14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    WillyP

Powerbook G4 of PowerMac g5

Was vandaag bij de Apple boer op zoek naar een vervanger voor mijn Quicksilver 733. Eerst achter een 17 inch Powerbook 1.5 GHz gezeten. Een schitterend apparaat, een mooie kleine computer voor mijn bureau (ik was niet van plan om er mee te slepen). De snelheid viel me een tikje tegen, OK sneller dan mijn QS, maar niet eens zo veel sneller. Toen plaatsgenomen achter een G5 2 maal 2 GHz met het nieuwe 20 inch scherm. Dat was andere koek, wat een snelheidsduivel, maar wel meer dan 1000 Euro duurder in deze combinatie. Ik was van plan om een Powerbook aan te schaffen, maar ik moet er nog maar eens over nadenken.

Graag jullie bevindingen.

Bijdrager
    Bert

Simpel… wat wil ik er mee doen!

Bijdrager
    bekhof

De spreekwoordelijke Appels met Peren?
    Dit kun je toch echt niet met elkaar gaan vergelijken. Wil ze allebei! Maar ik zou geen PowerBook nemen voor m’n dagelijks werk (voornamelijk op grafisch vlak).

Bijdrager
    Mac Erger Je Niet

Als je er toch niet mee gaat slepen, en je kan ’t betalen, zou ik zeker voor de G5 gaan.

Zoals je al zei , een snelheidsduivel, en waarschijnlijk kan ie nog veel sneller, met de juiste uitbreidingen. Als ik de benchtests mag geloven, win je gruwelijk veel snelheid met bijv een snellere harde schijf. Daarbij komt, dat toekomstige software beter om zal kunnen gaan met de 64-bits processor.
    Een verstandige keuze, lijkt me, zeker op lange(re) termijn.

Maar ik denk dat je de keuze al gemaakt hebt, of niet?

Bijdrager
    Eddie

Mocht het financieel haalbaar voor je zijn, dan kan ik je de G5 2.0 dp aanbevelen. Heb hem zelf recentelijk en het is inderdaad een snelheidsmonster. Hij is tevens stil, tot het moment dat hij erg warm en daardoor tijdelijk de ventilatoren aangaan om te koelen.

Om de prijs te drukken, zou je ook eens kunnen kijken naar een ander scherm…

Bijdrager
    Imagic
    ”bekhof”

Maar ik zou geen PowerBook nemen voor m’n dagelijks werk (voornamelijk op grafisch vlak).

Ben het absoluut niet met je eens, werk zelf op PB 1.33 17″ met allerlei zware applicaties zoals Photoshop/Illustrator/Quark, InDesign/Dreamweaver/Acrobat pro/Flash/. En die staan ook nog eens vaak tegelijkertijd open. Geen centje pijn. Retesnel, ook bij wisselen van app en bewerkingen met zware filters in PS. Daarbij draai ik ook het office pakket heb ik mijn browser openstaan en diverse andere kleine appjes…. Sterker nog, en dit vind ik geweldig, sinds ik Panther draai kan ik al het bovengenoemde ook op mijn G4 450 draaien. weliswaar trager en soms wat stropiger, maar toch! Prima te doen zelfs zonder dat het me buitensporig ergert. Beide machines draaien overigens met 1 gig elk aan werkgeheugen. Is ook niet geheel en al onbelangrijk. Kortom de PB is zeer goed te gebruiken als desktop vervanger en voor zeer zware applicaties… Het heet denk ik niet voor niets een PowerBook. Ik hoop niet dat ik al te getergd overkom :wink: maar ik voelde me toch even geroepen hier een ander lichie op te laten schijnen,

greetz!

Bijdrager
    Jordan_D

Achja wat moet je kiezen.
    Ik heb gewerkt op diverse macs met de gebruikelijke applicaties.
    En kan concluderen dat het belangrijkst is dat je zoveel mogelijk Ram en een snelle groteHD nodig hebt. OSX heeft gewoon vaak een scratchruimte nodig en data direct uit het Ram geheugen is ook altijd erg lekker, dat scheelt gewoon heel veel.

En dan moet je nog de keuze maken wil je een mac hebben om af en toe mee te nemen. Uit je verhaal haal ik dat je dat niet snel zal doen. Maar wel een grote stap in snelheid wil winnen.

Ik kan je de G5 makkelijk aanraden dat scheelt echt heel wat. Maar dat is een easy way out.
    Ik zou kijken wat je kwijt ben als je die QS upgrade met een snellere HD 7200RPM of hoger.
    En zoveel mogelijk Ram en een betere grafischekaart. Dat moet je zowieso een snelheidboost geven. En het rest van je geld op zij leggen zodra je echt! aan een nieuwe mac toe bent.

