15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    Hetz

Powerbook dood

Dag mensen,

Ik heb een 15 inch powerbook. Deze start van de ene op de andere dag niet meer op. Als ik de aan/uit knop lang inhoud dan lijkt hij te re-booten. Na ca 5 min blauw/grijs scherm verschijnt er dan een soort mapje in het midden van het scherm met afwisselde een vraagteken en het finder-icoontje. WAT MOET IK DOEN!!!??????

Bijdrager
    marloez

probeer eens op te starten met de opstart CD erin? (‘c’ ingedrukt houden (geloof ik) )
    Lijkt alsof ie de opstartschijf niet kan vinden.

Bijdrager
    MacBeer

De Powerbook kan de systeemmap niet meer vinden. Je kan opstarten met de opstart CD/DVD.
    Voer dan een schijfcontrole uit met het schijfhulpprogramma. Ook is het wellicht verstandig om een permissie-herstel uit te voeren.
    Werkt dit niet dan vrees ik dat je een herinstallatie moet doen. Als je vanaf de opstart CD/DVD kan opstarten is het wellicht verstandig om belangrijke documenten over te zetten op een externe schijfeenheid.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

PRAM zappen door klaver-alt-P-R in te drukken bij opstarten.
    Opstartschijf herstellen en systeem opnieuw installeren.
    Eventueel moet de PRAM batterij vervangen worden (loopt de klok achter? 1904-1956-1970

Bijdrager
    Hetz

Hoe ontstaat zoiets ‘out of the blue’ bij een powerbook van 6 mnd oud?
    Ik moet dus waarschijnlijk alles opnieuw installeren?

Bijdrager

opstarten vanaf cd, “archiveren en instaleren” uitvoeren

Bijdrager
    Oppie

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat je HD, want dat is het opstartmedium, naar zijn grootje is. Pech en garantie!

Ter info nog een Apple doc’je: A flashing question mark appears when you start your Mac.

Bijdrager
    Len

Na ca 5 min blauw/grijs scherm

Ik denk dat Oppie gelijk heeft. Een gezonde machine geeft direct (of na één of twee seconden) dat ‘knipperende mapje’ als er geen of een onbruikbaar systeem aanwezig is. Zeker niet na vijf minuten!
    PRAM resetten kan ook helpen in sommige gevallen.

Als de harde schijf inderdaad kapot is (kun je heel snel zien met hulp van de hardware test of via het “Schijfhulpprogramma” van de installatie CD) en je wilt tóch je bestanden terughebben moet je hem niet naar Apple brengen, want die vervangen de schijf, maar moet je een data recovery bedrijf inschakelen…

Harde schijven kunnen altijd en overal kapot gaan, maakt niet uit hoe duur of hoe degelijk. Backups maken is dus zeer verstandig.

Bijdrager
    Hetz

Ik heb met en zonder PRAM resetting de boel opgestart vanaf Mac OSX boot disk. In disk utility zie ik nu na resetten van PRAM wel een interne HD verschijnen die er eerder niet was. Echter er wordt gezegd dat dit een 8.1 TB schijf is(????) Vervolgens click ik op deze schijf en op de tab ‘First aid’ . Hier blijven echter alle knoppen (waaronder repair disk) grijs. Is dit het eind van mijn HD?

Bijdrager
    jopie huizinga

ken jij disk warrior?
    check http://www.alsoft.com/DiskWarrior/

Bijdrager
    Peett-

Helaas wel denk ik, ik heb het ook gehad met mijn powermac g3. Het was precies hetzelfde probleem als wat jij beschreef. Het enigste wat je kunt doen is je schijf vervangen en hem opnieuw installeren.

Bijdrager
    G3Lay-Z

Dit gaat heel gek klinken maar door een keer te booten met een Ubuntu Linux Live CD en vervolgens te rebooten wil ook helpen. Vraag me niet hoe en waarom maar bij mij werkte dit op mijn oude PowerMac G3 B&W.

Succes!

Cheers!

Bijdrager
    Len

Wat die Ubuntu schijf dan doet is me dan een raadsel. Ik dacht dat zo’n live CD wel van het PRAM af zou blijven…

Wel, aangezien een PRAM reset resultaat had, wat ik echt niet begrijp; waarschijnlijk is het toeval, kun je de rest ook proberen te resetten.

Houdt appeltje+alt+O+F ingedrukt als je de computer aanzet. Binnen een seconde of twee zal er een wit scherm met zwarte tekst verschijnen. Geef nu de commando’s: reset-nvram, set-defaults, reset-all. Na de laatste start de machine opnieuw op. Dit kan geen kwaad, alleen je datum, tijd, energie instellingen, etc zijn wel weer naar standaardinstellingen teruggezet.

Ik verwacht niet dat dit helpt, maar je weet maar nooit. Zo niet: als je nog data van die schijf wilt hebben kun je proberen het ding aan een andere computer te hangen en met behulp van Data Rescue of DiskWarrior wat terug proberen te krijgen. Ik denk echter dat je schijf daarvoor te ver heen is. Een bedrijf als http://www.harddisk-recovery.nl/ of http://www.aigon.nl/ kan in de meeste gevallen nog data van zo’n schijf halen.

Bijdrager
    Hetz

Allemaal erg bedankt voor de reacties, maar inmiddels is mijn PB naar de reparateur geweest en zowel de HD als de HD flex cable zijn vervangen. Omdat ik hem toch kwijt was heb ik meteen gevraagd of de aanwezige ‘white spots’ op mijn scherm ook als ‘schade’ kon worden aangemerkt. En inderdaad, ook een nieuw LCD scherm gekregen. Alles gelukkig binnen de garantie. Top van Apple!
    Ga nu na re-installatie maar eens een ghost maken. Carbon Copy Cloner (ofzo) heb ik al een aantal keer langs zien komen…

Bijdrager
    jopie huizinga

cool dat je binnen de garantie bent geholpen.

succes met je ‘nieuwe’ powerbook!

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.