21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Borreke

Powerbook G4, kan die nog meekomen?

Hallo,

Ik wil graag weten of er gebruikers zijn die momenteel werken met een powerbook g4, en nog prima uit de voeten kunnen met hun dagelijkse werkzaamheden.

Ik vraag dit omdat mijn ‘oude’ mac (white unibody) kapot is gegaan, en ik eigenlijk realiseer dat ik niet bijster veel op dit ding deed dat veel rekenkracht vereiste.

Nu wil ik dolgraag weer een mac kopen, omdat ik het gewone fijne apparaten vind om mee te werken, maar wil niet teveel geld uitgeven!

Iemand een tip?

Dank!

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Een white Unibody? Dan heb je toch nog gewoon garantie? Een 1.42GHz of 1.25GHz G4 met het maximale geheugen kan volgens mij nog best mee.

Bijdrager
    bartje

Flash websites en films kunnen wel eens traag gaan lopen op een G4. Ik denk zelfs zolang je OSX 10.4 blijft draaien en eventueel Office 2004 of iWork ’06 dat je best een prima systeem hebt.

Bijdrager
    Borreke
    Waffle op 01 september 2010

Een white Unibody? Dan heb je toch nog gewoon garantie? Een 1.42GHz of 1.25GHz G4 met het maximale geheugen kan volgens mij nog best mee.

Nee, garantie heb ik niet meer. Ik zoek daarom een goedkoop alternatief.

Inactief
    Anoniem

Zoek anders voor een Dual G5, ik heb er een tijdje geleden een gekocht voor 300 euro. Gaat echt nog vlot, ook bv voor productie in Logic en HD films. Maar je merkt wel dat die 7 jaar oud is. Mijne is een Dual G5 2Ghz met 1,5 gb ram.

Bijdrager
    Borreke
    iWordfreak op 01 september 2010

Zoek anders voor een Dual G5, ik heb er een tijdje geleden een gekocht voor 300 euro. Gaat echt nog vlot, ook bv voor productie in Logic en HD films. Maar je merkt wel dat die 7 jaar oud is. Mijne is een Dual G5 2Ghz met 1,5 gb ram.

Dat is wel netjes dan! Maar ik zoek gewoon een macbook of powerbook dus.

Bijdrager
    Rolf

Ik draai op een Powerbook G4, de 1.5 Ghz versie met 1 GB ram. Hij draait soepeltjes op 10.5.8

Het is niet mijn dagelijkse machine, maar als backup en ‘niet-meer-geheel-state-of-the-art’ laptop doet ie het nog prima voor mij !

Bijdrager
    Mackapoen

Ik werk zelf vaak met een powerbook G4 van april 2004 met 1GB geheugen en ik draai er Leopard op zonder problemen. Wat je inderdaad wel merkt is dat Flash sites en zeker streamen niet altijd lekker lopen. Ik maak er nogal eens wat mee in Indesign van Adobe en dat gaat eigenlijk nog steeds prima. Als je er een voor een appel en en ei op de kop kunt tikken kan het dus best maar wat iWordfreak aangeeft is ook waar. Je kan tegenwoordig voor een paar honderd eurootjes een later model vinden.

Bijdrager
    Rolf
    Mackapoen op 01 september 2010

Ik werk zelf vaak met een powerbook G4 van april 2004 met 1GB geheugen en ik draai er Leopard op zonder problemen. Wat je inderdaad wel merkt is dat Flash sites en zeker streamen niet altijd lekker lopen. Ik maak er nogal eens wat mee in Indesign van Adobe en dat gaat eigenlijk nog steeds prima. Als je er een voor een appel en en ei op de kop kunt tikken kan het dus best maar wat iWordfreak aangeeft is ook waar. Je kan tegenwoordig voor een paar honderd eurootjes een later model vinden.

Een dual G5 past alleen net iets lastiger in je rugzak ……;-)

Bijdrager
    Borreke
    Mackapoen op 01 september 2010

Naja, ik hoef er eigenlijk niet bijzonder veel op te doen, gewoon de ‘basis’, maar ik vond snow leopard erg fijn werken. Ben alleen bang dat ik lang zal moeten zoeken voor een goed aanbod:(

Inactief
    Anoniem

Ik dacht dat je een Power Mac zocht, ik heb duidelijk een bril nodig

Bijdrager
    Oppie

Alleen al het ontbreken van USB 2 is m.i. een te groot probleem om de aanschaf te rechtvaardigen.

Moderator
    unSOUND

De latere PowerBooks en iBooks hebben gewoon USB 2 hoor…

Moderator
    unSOUND
    Borreke op 01 september 2010

Ik wil graag weten of er gebruikers zijn die momenteel werken met een powerbook g4, en nog prima uit de voeten kunnen met hun dagelijkse werkzaamheden.