Ik ben wel is waar weer voor een portable gegaan. Maar heb me ook zelf het doelgesteld dat ik een 7200RPM schijf van 60GB in ga bouwen en 1GB Ram er in prop. Wat voor mijn werkzaamheden genoeg is.

Of je moet echt een de G5 processor nodig moeten hebben. Ja dan is de keuze simpel.
    Maar dit is pas z’n 2e jaar (correct me if i’m wrong) en zal snel weer verbeterd worden.
    En de nieuwwaarde van je G5 halveren.

Want ik stel je een vraag die ik mezelf heb gesteld nadat m’n iBook binnen 1 jaar de helft minder waard was geworden. Is het nodig om het volle pond te betalen? Als het binnen 1 jaar weer de helft minder waard is.

Succes met je keuze, JD

Bijdrager
    Deskman
    ”Imagic”
    ”bekhof”

Maar ik zou geen PowerBook nemen voor m’n dagelijks werk (voornamelijk op grafisch vlak).

Ben het absoluut niet met je eens, werk zelf op PB 1.33 17″ met allerlei zware applicaties zoals Photoshop/Illustrator/Quark, InDesign/Dreamweaver/Acrobat pro/Flash/. En die staan ook nog eens vaak tegelijkertijd open. […knipperdeknip…]

Dat is allemaal wel zo, maar een G5 9en zeker een dual 2) is toch nog vele malen sneller dan welke PB dan ook. Processor, bus en harddisk zijn zoveel vlotter dat het verschil echt wel merkbaar is.

Neemt niet weg dat ik op mijn G4 450-dual ook nog hetzelfde kan doen als op mijn G5 1.6: al is het wat traag allemaal als je daarnaast op een snelle machine werkt.

De verschillen zullen onder Tiger denk ik alleen maar groter worden…

Bijdrager
    Oupro

Voor mij is een laptop absoluut een sleepcomputer. Wil je geen sleepcomputer of heb je hem niet nodig, neem dan ook geen laptop. Zelf heb ik een iBook. Weliswaar staat deze het grootste deel van de tijd op mijn bureau als desktopcomputer, maar ik heb hem gekocht omdat ik hem overal mee naar toe wil kunnen nemen. En dat doe ik toch wel regelmatig. Wil je dat niet, kun je net zo goed elke andere mac nemen. Denk er dus goed over na.

Bijdrager
    Deskman

Dat is voor mij toch ook de reden geweest een desktop te kopen. Ik zou wel een laptop willen, maar voornamelijk voor ‘erbij’ als ik naar klanten moet.

Voorlopig heb ik meer aan een werkpaard. En een G5 is een erg mooi werkpaard…

Bijdrager
    SvS

G5. Hetzelfde als wat nu allemaal gezegd wordt. Gaat nu ook wat langer mee omdat het 64 bits machine is.

Bijdrager
    Freek.

Als je er niet mee hoeft te sjouwen zou ik een G5 nemen en om te besparen een goedkopere monitor (LaCie CRT of Sony TFT) en dan 2GB ram erin. Steamin’ machine! 8)
    Wel op pad: PowerBook natuurlijk. 8)

Bijdrager
    WillyP

Dank voor al jullie reacties! Op dit moment neig ik toch meer naar de Powerbook. Het prijsverschil is erg groot en hoewel ik onder de indruk was van de snelheid van de G5 heb ik die voor mijn toepassingen niet nodig: Office, Photoshop Elements en natuurlijk OS X met Mail en Safari.

Wel viel me de snelheid van de Powerbook ten opzichte van mijn Quicksilver een beetje tegen. Op het werk gebruik ik een Dell bureaucomputer met een kloksnelheid van 1.8 GHz en thuis een Dell portable met dezelfde kloksnelheid. Ik zal niet zeggen dat de portable net zo snel als de bureaucomputer, maar voor mijn werkt maakt het me eerlijk gezegd niet zo veel uit. Juist om die reden ging mijn gedachte uit naar de Powerbook en ik had verwacht dat hij ongeveer twee keer zo snel zou zijn als mijn QS, maar zo voelde het niet.

Ik zal er nog eens rustig over nadenken.

Bijdrager
    Stof

Misschien had de geteste PB had niet zoveel geheugen aan boord als jouw QS. Dat kan de prestaties flink drukken.

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.