14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    Sim1

Powerbook G4 aan router hangen

vraagje:

Ik heb een Powerbook G4 net gekregen en wou deze aan internet hangen. Nou hebben we een wireless router, maar die moeten we nog even goed in stellen (ww vergeten, erg handig ahum) en tot die tijd wou ik hem gewoon met een kabeltje erin pluggen. Alleen ik krijg m niet aan de praat en kan niet echt goed iets vinden erover. Hebben jullie een idee welke topic ik eventueel kan bekijken of hoe ik het aan de praat kan krijgen? Heb het met DHCP geprobeerd, maar dat lukte niet.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Als het met DHCP niet lukt zou ik aan het kabeltje gaan twijfelen.

Bijdrager
    Sim1

Dat dacht ik dus ook meteen, maar heb hem al aan een kabel gehad waar een mini mac aan draait en deze geeft verder geen problemen met internet. Maar de powerbook wil ook hier niet het net op…
    Misschien omdat ik zowel de minimac als de powerbook tegelijk het net op wil hebben? We hebben een sweex wireless router met 4 poorten.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Als het een router is moet je er meer dan 1 computer aan kunnen hangen. Wat zie je gebeuren in het voorkeuren paneel van de ethernetverbinding als je het kabeltje er in steekt. Komt er een ip adres te staan dat begint met 169… ?

Bijdrager
    Sim1

Er gebeurt helemaal niks als ik de kabel erin hang vreemt genoeg. Ik heb ook een keer gedrukt op (ik geloof dat het heet) “vernieuw lease…” maar ook toen niks. (kan wat later reageren de volgende keer, daar ik vanaf vanavond op Lowlands ben..;-))

Bijdrager
    Zeekomkommer

Dan is de fysieke connectie niet in orde. Misschien is er een pennetje in de aansluiting van powerbook verbogen.

Bijdrager
    Sim1

Zal de computer bij een vriend proberen in het netwerk te hangen. Kan ik idd gelijk zien of er iets verbogen / stuk is. Dank voor de tip en ik hou je op de hoogte!

Bijdrager
    Sim1

Zeekomkommer je had gelijk! Na lang morrelen en het draadje er heel hard in geduwd houden, kreeg ik verbinding. Gellukkig valt het nog onder de garantie en kan ik het kostenloos laten repareren. Dank je voor je hulp en reactie!

Bijdrager
    Sim1

powerbook is terug met nieuw moederbord en werkt toppie! netwerk probleem is dus uit de lucht. Maar nog een vraag: het opstartscherm na de grijze appel (blauw venster met een lopende balk) is er niet meer en in plaats daarvan zie je een DOS achtig scherm (zwart met tekst) waarin de opstartprocedure te zien is. Bij het uitzetten doet hij hetzelfde. Hoe krijg ik dit weer weg? Heb de machine bij terugkeer opnieuw geïnstalleerd, maar dit heeft niks uitgemaakt.

Bijdrager
    Zeekomkommer

Dat is een optie die ze waarschijnlijk aangezet hebben in het service center en vergeten zijn uit te zetten.
    Even “terminal” openen en daarin het volgende typen: sudo /usr/sbin/nvram boot-args=””
    (dat zijn twee dubbele haakje aan het einde)
    Bij de volgende keer opstarten moet het dan weer normaal zijn.

Bijdrager
    Sim1

Ga het gelijk proberen als ik thuis ben! dank je!

Bijdrager
    Sim1

Nou heb het geprobeerd, maar hij geeft aan “no such file or directory”
    Kan het zijn dat er bij het wisselen van het moederbord wat dingen “weg” zijn?

Bijdrager
    Zeekomkommer

probeer het eens gewoon zo: sudo nvram boot-args=””

Bijdrager
    Sim1

Helemaal goed! Hij is dus nu weer helemaal “de oude”. Dank voor je hulp!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.