwijderen en die in een 2,5″ behuizing verplaatsen. In m’n PowerBook steek ik dan een nieuwe 5200 rpm schijf met 8MB cache want een 2,5″ HD aan 7200 rpm zal waarschijnlijk erg luid & teveel stroom nemen van m’n 12″ PowerBook. Heeft er al iemand dit gedaan?

Nu moet ik ook nog op zoek gaan naar een 2,5″ harde schijf behuizing via USB 2.0 of Firewire die bus-powered is want een extra adapter zie ik niet zitten. Tot nu toe heb ik nog geen zo’n apparaten gevonden in Belgiê/Nederland.

Heeft er iemand ervaring met USB of Firewire powered harde schijven? Normaal moet dit werken. Een Iomega 2,5″ harde schijf via Firewire geeft alleszins geen probleem bij mij maar om de kosten te drukken ga ik waarschijnlijk een 2,5″ behuizing kopen via USB 2.0.

Alle tips zijn welkom:)

Bedankt

Fabian

Bijdrager
    junkiesxl

wow, BUMP

Hier ben ik ook heel benieuwd naar, ben namelijk wel hetzelfde van plan. Ik heb het ns gevraagd bij de dealer en als hij het moest doen kostte het me €500, iets teveel voor een arme student;)

Bijdrager
    Sachin
    ”junkiesxl”

wow, BUMP

Hier ben ik ook heel benieuwd naar, ben namelijk wel hetzelfde van plan. Ik heb het ns gevraagd bij de dealer en als hij het moest doen kostte het me €500, iets teveel voor een arme student;)

Ik ben ook maar een “arme” student:P Het kan zeker voor de helft van de prijs! Nu moet ik eerst nog studeren voor m’n herexamens. Daarna moet m’n PowerBook binnen om het optisch station te laten vermaken (nog garantie). Daarna komt er een nieuwe harde schijf in.

Wat ik nu van prijzen gevonden heb is maar een referentie, ‘k moet nog veel opzoekingswerk doen:)

HITACHI NOTEBOOK HDD 60GB 7200rpm(!) HTS7260: 229,00 €
    http://www.microforce.be/showcat.asp?id=8&subid=78

Waarschijnlijk beter maar een 5200 rpm voor geluidproductie, warmte & stroomverbruik…

Externe Note Book Hard Disk Behuizing 2,5 usb 2.0 aansluiting: 22,00 €
    http://www.microforce.be/showcat.asp?id=48&subid=82

Probleem is dat deze behuizing externe voeding nodig heeft, maar er bestaan er ook waarbij dit niet nodig is!!!

Dus een 5200rpm schijf zou goedkoper moeten zijn, de behuizing misschien iets duurder maar in totaal mag het niet veel meer kosten dan 250 euro:)

Nog wat extra prijzen:

Hitachi HD 2.5” 40 GB TravelStar 5400 rpm UDMA 100 8 MB € 122,55
    Hitachi HD 2.5” 60 GB TravelStar 7200 rpm UDMA 100 8 MB € 265,15
    Hitachi HD 2.5” 80 GB TravelStar 5400 rpm UDMA 100 8 MB € 246,55

http://www.luckyspc.com/?Hardware=9&Sub=70&Preview=

Als intern 40GB volstaat is dit project haaltbaar onder de 200 euro:)

Bijdrager
    KP

firewire kan meer stroom leveren als usb (2). mijn lacie pocket drive doet het namelijk wel zonder adapter op firewire, maar op usb niet. denk dus dat je moet zoeken naar een firewire behuizing.

het vervangen van een hd is niet extreem moeilijk as je de tijd neemt, veel bakjes voor de verschillende schroeven en een service manual erbij hebt. daar staat stap voor stap in wat je moet doen. mischien dat iemand op dit forum je daar aan kan helpen.

Bijdrager
    tijn22

Toevallig heb ik zelf laatst de hd van mijn 12″ pb vervangen, ging prima hoor! Het enige lastige dat ik tegenkwam was het losmaken van het kabeltje van de aan/uit toets, wat helemaal mislukte (stuk…). Heb het weten te repareren (gelukkig). Heb de hd vervangen door hetzelfde type als wat er in zat, gekocht op http://www.hardeschijven.com. Kosten: veel goedkoper dan reparatie door Apple.

Bijdrager
    Sachin
    ”K!P”

firewire kan meer stroom leveren als usb (2). mijn lacie pocket drive doet het namelijk wel zonder adapter op firewire, maar op usb niet. denk dus dat je moet zoeken naar een firewire behuizing.

het vervangen van een hd is niet extreem moeilijk as je de tijd neemt, veel bakjes voor de verschillende schroeven en een service manual erbij hebt. daar staat stap voor stap in wat je moet doen. mischien dat iemand op dit forum je daar aan kan helpen.

