18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    bass

Powerbook G4 dood na plaatsen van nieuwe harde schijf

Dag allemaal,

M’n harddisk van m’n PB had na lang gebruik plots de geest gegeven. Ik heb geen garantie meer dus heb ik met de handleiding dat staat op http://www.ifixit.com/cart/customer/home.php een andere harddisk geplaatst.

Ging perfect en is duidelijk uitgelegd. Ook het terug in elkaar steken verliep vlot. Alleen de connectie met het toetsenbord enzo ging iets moelijker.

Na het insteken van de stroomadapter druk ik op de powertoets maar er komt geen enkel geluid of opstartgeluid. Deze hardisk moet ik natuurlijk nog eerst formateren. Ik vraag mij af wat ik eventueel verkeerd heb gedaan. Ik ben heel nauwkeurig en voorzichtig te werk gegaan.

Het gaat over een PB 17″ 1Ghz eerste generatie. Deze PB werkt voor mij goed genoeg en heb voorlopig geen behoefte om up te graden naar een snellere PB. Het zou voor mij fantastisch zijn moest er terug leven in komen.

Zijn er misschien mensen die dit ook hebben voorgehad en wat er eventueel aan te doen is ?
    Kan er misschien iemand mij sturen naar een oplossing?

Met veel dank,

Bass

Bijdrager
    Cars

Komt er wel iets te voorschijn op het schrm, hoor je een ventilator..?? Iets teken van leven?

En heb je rekening gehouden met statische elektriciteit?

Bijdrager
    bass

Nee, er komt helemaal geen leven, ik hoor niets. Ik heb m’n handen tijdens het installeren regelmatig tegen een verwarming gehouden.

Kan ik die statische elektriciteit op één of andere manier ontheffen moest dit het probleem zijn?

Bedankt voor het meedenken.

Bijdrager
    iDog

Probeer eens om het batterijtje van je moederbord eruit te halen. Even een paar seconden wachten en dan terugplaatsen. Vervolgens opnieuw proberen aan te zetten.

Bijdrager
    bass

Bedankt, dit ga ik direct proberen. Het zal wel eventjes duren, ik moet de PB terug demonteren.
    Ik laat het weten of dit werkt.

Bijdrager
    inberlin

kun je ook niet opstarten van de systeem cd met appel c ?(geloof ik)

Bijdrager
    bass

Nee inberlin, er gebeurt gewoon niets als ik de powerknop indruk.
    Ik ben nu terug aan het demonteren om het batterijtje even eruit te halen.

Bijdrager
    inberlin

ik denk dat het toch gewoon een los contactje of stekkertje zal zijn dan. Succes!

Bijdrager
    bass

iDog, ik heb m’n PW weer uit elkaar maar waar kan ik het batterijtje vinden op het moederbord?
    Ik heb gegoogeld maar niets hierover gevonden.

Bedankt

Bijdrager
    iDog

Hmm. Ik ging er vanuit dat je die zo zou kunnen vinden/zien (a la PowerMac).

Mag ik het precieze type eens weten van je Powerbook ? Het schijnt dat de 12″, 15″ en 17″ modellen allemaal geen interne batterij hebben (?), oftwel geintegreerd in het logic board.

Kijk anders eens of je een klein knopje ziet op het moederbord met de tekst Reset ? Dit zou ook voldoende moeten zijn. Hou die even ingedrukt, laat los en probeer dan opnieuw op te starten.

Bijdrager
    bass

Het is een PB 17 inch 1Ghz. Aluminium

Hier is een afbeelding van het logicboard. http://www.jooba.be/powerbook.html

Ik heb het nog altijd niet kunnen vinden, volgens mij is er geen batterij te vinden op het moederbord
    tenzij ik er overzie natuurlijk. Ook geen resretbutton te vinden. Ik zoek verder, misschien zit het ergens onder.

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Bijdrager
    iDog

[code:1:d666d26e33]
    Here is the reset info.

Learn about the PowerBook and iBook Power Manager and how to reset it.

Resetting the power manager also resets date and time settings. After the reset, on some iBooks and PowerBooks, the system clock is set to 00:00 (GMT), 01 Jan 1970 for computers with Mac OS X or 00:00, 01 Jan 1904 for computers with Mac OS 9.

This article refers to Apple products manufactured November 1997 or later. For products manufactured before that date, see "PowerBook: Resetting Power Management Unit (PMU)".

The Power Manager is an integrated circuit (computer chip) that is usually on the logic board of the PowerBook and iBook. As the name implies, it is responsible for power management of the computer. It controls backlighting, hard disk spin down, sleep and wake, some charging aspects, trackpad control, and some input/output as it relates to the computer sleeping.

Over time, the settings in the Power Manager may become unusable, which can result in operational anomalies with the computer. Examples include not turning on, not waking from sleep, not charging the battery, or not seeing the AC Adapter, among others.

Resetting the PMU is not intended for resolution of a stall or situation in which the computer is unresponsive. A PMU reset should not be necessary except as a last resort in cases where a hardware failure of the power management system is suspected. Performing a PMU reset returns the iBook and PowerBook hardware, including NVRAM, to default settings and forces the computer to shut down.

