9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Valeo

Powerbook G4 (Aluminium) reparatie / upgrade

Geachte forumleden,

graag zou ik wat informatie willen aangaande de reparatie van mijn Powerbook en een eventuele upgrade (RAM). Ik heb al wat nuttige informatie gevonden op het forum maar ik kom er nog niet helemaal uit. Hopelijk kunnen jullie mij voorzien van tips en adviezen.

Na zeven jaar trouwe dienst is de harde schijf van mijn Powerbook kapot gegaan. Gelukkig had ik al een nette back-up op een externe schijf dus ik ben niets kwijt. En ook al is hij niet zo snel, ik gebruik hem nog graag voor internet, email of het bijhouden van mijn iTunes bibliotheek. Nu wil ik dus een nieuwe harde schijf en, als ik toch bezig ben, eventueel een upgrade aan RAM geheugen. Nu kan ik exact dezelfde schijf opnieuw kopen maar ik kan me zo voorstellen dat er nu betere/snellere schijven zijn.

Hieronder mijn specifieke vragen en de benodigde specificaties;

Powerbook: G4 Aluminium 17″ / 1 GHz / 2003
    Harde schijf: TOSHIBA MK6021GAS (55,9 GB) / ATA-Bus / 2.5″ / 7 x 10 cm

• Waar moet ik op letten bij de aanschaf van een nieuwe schijf (en waar is deze verkrijgbaar)? Meer GB is hierbij niet zozeer van belang, meer snelheid zou uiteraard welkom zijn.
    • Is het zelf inbouwen (zoals ifixit omschrijft) inderdaad zo simpel of kan ik hem toch beter naar een (dure) reperateur brengen?

• Kan ik inderdaad 2Ghz aan RAM in deze Powerbook zetten, ondanks dat Apple zelf een max. van 1 Ghz aangeeft voor dit model? En levert dit wat op? Ik las namelijk zelfs verhalen over een vertraging(?).
    • Waar moet ik op letten bij de aanschaf van 2 x 1Ghz RAM (en waar kan ik dit krijgen?)

Hopelijk kunnen jullie me gericht advies geven bij mijn vragen.

Alvast mijn dank!

Bijdrager
    Rolf

Allereerst gaat het om Gb aan RAM, en niet Ghz…. Als Apple destijds 1 Gb max heeft voorgeschreven kan dat enkele dingen betekenen: er is maar EEN geheugenbankje bijvoorbeeld (dat weet ik niet), EN het was maximaal 1Gb adresseerbaar. Er is in die tijd nogal wat veranderd in geheugenland, dus misschien kan het….

Ik ben geen hardware expert, maar ik kan me zo voorstellen, dat ALS je dit moet laten doen (bij een APR) het een investering wordt waarbij je je kunt afvragen of een gebruikt Powerbook niet een betere optie is.

Ik zie een gebruikt PBook G4 alu 17” met 2 GB aan ram (daar heb je dus misschien het antwoord) en 1,33 Ghz en 80 Gb aan schijfruimte te koop voor 300 Euro….

Bijdrager
    Valeo

Inderdaad Gb, mijn excuses. Ik begrijp ook de vraagtekens bij de reparatie. Echter heb ik bij heel wat bijbaantjes keihard moeten werken voor mijn allereerste Mac…. Het gaat hier dus ook om een stukje emotionele waarde (of gaat dat te ver?). En als dank voor de trouwe dienst van de afgelopen zeven jaar wilde ik hem nog één keer een goede opfrisbeurt geven.

Dus mocht ik hem voor een acceptabel bedrag weer aan de praat krijgen dan heb ik dat er wel voor over, hij ziet er namelijk nog steeds prachtig (als nieuw) uit. Vandaar eerst even informeren voordat ik een definitieve keuze maak.

Bijdrager
    Rolf

ok, snap ik. Nouja, 2 GB RAM kan dus. Maar vermoedelijk moet je APR inschakelen….maar es een offerte laten maken dan. Succes.

Bijdrager
    Macosxachist

Met een beetje geduld en zorgvuldigheid is het vervangen van harde schijf en geheugen een klusje dat je zelf kunt doen: http://www.ifixit.com/Device/PowerBook_G4_Aluminum_17%22_1-1.67_GHz

Bijdrager
    1984
    Valeo op 16 september 2010

Dus mocht ik hem voor een acceptabel bedrag weer aan de praat krijgen dan heb ik dat er wel voor over, hij ziet er namelijk nog steeds prachtig .

Er zijn prima handleidingen te vinden, hoe het zelf te doen Installing PowerBook G4 Aluminum 17″ 1-1.67 GHz Hard Drive Replacement en RAM

Bijdrager
    Valeo

Dank voor de hulp zover. Maar zijn er ook daadwerkelijk mensen die het inbouwen zelf gedaan hebben? Het ziet er namelijk simpel uit maar is het dat ook?

En weet er iemand (concreet) een type schijf (/ RAM modules) die ik kan kopen als alternatief op de huidige standaard schijf? Ik zie door alle termen niet meer wat wel kan en niet (S-ATA / IDE / SO-DIMM etc…)

Misschien moet ik me eerst nog maar eens op het internet storten om wat kennis te vergaren…

In ieder geval bedankt!

Bijdrager
    1984

Aluminum” PowerBook G4 models use a 2.5″ Ultra ATA/100 notebook hard drive.

Bijdrager
    Valeo

Dank 1984!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.