Ok. Bedankt voor de info.

Firewire kan inderdaad meer stroom leveren, serieus meer zelfs. ‘k Heb ooit de kenmerken daarvan opgezocht.

Het is wel zo dat een USB 2.0 poort normaal voldoende stroom moet kunnen leveren. Voor alle zekerheid hebben de 2,5″ USB Powered Harde schijven normaal nog een 2de USB kabel om nog van een extra USB poort stroom te nemen indien dit nodig zijn zou…

Indien mogelijk ga ik toch voor de zekerheid beter Firewire nemen, je hebt daarin zeker gelijk;)

Bijdrager
    Sachin
    ”tijn22″

Toevallig heb ik zelf laatst de hd van mijn 12″ pb vervangen, ging prima hoor! Het enige lastige dat ik tegenkwam was het losmaken van het kabeltje van de aan/uit toets, wat helemaal mislukte (stuk…). Heb het weten te repareren (gelukkig). Heb de hd vervangen door hetzelfde type als wat er in zat, gekocht op http://www.hardeschijven.com. Kosten: veel goedkoper dan reparatie door Apple.

Goed om weten:)

Vervalt hierbij eigenlijk de garantie?

‘k Ga es zoeken voor handleidingen hoe je dit best doet. ‘k Heb er al ooit tegengekomen dus ‘k weet dat ze bestaan:)

Bijdrager
    junkiesxl
    Bijdrager
    oempfff

hoi,

Heb een half jaar geleden ook mijn hd vervangen, door een 7200rpm 60 gb, handleiding idd via accelerateyourmac.com, ging prima, “t meeste werk was nog ’t zoeken naar “gel” om de ophangrubbertjes tijdelijk te fixeren.

Had de keuze, pf een nieuwe pb, maar mijn 667Ti doet’t nog zo lekker, dus waarom? Merkte wel gelijk de snelheids bump,

Geuid valt trouwens reuze mee, evenals de warmte, je hoort’m iets meer snorren, maar ben er dik tevreden over. Heb mijn oude hd in een firewirebehuiziing gezet, voor backupgegevens enzo.

groeten, Karel.

Bijdrager
    Marc

Ik gebruik al maanden die cases van Microforce, en nog geen problemen gehad. De usb versie heeft helemaal geen stroom nodig. In het pcmcia slot van de powerbook steek ik een usb 2 kaart ook van Microforce en daar sluit ik dan de externe hd op aan,evt ook de dvdwriter in de 5,25 case met usb en FiWi aan boord. Deze heeft wel een voeding.

Bijdrager
    Zaphod_B

Externe voeding is onzin, is niet nodig.

Ik heb sinds een tijdje deze USB-2 behuizing voor mijn 20 GB schijfje, bevalt prima!
    http://shop.powerline.nl/s/iinfo.php?art_groep=HD&art_code=HD010056

(http://www.powerline.nl is de winkel)

Ik denk dat je beter wel voor de 5400 rpm kan gaan ipv de 7200, ik vind mijn 4500 rpm al zo warm worden met dit warme weer van de laatste tijd…

Bijdrager
    Elian
    ”larridon”

Nee. Een harddisk is een zgn. UIP (User Installable Part). Er wordt vanuit gegaan dat de garantiebepalingen nog gewoon van toepassing zijn, mits je de handleiding van Apple gebruikt om de HD te vervangen.

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”Elian”
    ”larridon”

Nee. Een harddisk is een zgn. UIP (User Installable Part).

Echt niet in een Powerbook hoor! Klik maar eens op die handlieding-link hierboven ergens voor vervangen. Is geen officiele handleiding (die is er nml niet!) en het is niet bepaald een easy job.

Het enige wat je zelf mag vervangen binnen de garantie is geheugen en een airport kaart.

Bijdrager
    Elian

@Zaphod….

Je hebt deels gelijk… Voor de nieuwe generatie PB’s mag je idd alleen de Airport-kaart en het geheugen zelf vervangen.
    Voor de PB-Titanium mag je daarnaast zelfs de HD, het modem, het toetsenbord en de bodemplaat vervangen.
    De batterij lijkt me logisch:D

Bijdrager
    Sachin

Bedankt voor jullie info!!! Gisteren nacht was ik eventjes vergeten dat ik zeker een USB 2.0 aansluting moet hebben want ‘k wil die schijf vooral gebruiken op school voor aan te sluiten aan de PC’s met Autocad en andere software die wij nodig hebben …

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.