10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Vanqquish

PowerBook G4 opstart probleem

Hallo,

Heb een Powerbook G4 van een kennis gekregen, en nu wou ik deze opstarten maar geeft deze melding.

Na enig Googlen ben ik erachter gekomen dat het juiste besturingssysteem niet gevonden kan worden. De persoon van wie ik deze heb is er vrijwel zeker van dat er 10.5.8 Leopard opstond. Hoe kan ik de Powerbook nu weer normaal laten opstarten?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Ernste

Opstarten vanaf installatieschijven, de grijze die bij de Powerbook horen (hoogstwaarschijnlijk niet Leopard) of een retailversie van Tiger of Leopard (of ouder, maar dat is minder aantrekkelijk). Dan met schijfhulpprogramma de harde schijf controleren en zo nodig herstellen. Als de harde schijf niet hersteld kan worden of hij wil definitief niet meer opstarten van die hd, dan hd vervangen en Mac OS opnieuw installeren.

Bijdrager
    FloorvN

klopt idd,
    Als hij misschien toch defect is volgens diskutility, is misschien de volgende informatie nog handig om te weten voor je..

mogelijk is de HDD defect, deze zijn redelijk eenvoudig zelf te vervangen of mogelijk in een Computer winkel te laten doen..

Zit gewoon een 2.5 inch IDE Laptop harddisk in, dus dat is geen probleem..:) !

Bijdrager
    Vanqquish

Bedankt beide voor de reactie, ik heb alleen geen cd’s/dvd’s van deze PowerBook. Ik heb wel een MacBook Pro Mac OS Install disc 1 en 2 (10.4.6) tot mijn beschikking. Zou ik daarmee de disk utility kunnen proberen?

Bijdrager
    FloorvN

Absoluut mogelijk !!:)
    Elke OsX versie heeft diskutility aanboord en kan een controle op de hardeschijf worden uitgevoerd !!
    Je kan het zo gaan proberen !!:)

Ik houd je topic in de gaten.

Bijdrager
    Vanqquish

Aldus geprobeerd met disc 1 en krijg deze melding;

En disc 2 wilt niet opstarten, en krijg dan weer het grijze scherm van mijn beginpost..

Bijdrager
    johnkeates

Dat gaat onmogelijk werken, om dat die schijven voor Intel CPU’s gemaakt zijn, en niet voor PowerPC CPU’s.

De enige mogelijkheid om Mac OS X te booten op een PowerBook G4, is met de bijbehorende schijven, of met een retail 10.5.2+ DVD. De rest gaat niet werken.

Zoals je ook bovenin ziet staan, kan het systeem niks voor je doen, om dat er geen ondersteuning voor de hardware op die schijf staat.

Regel een Retail 10.5.2+ DVD, of de bijbehorende software.

Bijdrager
    FloorvN

@ John,

10.4.6 zou mogelijk idd een Intel disc only kunnen zijn ja..

@ Vanqquish,

neem even contact met me op anders via PM ik zal je een versie leveren indien je interesse hebt..

p.s

Wij hebben thuis ook een 17inch Powerbook G4 1.67Ghz:P

Bijdrager
    Vanqquish

Bedankt voor jullie reacties, maakt een hoop duidelijk voor me. (Ben beetje een leek op Apple gebied..)

Heb een Mac OS X 10.5 Leopard retail Install gedownkocht, maar hij gooit de hele tijd me disc eruit, pff.

Bijdrager
    FloorvN

Ik denk dat je DVD-Drive mogelijk niet meer goed is !..
    Mogelijk dat hij nog enkel goed cd’s leest maar geen dvd’s meer.
    Zo’n drive heeft nam. 2 verschillende lazers..

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.