12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    cdeleeuw

Powerbook G4 systeemcrash en drie piepjes…

Ik heb enige tijd geleden een Powerbook G4 gekocht (tweedehands) en deze vertoont heftige opstartproblemen.

Onlangs heb ik OSX geinstalleerd en extra geheugen ingebouwd (van off. Apple-dealer) maar sindsdien komt het geregeld voor dat ze bij opstarten drie piepjes geeft er verder niks. Als ze wel doorstart volgt binnen enkele minuten een totale systeemcrash (u dient uw computer opnieuw op te starten). Een enkele keer komen er ook meldingen op scherm, dwars door de pagina heen (zie onderstaand). Gezien de foutmelding van drie piepjes (Three beeps means that no RAM banks passed memory testing) heb ik al vele wijzigingen in de geheugenconfiguratie geprobeerd maar deze hebben geen oplossing geboden (er uit, verwisseld, omgeruild etc). Safe boot en PRAM zappen bieden helaas ook geen soelaas.

Opstarten vanaf de OSX-CDrom weigert ze, die wordt uitgespuugd voor het booten. De enkele keer dat ez wel doorstart volgt de crash al voordat de CD geladen is.

Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen doen? Zie ik iets over het hoofd, of is ze gewoon kapot aan het gaan? :( Weet iemand eigenlijk een goede reparatieservice in Amsterdam?

Please help, want ik word heel triest van een kapotte Mac…

Christiaan.

Bijdrager
    Zout

zit er nog garantie op? Zo ja, opsturen!!!! dit hoort niet zo! en ik heb dit nog nooit met een mac gehad, deze heeft waarschijnelijk klappen gehad bij de vorige eigenaar!

Bijdrager
    ElectricCat

zit in de Jordaan :

http://www.macrepair.nl/

Bijdrager
    cdeleeuw

Kijk, daar kan ik iets mee. Ik zal ze maandagochtend meteen eens bellen.

Iemand nog andere suggesties van wat ik dit weekend zou kunnen proberen? Geheugenmodules wisselen heb ik al geprobeerd, in alle mogelijke combinaties (zijn er ook niet zo veel) Moet je eigenlijk na iedere geheugenwisseling je PRAM zappen of draaf ik nu door?

Ik heb bijna een jaar lekker met m’n Macje gewerkt en nu opeens staat ze hier ijskoud te wezen :cry:
    Het zou toch mooi weer worden dit weekend?

Bijdrager
    2manydjs

Het kan nooit kwaad om je PRAM te zappen.
    Als je het extra geheugen eruit haalt, doet ie dan wel normaal?
    Heb je een hardware test cd?
    Zo ja, geeft die wat info, of wil die ook niet booten?

Bijdrager
    cdeleeuw

Nope, alle combinaties van geheugen geprobeerd: Alleen de oude, alleen de nieuwe, allebei erin maar van plaats gewisseld; het maakt allemaal weinig uit. Geen enkele combinatie levert een stabiele Mac op…

Als het te maken zou hebben met bijvoorbeeld het feit dat het twee verschillende modules zijn, dan zou je toch verwachten dat ze het met slechts één van beide gewoon goed doet?

Ben zelfs terug geweest naar DeNieuweMacwinkel en heb een andere geheugenmodule gekregen maar ook dat was helaas niet de oplossing…

dank voor het meedenken,
    Christiaan.

Bijdrager
    cdeleeuw

Een hardware test CD heb ik niet. Die zat er niet (meer) bij toen ik haar kocht en ik heb niet kunnen uitvinden waar ik die achteraf nog zou kunnen kopen.

Enig idee van een goede diagnose-CD die ik los kan kopen? Dan moet ik haar nog wel even voorbij de piepjes zien te krijgen, want zo is er helemaal geen booten aan…

Christiaan

Bijdrager
    2manydjs

Probeer zo minimaal qua hardware op te starten; geen PCMCIA kaart, airport kaart, USB materiaal of FW materiaal, maar één RAM strip, cdrom loskoppelen, etc
    Ik ken de PB G4 niet zo goed dus weet niet of je de CDROM los kan koppelen, maar probeer zo ver mogelijk te gaan.
    Verder kan ik ook niet zoveel verzinnen, het klinkt in ieder geval als een hardware probleem.
    Probeer anders een hardwaretest cd te lenen bij denieuwemacwinkel.

Mocht je hem laten reparen buiten de garantie, verwacht dan wel hoge kosten…
    Sterkte.

[EDIT]
    Ik heb een keer gehad dat een mac elke cd eruit spuugde tijdens het booten.
    Na lang zoeken kwam ik erachter dat mijn muis kapot was en de knop bleef hangen…
    Check dat dus eerst nog even, je weet maar nooit!
    [/EDIT]

Bijdrager
    cdeleeuw

Ik ken de PBG4 ook niet zo goed van binnen, maar ik ga toch proberen de CDRom los te koppelen. Dat is het enige deel waar ik eerder wat gedoe mee gehad heb, in de zin van CD’s niet mounten en/of niet uitspugen of heel veel lawaai gaan maken.

Iemand nog tips van dingen waar ik op moet letten voordat ik haar uit elkaar trek? De mooie maar beperkte hanleidingen voor hardware-replacement van mac.com reppen niet over CDRom-vervangen; dat is iets voor certified service-engineers…

Hmm, vraag ik achteraf wel een certificaate aan (als het lukt).

PS. Een hardware-test-CD heb ik niet kunnen lenen, ook niet bij de winkel. Die CD’s schijnen zeer specifiek voor een bepaalde Mac te zijn en zij konden er ook niet aan komen.

Bijdrager
    iAgree

Wat voor pb heb je eigenlijk, misschien dat je mijn cd ff kunt lenen ik woon ook in adam dus afspreken moet kunnen;-)

Bijdrager
    Deskman

Heb je nog wel een OS9 CD?? Of kun je nog in OS9 opstarten? Lijkt erg op een fout met de (nieuwe?) geheugenmodule. Het geheugen wordt bij het opstarten gecontroleerd en resulteert normaal in een mooi accoord. Is er iets mis met je geheugenbanje(s) dan krijg je een vals akkoord.

Start op in 9 en download even dit tooltje waarmee je (o.a.) je geheugen kunt testen.

Als je geen garantie meer hebt op het geheugen kun je de chips er ook zelf wel uithalen… Maar daar moet je wel zin in hebben.

Moderator
    Poezenbeest

De drie piepjes die jij omschrijft, klinken mij als de peipjes van de firmware… het kan dus een firmware-probleem zijn. De zelfhulp-cd van Apple signaleert dit niet altijd, dus als zelfs de MacWinkel er niet uitkomt, dan zou ik om een nieuwe vragen.

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.