16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    maassen

Powerbook G4 tit. 550Mhz

2 vragen:

1. Werkt OSX 3 (Panther) op deze Powerbook?

2. Het geheugenvan deze powerbook, moeten dat steeds 2 gelijke zijn of mogen ook andere combinaties, byv. 128/256 of 128/512 of 256/512 ??

Bijdrager
    maarten20

JA en andere combinaties is geen probleem

Bijdrager
    Sachin

Maarten heeft gelijk. Geen probleem dus;)

Bijdrager
    kwest

Ik heb een Ti PowerBook 500MHz, de eerste genenratie PowerBooks G4. En OS X 10.3.8 draait daar soepel en zonder problemen op!:)

Bijdrager
    planar1.4

omwille van de mogelijk herrie die een imac g5 maakt overweeg ik om een powerbook G4 aan te kopen

bedoeling is hoofdzakelijk photoshop

graag jullie advies

Bijdrager
    awesomemac

net als bovengenoemde reageer ik hetzelfde: Je PoBo kan zeker OS X draaien en lekker zelfs!!

Hier een 500 Mhz versie met 512 Mb en gaan!!

Bijdrager
    maassen

Bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    huinkroese

Photoshop op een PowerBook is echt geen enkel probleem. Stop er wel zoveel mogelijk RAM in.

Bijdrager
    Robert de Groot
    ”planar1.4″

omwille van de mogelijk herrie die een imac g5 maakt overweeg ik om een powerbook G4 aan te kopen

bedoeling is hoofdzakelijk photoshop

graag jullie advies

Ga eens naar de apple-dealer en ga luisteren naar die herrie. Ik heb zelf ook een iMac G5 en ik heb nergens last van, zo zijn er meerdere hier. Slechts enkelen heb echt last van veel lawaai. De kans dat je een PowerBook koopt met een dode pixel, kapotte HD, kapotte Logicboard, of iets anders is ook niet nihil.
    Enkele leden achten het hier nodig om 3 topics actief te houden over de “herrie” van de iMac. Ik ga niet in discussie of in hun geval ook daadwerkelijk zo is, want ik kan daar vanaf deze kant niet over oordelen, maar de situatie wordt wel zo geëxtrapoleerd dat het overkomt dat 9/10 iMac’s “herrie” maken. Ga dat dus maar eens zelf beluisteren zou ik zeggen :innocent:.

He maar je twijfelt tussen een desktop en een laptop. Waarom zou je dan voor een PowerBook gaan? Een Mac Mini met TFT scherm is toch veeeeeeel goedkoper. Met Photoshop heb je niets aan Bluetooth 2 en FW800, dus dat heeft geen toegevoegde waarde. Het verschil tussen 1,25Ghz en 1,33Ghz is ook niet echt merkbaar.

Bijdrager
    planar1.4

alvast bedankt voor alle info

je zal dus merken dat ik er nog niet uit ben

het enige pluspunt aan de powerbook voor mij is dat ik hem kan opbergen

van de imac was ik wat bang geworden maar zoals je schrijft zal het niet om 9/10 gaan

ik ben een pc gebruiker (op kantoor) en ben hobbyfotograaf

ik wil dus internetten en m’n beeldjes bewerken

ik las ook ergens dat het scherm van de imac 17″ niet zo ideaal is voor zwartwit bewerking (tja)

de 20″ ligt net binnen mijn budget

je ziet dus…een heleboel vragen waar ik nog niet uit ben

Bijdrager
    ThinkApple

ik heb eindelijk na een maandje en een half wachten mijn powerbook binnen (zo van de nieuwste reeks) en ik moet zeggen: WOW…

Ik heb ook een ibook G4 933mhz en daar vond ik het wat moeilijk photoshoppen op, ook omdat het scherm niet zo helder is als bv mijn ineuwe powerbook… héérlijk scherm, héérlijke snelheid en het gaat echt wel vlot (zeker fotoshop) beelden bewerken van een res. op 600dpi enzo gaat gelijk niets (1GIG ram wel)

Maar als je écht snelheid wil maken met fotosoep, en je graag a volonté filters toepast op je foto’s is de G5 wel een grote vooruitgang, omdat die sneller kan rekenen (duh!) en dus filters ook sneller berekent…

Wil je hem echter opbergen, dan is de powerbook G4 1,67mhz 15″ een heerlijk alternatief dat geen slechte kritiek verdient… bij mij werkt het allemaal uitstekend…

Wat die mac mini betreft, heb ik wel mijn bedenkingen: die is toch nog een stukje trager (wat dus op zich mss niet zo’n probleem is) maar je zit daar ook met die kabels enzo hé… ’t is eigenlijk een mini mini mini pc… want de kabels verdwijnen niet, metéén een hele stofboel en toch een wat rommeligere desk…en dat vind ik toch jammer…: mac mini = ideaal voor overschakeling tussen pc en apple… maar als amateur fotograaf weet jij volgens mij ook héél goed dat apple gewooon het beste is voor beeld bewerking.

Ik zou opteren voor een imac G5 als je met filters wilt werken en niet maalt op het ‘statische’, maar voor een powerbook G4 als je het genot van het draagbare wilt hebben, die in princiepe toch wel héél vlot werkt en toch weer een topper in het apple gamma is.