Dat zal er van af hangen nietwaar ? Iemand die voor zijn baan brieven tikt zal dat prima kunnen op een iBook / PowerBook. Iemand die fullHD films moet editten waarschijnlijk niet… Misschien dus een idee om aan te geven wat je er precies op gaat doen, en hoe lang je dat op die michine wilt blijven doen…

Bijdrager
    Vinhelper

Kijk ook eens hier.:wink:

Bijdrager
    Trat

Maar wat is er dan ‘kapot’ gegaan? Is de onderkant doorgesmolten of is hij tussen de deur gekomen? Valt het ding niet te repareren? Ik zou eerder een paar honderd Euro daaraan spenderen dan aan een vooroorlogse Mac. Ja, daar zul je prima mee uit de voeten kunnen als je helemaal niks doet met je computer, maar voor hoe lang nog? Die dingen gaan ook ‘kapot’ op den duur…

Bijdrager
    Borreke
    unSOUND op 01 september 2010
    Borreke op 01 september 2010

Dat zal er van af hangen nietwaar ? Iemand die voor zijn baan brieven tikt zal dat prima kunnen op een iBook / PowerBook. Iemand die fullHD films moet editten waarschijnlijk niet… Misschien dus een idee om aan te geven wat je er precies op gaat doen, en hoe lang je dat op die michine wilt blijven doen…

Je hebt gelijk, dat had ik er even bij moeten vermelden, dus bij deze:

– Films kijken (youtube, overig: max. 720p)
    – Word
    – De basis van Photoshop
    – Muziek luisteren
    – Browsen (ik zit meestal niet op flash-sites)

Bijdrager
    Borreke
    Trat op 02 september 2010

Maar wat is er dan \’kapot\’ gegaan? Is de onderkant doorgesmolten of is hij tussen de deur gekomen? Valt het ding niet te repareren? Ik zou eerder een paar honderd Euro daaraan spenderen dan aan een vooroorlogse Mac. Ja, daar zul je prima mee uit de voeten kunnen als je helemaal niks doet met je computer, maar voor hoe lang nog? Die dingen gaan ook \’kapot\’ op den duur…

Ik heb er een glas cola over gemorst! Ja ik weet het, olie-dom… Mijn broer gaf me ook al de tip om hem naar een servicepunt te brengen waar ze kunnen zien wat er gemaakt moet worden, en dat je dan alleen deze kosten betaald (30 euro ofzo), en dat je dan kunt beslissen of ze de reparatie gaan uitvoeren of niet. Ben alleen bang dat ze zowaar alles moeten gaan vervangen, en dan koop ik liever een tweedehands.

Bijdrager
    Trat
    Borreke op 02 september 2010

Ik heb er een glas cola over gemorst! Ja ik weet het, olie-dom… Mijn broer gaf me ook al de tip om hem naar een servicepunt te brengen waar ze kunnen zien wat er gemaakt moet worden, en dat je dan alleen deze kosten betaald (30 euro ofzo), en dat je dan kunt beslissen of ze de reparatie gaan uitvoeren of niet. Ben alleen bang dat ze zowaar alles moeten gaan vervangen, en dan koop ik liever een tweedehands.

Met als risico dat je 2e hands oude Mac er na een paar maanden ook me uitscheidt omdat de vorige eigenaar er ook een glas cola over heeft laten vallen…;-)

Ik zou hem even laten controleren en de conclusie van de servicedienst afwachten. Als je hun bevindingen hier dan post kan iemand wellicht zijn licht erop schijnen en kijken of wat zij beweren te moeten vervangen plausibel is. Ze vervangen niks zomaar; ze moeten eerst jouw toestemming daarvoor hebben.

Bijdrager
    Borreke
    Trat op 02 september 2010

Met als risico dat je 2e hands oude Mac er na een paar maanden ook me uitscheidt omdat de vorige eigenaar er ook een glas cola over heeft laten vallen…;-)
    Ik zou hem even laten controleren en de conclusie van de servicedienst afwachten. Als je hun bevindingen hier dan post kan iemand wellicht zijn licht erop schijnen en kijken of wat zij beweren te moeten vervangen plausibel is. Ze vervangen niks zomaar; ze moeten eerst jouw toestemming daarvoor hebben.

Ja, dat vertelde mijn broer. Zal jullie op de hoogte houden, bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    mark-a-mac

Je hebt gelijk, dat had ik er even bij moeten vermelden, dus bij deze:
    – Films kijken (youtube, overig: max. 720p)
    – Word
    – De basis van Photoshop
    – Muziek luisteren
    – Browsen (ik zit meestal niet op flash-sites)

Lijkt mij toch beter dat je een intel-book op de kop tikt. Een nette PbG4 zet je zo op € 350 à 450. Een core2duo zit rond de € 500. Die Macbooks draaien rondjes om de G4’s.
    En bij MacBizz staat een unibody voor € 749 (ook een Air, blijft mooi!)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.