For most situations, a restart is sufficient. If the computer has stopped responding, try these steps, in order, until the computer responds:
    Force Quit (Option-Command-Escape)
    Restart (Control-Command-Power)
    Force Shut Down (press the power button for 10 seconds)

Only perform a PMU reset on the computer if none of the above steps resolved the situation. If this is the case, see below for instructions on locating the reset button or key combination for your model of iBook or PowerBook. If your computer is earlier than the models listed here, see "PowerBook: Resetting Power Management Unit (PMU)".

Warning: Resetting the Power Manager on any PowerBook or iBook will permanently remove a RAM disk, if present, and all of its contents.

PowerBook and iBook models covered in this document

PowerBook G4 (15-inch 1.67/1.5GHz), and PowerBook G4 (17-inch 1.67GHz)
    PowerBook G4 (12-inch), PowerBook G4 (12-inch DVI), PowerBook G4 (12-inch 1.33GHz), PowerBook G4 (12-inch 1.5GHz), PowerBook G4 (15-inch FW 800), PowerBook G4 (15-inch 1.5/1.33GHz), PowerBook G4 (17-inch), PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz), PowerBook G4 (17-inch 1.5GHz)
    PowerBook G4 (DVI) and PowerBook G4 (1GHz/867MHz)
    PowerBook G4 and PowerBook G4 (Gigabit Ethernet)
    PowerBook (FireWire)
    iBook (16 VRAM), iBook (14.1 LCD 16 VRAM), iBook (14.1 LCD 32 VRAM), iBook (32 VRAM), and iBook (Opaque 16 VRAM), iBook (Early 2003), iBook (800 MHz 32 VRAM), iBook (900 MHz 32 VRAM), iBook (14.1 LCD 900 MHz 32 VRAM), iBook G4, iBook G4 (Early 2004), iBook G4 (Late 2004), iBook G4 (Mid 2005)
    iBook (Dual USB), iBook (Late 2001), and iBook (14.1 LCD)
    iBook and iBook (FireWire) computers
    PowerBook G3 Series (Bronze Keyboard) (M5343)
    PowerBook G3 Series (M4753)
    PowerBook G3 (M3553)

PowerBook G4 (15-inch 1.67/1.5GHz), PowerBook G4 (17-inch 1.67GHz)

If the computer is on, turn it off.
    Disconnect the AC Adapter and remove the computer’s battery.
    Press and hold down the power button for 5 seconds and then release the button.
    Reconnect the battery and AC Adapter.
    Press the Power button to restart the computer.

PowerBook G4 (12-inch)
    PowerBook G4 (12-inch DVI)
    PowerBook G4 (12-inch 1.33GHz)
    PowerBook G4 (12-inch 1.5GHz)
    PowerBook G4 (15-inch FW 800)
    PowerBook G4 (15-inch 1.5/1.33GHz)
    PowerBook G4 (17-inch)
    PowerBook G4 (17-inch 1.33GHz)
    PowerBook G4 (17-inch 1.5GHz)

Reset the power manager by simultaneously pressing and then releasing Shift-Control-Option-Power on the keyboard. Do not press the fn (Function) key while using this combination of keystrokes.
    Wait 5 seconds.
    Press the Power button to restart the computer.

PowerBook G4 (DVI)

Disengage the two keyboard latches located between the Esc and F1 keys, and the F11 and F12 keys. (You may also need to disengage the keyboard locking screw located between the F5 and F6 keys.)
    Lift the keyboard. To ensure no harmful static electricity is transferred to the computer, properly ground yourself before performing this procedure.
    Press and release the reset button located on the upper right side of the logic board near the power on button.
    Wait 5 seconds.
    Press the power button to restart the computer

Hope this helps![/code:1:d666d26e33]

Bijdrager
    bass

Ik heb een PMU reset gedaan maar jammer genoeg zonder resultaat, PB blijft dood.
    Er gebeurt helemaal niets, geen geluid.

Ondertussen heb ik gevonden dat er linksonder een PRAM Battery & USB Board zit dus denk ik dat het inderdaad een toetsencombinatie is om het pram te resetten.

Gewoonlijk als de poweradapter insteek wordt het na een tijdje een beetje warm aan de linkerkant
    maar nu blijft het koud.

Ik blijf verder zoeken.
    Bedankt

Bijdrager
    inactiveaccount

kan het niet zijn dat een stroomkabel gewoon niet goed aangesloten zit? of misschien.. verkeerdom ofzo? (intern). Ik heb totaal geen ervaring met t openschroeven ervan dus ik doe maar een gokje.

Brand trouwens het lampje van de adapter wel?

Bijdrager
    bass

Het lichtje van de stroomadapter brandt en ziet nu geel dus dat is ok.
    Aan de stroomtoevoer binnenin ben ik niet aan geweest.

Bedankt

Bijdrager
    chocolate

Heb je kracht uitgeoefend bij het plaatsen van het toetsenbord? Omdat nogal stroef verliep zei je

Bijdrager
    Slecht

En als je je oude harde schijf weer terug plaatst (ookal is ie kapot) is er dan wel weer teken van leven?
    Stond je oude harde schijf op master? En je nieuwe ook? of beiden op auto?

Bijdrager
    bass

Het plaatsen van het toetsenbord enzo gaat makkelijk maar de trackpad-connector
    is fragiel en moeilijk los te maken.

Zie foto: http://www.jooba.be/powerbook_trackpad.html

ik ben nog altijd niet verder gekomen om de oplossing te vinden voor dit vervelend probleem.
    Ik zoek nog steeds verder.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.