7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:

Bijdrager
    Jelliebellie

powerbook g4 met tiger: libreoffice in het nederlands?

Beste allemaal,

Toen mijn zoontje van 8 ineens enthousiast een boek wilde schrijven heb ik mijn oude powerbook uit het stof gehaald. Hij kan daar met LibreOffice goed zijn verhalen in schrijven! Hij blij en ik ook.
    Na heel wat hick-ups: Wifi aan de praat krijgen met WEP en WPA2… software installeren die ook daadwerkelijk werkt enz,enz, werkt hij weer als een zonnetje. Soms kijk ik vanaf mijn macbook air (11”) met jaloerse ogen naar het 15” strakke scherm, maar.. ach ik ben ook blij dat dat 12 jaar oude beestje nog zo goed werkt!

Wat is het euvel.. ik wil graag LibreOffice in het Nederlands gebruiken, de spelling enzo gaat goed, maar voor hem zou het fijn zijn als er ook een Nederlandse interface was. ik heb een language pack gevonden met een rpm extensie, maar kan ik daar iets mee? zo ja wat? ik draai geen Linux of andere OS’en, enkel tiger 10.4.11.

wie helpt?

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik ben niet bekend met hoe LibreOffice met zijn talen omgaat, maar je kan dit proberen:

1. Ga naar System Preferences en kies International.
    2. Ga naar het tabje Language en sleep Nederlands naar de tweede plek (ik neem even aan dat het systeem in het Engels is) onder Engels.
    3. Ga naar LibreOffice.app in de programmamap en kies Show Info (command+i).
    4. Ga in de inspector naar Languages en verwijder Engels. De app moet nu de tweede taal in het lijstje die je in International hebt ingesteld gaan gebruiken.
    5. Open de app en kijk of het heeft gewerkt.

Bijdrager
    Jelliebellie

Dank voor je reactie! Helaas staat er onder ‘talen’ van ‘show Infoenkel Engels en deze is ‘uitgegrijst’ en ik kan niets toevoegen of verwijderen. Ook even gereboot, waarna inderdaad mijn OS interface Engels was. Ik zal dus eerst die language pack moeten installeren, maar weet niet hoe. Er zit in het programma zelf ook een optie voor taal veranderen, maar, ook daar.. geen andere talen dan Engels geinstalleerd, dus geen keuze opties. ik zoek dus een plek om deze te downloaden of deze rpm file te gebruiken??

dank voor het meedenken, zeer gewaardeerd!

Bijdrager
    gipsman

Zit Appleworks niet in Tiger op een powerbook?
    Maar opgepast, het wordt dan even moeilijk om appleworks bestanden te bewaren in bv. Pages of Word.

Bijdrager
    Jelliebellie

nee geen apple works. en delen op school is wel belangrijk.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Kijk eens op deze archiefsite. Zoek even je versie op (onder ppc, want een PowerBook heeft een PowerPC CPU) en download het _nl language pack. Deze hebben een installer.

Bijdrager
    Jelliebellie

Hey Waffie, dat is precies de plek waar ik hem heb gedownload, maar er zit geen language pack bij.
    ok, ik download hem van een oudere versie, zie ze daar wel bij staan inderdaad. even kijken of dat werkt!

zul je net zien dat de versie die ik had gedownload de enige was waar geen languagepack bij zat 4.0.6:) zit ik me suf te zoeken..

WAHOE!! gelukt dus!! DAnk voor de tip om te zien wat recht onder mijn neus lag.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.