26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    meisje

powerbook g4 osx 10.4.6 start enorm traag (1 uur)

Kan iemand mij vertellen waarom mijn powerbook super traag werkt, sinds gisteren duurt het bijna een uur om hem op te starten en als hij dan ook uiteindelijk is opgestart is hij enorm traag. Het is een g4 1.5 met 1 gb ram. Als ik hem opstart via de dvd van tiger werkt hij wel aan normale snelheid. Ik heb de volumebevoedheden al hersteld en de harde schijf zelf ook al hersteld. Wat kan er meer mis zijn?
    Bedankt!

Bijdrager
    Gans

Heb je soms minder dan 1 Gb aan vrije ruimte op je schijf? Anders extra geheugen eruithalen en opnieuw plaatsen.

Bijdrager
    meisje

Nee, heb nog 29 gb vrij..

Bijdrager
    Rolf

met activity monitor even kijken – als ie eenmaal loopt natuurlijk – wat hem zo traag maakt.

Inactief
    Anoniem

Klinkt toch een beetje als een groot probleem. Misschien je harde schijf die het einde nadert, of wellicht een poot op je moederbord.:(

Bijdrager
    meisje

Ben bezig, maar zelfs alleen al programmas aanklikken duurt super lang voor hij alle programmas toont..

Bijdrager
    meisje

Zakske
    wat is een poot op mijn moederbord?

Bijdrager
    wilko

Opstarten vanaf de CD en even je harde schijf doorchecken met Disk Utility.
    Als die wat vindt: repararen en kijken of dat zin heeft gehad
    Als die niks vindt: nieuw systeem installeren
    Als ook dat niet werkt: harde schijf formatteren (wel eerst een backup maken) en nieuw systeem erop.

Bijdrager
    meisje

Bedankt Wilko, maar op die powerbook staat vanalles en nog wat.. En is volledig getuned naar mijn zin.. Is er een mogelijkheid om na het formateren exact hetzelfde erop te zetten?

Inactief
    Anoniem

Sorry… typo. Bedoelde een defecte “poort” op je moederbord… had een vriend van me laatst.

Bijdrager
    meisje

Ah poort,
    ok maar heb dus heel wat dingen geinstalleerd zoals virtual pc en windows ivm werk. Als moederbord stuk is hoe kan ik dat zeker weten?

Bijdrager
    meisje

Heb wel een externe harde schijf, kan ik bv mijn volledige hd g4 daarop zetten en dan na het formateren die op 1 of andere manier met programmas enz er terug opzetten?

Bijdrager
    qjb

Als je heel goed luistert naar het geluid van de harddisk hoor je dan een repeterend geluid? Als dat zo is dan kan het zijn dat je HD een bijna bad sector bevat waarop toevallig een belangrijk bestand staat. Dit is alleen te maken door de disk opnieuw te formatteren helaas en liefst gelijk de hele disk te vervangen.

Bijdrager
    uhuburu

Klonen kan met Superduper. http://www.shirt-pocket.com/.

Toch raar, wat je beschrijft.
    Is dat zo maar van de ene dag op de andere ontstaan? Of na een bepaalde handeling, iets wat je hebt geïnstalleerd of zo?

Heb je soms Little Snitch erop staan? Een van hun beta versies veroorzaakte iets vergelijkbaars.

Heb je al geprobeerd permissies te herstellen? Zie het advies van Wilko.

Bijdrager
    Gijs Raggers

PRAM zappen al geprobeerd?

Resetting PRAM and NVRAM

Shut down the computer.
    Locate the following keys on the keyboard: Command, Option, P, and R. You will need to hold these keys down simultaneously in step 4.
    Turn on the computer.
    Press and hold the Command-Option-P-R keys. You must press this key combination before the gray screen appears.
    Hold the keys down until the computer restarts and you hear the startup sound for the second time.
    Release the keys.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

Bijdrager
    qjb

Wat verder vaak verhelderend werkt is naar de meldingen in system.log kijken. Als je het nog voor elkaar krijgt, start terminal en type in:

tail -f100 /var/log/system.log

Bijdrager
    KR1275
    ”meisje”

Heb wel een externe harde schijf, kan ik bv mijn volledige hd g4 daarop zetten en dan na het formateren die op 1 of andere manier met programmas enz er terug opzetten?

Je kunt met schijfhulpprogramma een back-up maken van alle gegevens op je HD. Als je externe HD groot genoeg is, start dan je book op vanaf de system-installatie-disk en ga via het menu naar schijfhulpprogramma en maak een img van je schijf op de externe HD. Afhankelijk van de hoeveelheid informatie kan dit wel even duren (hopenlijk USB2 of firewire!). Daarna kun je je schijf formatteren (liefst een keer of 5 herhalen) en via datzelfde schijfhulpprogramma de hele backup terugzetten. Aan de software verandert dus niks, maar de schijf is dan misschien hersteld. Ik ken deze klacht niet, en weet dus niet of formatteren helpt, maar proberen kan geen kwaad. Je bent wel een avondje zoet! Als er een probleem in de software zit, dan gewoon proberen het systeem opnieuw te installeren en oppassen met bestanden in de gebruikersmap (misschien stap voor stap proberen, daar zitten veel instellingen in). De bibliotheek- en gebruikersmap backuppen is altijd verstandig.

Alle mappen gewoon naar je externe HD kopiëren en vervolgens de interne HD formatteren en dan alle mappen weer terugzetten, gaat niet lukken. De mac herkent dan het systeem niet meer, maar misschien weet iemand daar een oplossing voor?

Succes.

Bijdrager
    Macs

Probeer het systeem eens opnieuw te installeren. Je weet nooit! Kwaad kan het niet en je bestanden neemt ie gewoon over…

Bijdrager
    meisje

Hey,
    Ik hoor idd steeds een repeterend geluid, alsof hij wel wil maar niet kan..
    Dus moet ik echt wel formateren en liefst een nieuwe schijf, geen andere oplossingen mogelijk..
    Bedankt voor alle reacties!

Bijdrager
    gigafooly

Ga anders eens langs een Apple Service Centre, die kunnen misschien wat sneller zeggen wat er aan de hand is.

Bijdrager
    Gans

Nogmaals, dat repeterende geluid kan ook zijn omdat een geheugenmodule los zit en er nu heel veel naar de schijf gecashed moet worden. Check je geheugen!

Bijdrager
    meisje

Daar kan je mss ook wel een punt hebben, ik had namelijk 1 gb aan ram geheugen en volgens systeemprofiel heb ik nu maar 512 beschikbaar. Hoe kan ik dat ram geheugen terug vastzetten?
    bedankt

Bijdrager
    Meccs

Raar. Maar ook met 512 geheugen moet het natuurlijk geen uur duren voordat hij is opgestart

Bijdrager
    Petje

Klinkt als een defecte memorybank
    Even een hardwaretest laden vanaf de opstart CD.
    Heb dit probleem als een paar keer gehad, en een defecte memorystrip bleek het probleem te zijn.

Bijdrager
    bhaenraets

Misschien DiskWarrior eens naar je HD laten kijken? Deed bij wonderen bij mij… Zie http://www.alsoft.com. Kost wat (ik meen zo’n EUR80) maar is in mijn ogen sowieso een programma dat je in de kast moet hebben. Succes ermee!

Bijdrager
    stf

Probeer je niet toevallig per ongeluk vanaf een network share op te starten?
    Kijk eens in Opstartschijf in de Voorkeuren.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.