Bijdrager
    planar1.4

ik ben een fotograaf…oude stijl…ttz sinds ik de fotoschool afmaakte in 1976 werk ik nog steeds analoog

ik laat momenteel m’n beelden scannen maar ben wel van plan om een digitaal toestel aan te kopen om zowel analoog als digitaal te werken

ik wil gaan photoshoppen omdat ik de doka niet meer in wil
    of ik veel met layers ga werken weet ik nog niet maar ben toch van plan om correcties te doen….echte manipulatie…is niet zo m’n ding

ik hebn 0,nihil,nada macervaring
    ik vind het gewoon een mooi ding
    en het is niet omdat mac zogezegd beter zou zijn voor photoshop dat ik daarom enkel de stap zou zetten hoor

soms stuurt een collega (uit een ander bedrijf) mij foto’s door…als ik er hem niet tijdig op wijs dat ik een pc heb gaat die .jpg niet open…..hij stuurt ze vanaf een mac
    hoe komt dat…hij moet dus telkens iets anders instellen omdat mijn pc zijn macding zou herkennen

raar of niet

ik werk regelmatig met modellen (de meesten hebben pc)
    als ik hen een cd geef met hun fotos (gebrand op een mac) wil ik zeker zijn dat ze die kunnen lezen op pc

Bijdrager
    ThinkApple

bij mijn weten is dat .jpg probleem in de mac Os X versie al een hele tijd van de baan, idd bij mac os 9 had je dat probleem, maar dat was dan meestal simpel op te lossen door op je pc .jpg (of een andere extensie) achter het bestand te zetten, gewoon omdat apple dat niet automatisch toevoegde.

Nu, ik werk dus zelf ook veel digitaal en stuur regelmatig door naar pc gebruikers (zowel psd als jpg als tiff) en heb daar echt geen problemen mee.

Je kan bij mac nu trouwens instellen of je de extensie zichtbaar wil laten of verbergen… als je ze zichtbaar maakt is het volgens mij helemaal geen probleem (maar zelfs zonder het zichtbaar te maken werkt het bij mij toch hoor)

Dus zo van die probleempjes zijn gemakkelijk van de baan te helpen en komen bij mijn weten niet meer voor in Mac Os X… wel in mac os 9…

correcties en layers enzo is geen probleem met G4… ik raad je eigenlijk een PB aan, zodat je hem ook kan meesleuren als je in studio gaat werken en in op locatie… 8)

Bijdrager
    Robert de Groot
    ”planar1.4″

ik ben een fotograaf…oude stijl…ttz sinds ik de fotoschool afmaakte in 1976 werk ik nog steeds analoog

ik laat momenteel m’n beelden scannen maar ben wel van plan om een digitaal toestel aan te kopen om zowel analoog als digitaal te werken

ik wil gaan photoshoppen omdat ik de doka niet meer in wil
    of ik veel met layers ga werken weet ik nog niet maar ben toch van plan om correcties te doen….echte manipulatie…is niet zo m’n ding

ik hebn 0,nihil,nada macervaring
    ik vind het gewoon een mooi ding
    en het is niet omdat mac zogezegd beter zou zijn voor photoshop dat ik daarom enkel de stap zou zetten hoor

soms stuurt een collega (uit een ander bedrijf) mij foto’s door…als ik er hem niet tijdig op wijs dat ik een pc heb gaat die .jpg niet open…..hij stuurt ze vanaf een mac
    hoe komt dat…hij moet dus telkens iets anders instellen omdat mijn pc zijn macding zou herkennen

raar of niet

ik werk regelmatig met modellen (de meesten hebben pc)
    als ik hen een cd geef met hun fotos (gebrand op een mac) wil ik zeker zijn dat ze die kunnen lezen op pc

Zal misschien aan het type JPG liggen? Ik weet het niet zeker.
    Je hoeft in ieder geval niet bang te zijn over de overgang naar de Mac. Binnen 2 uur werk je volledig met de machine en de kneepjes van het vak (de echte mogelijkheden, toetsencombinaties) kom je later wel tegen, maar heb je niet 1-2-3 nodig.

Ik werk zelf ook met een Mac, en heb er qua beroep eigenlijk niets mee (studeer werktuigbouwkunde). Ik communiceer vlekkeloos met mijn medestudenten, nog nooit gehoord dat iets niet te openen is, ook geen JPG’jes uit photoshop.

Ik kan maar een ding zeggen: Eenmaal op een Mac zul je je afvragen ‘waarom’ je al die jaren op Windows hebt zitten werken.

Veel plezier met je keuze! Voor vragen praat ook eens met een Appledealer of andere fotograven.

Bijdrager
    SvS
    ”planar1.4″

hoe komt dat…

Hij zal wel jpg – CMYK verstuurd hebben ipv JPG RGB. Een Mac kan ze allebei openen, PC niet.

Bijdrager
    planar1.4

hartelijk dank voor al jullie suggesties

ik ben idd gedwongen om op kantoor op pc te werken

thuis kan ik er ook eentje hebben want vriendin heeft een dell voor haar job

maar ik denk dat ik stilletjes aan m’n keuze ga doen

wacht ik nog tot wanneer mac nog met wat extra’s komt op z’n toestellen of is dit niet meer voor deze lente ?

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.