23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    Erwinios

Powerbook

Ik ben zeer geinteresseerd in een Mac laptop, dan vooral de powerbook. Nu is mijn vraag dan ook of ik moet wachten of Mac e.t. Intel powerbooks gaat uitbrengen(ondere andere naam of course) of dat ik gewoon nu al de Powerbook moet bestellen? En ik vraag me af welke ik dan moet pakken, ik ben zelf gecharmeerd van de 12″ maar ik vraag me af als je daar dagelijks paar uur opwerkt, van office tot fotobewerking, zonder externe monitor dat het dan niet erg irritant voor voor je ogen wordt?

Kortom: wachten op nieuwe e.t. pb met intel of deze met G4 en 12″ of 15″ ?

Alvast bedankt 8) [/i][/b]

Inactief
    Anoniem

ehhhh eventjes opletten he…..
    De Macbook Pro is de opvolger van de Powerbook reeks.

Nu is er alleen nog de vraag welke je moet kiezen.
    De Macbook Pro is in sommige gevallen 4x sneller dan de Powerbook G4.
    In de meeste gevallen 2 tot 3x. Lijkt me een makkelijke keuze.
    Ik zou gaan voor de Macbook Pro als je niet kunt wachten.
    Kun je wel wachten, dan moet je gaan voor de tweede revisie, die krijgen nieuwe CPU’s.
    Aangezien de Intel Core Duo CPU’s alweer EOL zijn.

Bijdrager
    J-R0eN
    Bijdrager
    Erwinios

Ik wil sowieso z.s.m. van m’n windows pc versie af. Is er dan al iets bekend hoe lang ik moet wachten?

Bijdrager
    Poeky

Hier zijn al heel veel draadjes over, met allemaal hetzelfde antwoord:
    Het hangt af waar je het voor gebruikt en hoe groot je budget is.
    Als geld je probleem niet is, zou ik sowieso gelijk de MacBook Pro halen (alhoewel ik zou wachten op de 12 inch, omdat ik van kleine Laptops houd)

Maar als je iets minder bedeeld bent :innocent: en lezende dat je het graag zou willen gebruiken voor foto- en videobewerking, zou ik eerder naar de 15 inch neigen. Als je bijvoorbeeld alleen het internet gaat gebruiken, of iTunes, of video kijken oid, dan zou ik het restgeld liever besteden aan gadgets.

Ik weet niet, maar ik vind die 17 inch Pb’s zo achterlijk groot en lelijk. Das mijn smaak dan he! Ik vind ze heel klein en compact juist mooi. Nogmaals….het ligt eraan hoe je het gebruikt. Ik wil het ook liever klein, omdat ik er vaak me reis. Wil dan liever niet zo’n 3 kg zwaar ding als de 17 inch sjouwen.

Bijdrager
    klaus
    ”houjegemac”

Hmm, EOL, waar haal jij die info? De Merom (opvolger van de Yonah, huidige cpu in macbooks) is nog helemaal niet uit. En er zit nog zeker een nieuwe Yonah aan te komen, een 2.33 ghz, dus EOL zijn ze volgens mij helemaal niet.

Bijdrager
    Erwinios

Maar als je iets minder bedeeld bent en lezende dat je het graag zou willen gebruiken voor foto- en videobewerking, zou ik eerder naar de 15 inch neigen. Als je bijvoorbeeld alleen het internet gaat gebruiken, of iTunes, of video kijken oid, dan zou ik het restgeld liever besteden aan gadgets

Fotobewerking sowieso in 1e instantie, videobewerking nog nooit gedaan. Geld is niet het grootste obstakel. Ik heb ook gehoord dat je met de macbook pro geen adobe kan draaien, klopt dit of laat ik me te veel van m’n war brengen door mensen die te veel ijlen!?
    En idd de 17″ is geen optie, ik wil graag een nice portable laptop hebben, de 15″ qua grootte vind ik meer dan groot genoeg.

Moderator
    unSOUND

De MacBook Pro kan gewoon Adobe software draaien. Adobe heeft zijn software nog niet klaar heeft voor de Intel Macs, maar Apple heeft daar Rosetta voor gemaakt, zodat oude programma’s wel op de nieuwe Macs kunnen draaien, vaak met een kleine vertraging.

Bijdrager
    Erwinios

Ok bedankt. M’n andere vraag is dus, een 12″ of 15″? Ik weet dat ie bij macbook pro nog niet uit is, maar na weer de ‘roddels’ gelezen dat ie voor de zomer uitkomt…
    Kan iemand mij zijn ervaringen vertellen over een 12″ pb zonder extern monitor, dus qua fotobewerking en e.t. games ervaring.

Bijdrager
    J-R0eN

KLEIN!!!!!, ik zou egt gaan voor de 15 inch

succes :apple:

Moderator
    unSOUND

12 inch is inderdaad klein als je met Photoshop e.d. wilt gaan werken, je paletten gaan dan echt de helft van het scherm in beslag nemen… ik zou dan toch de 15 inch pakken.

Bijdrager
    iMe

Heb zelf de 12″ en die is perfect maar voor photoshop moet je wel een extern scherm erbij nemen. Voor het verschil tussen de 12″ en de 15″ heb je al snel een fraaie monitor en zo heb je het beste van 2 werelden. Portability als je dat nodig hebt en groot scherm wanneer je thuis zit. Voor alle andere toepassingen is 12″ scherm goed genoeg. Ik ben veel op pad en vind een 15″ daar te groot voor.

Bijdrager
    Buzz

Ik heb zelf een 12″ PowerBook.

Als je de hele dag bezig gaat zijn met grafische software, of andere programma’s waarbij je overzicht moet hebben over veel informatie tegelijk, dan moet je er gewoon voor zorgen dat je een externe monitor erbij hebt. Zeker bij de 12″, maar eigenlijk ook gewoon bij de 15″.

Dat heeft trouwens niets met ‘irritant voor je ogen’ te maken. Het is gewoon een kwestie van gedetailleerd overzicht kunnen hebben over je werk zonder de hele tijd te hoeven scrollen en vensters weg te klikken.

Lekker intensief grafisch werk doe je naar mijn mening het beste op een scherm van minstens 20″. Het scherm van je laptop gebruik je dan vooral om lekker op de bank te kunnen surfen en e-mailen, en om onderweg snel nog wat te kunnen doen.

Bijdrager
    Erwinios

Thnx voor jullie adviezen. Ik ga dan sowieso mer eens proberen geduldig te blijven en ff afwachten of apple met de macbook pro 12″ uitkomt. Binnenkort is toch een jubileum ofzoiets dus mss dat ik dan meer zekerheid heb of de 12″ macbook pro uitkomt. M’n keuze lijkt toch te vallen op een 12″, nogmaals omdat ik erg gecharmeerd ben van zo’n kleine computer. De vraag is of ik geduldig kan blijven gezien ik erg snel van m’n windows systeem af wil.
    Trouwens is het slim om bij een aankoop van een laptop van ± 2000 euro de extra garantie te kopen van 400 euro. Ik vind dit nogal veel geld voor 2jr meer garantie en ik heb toch echt gehoord dat Mac één van de stabielste systemen is…

Bijdrager
    Gijs Raggers

Ga eens in een apple-shop kijken naar een 12″ scherm. Ik krijg koppijn van die pietepeuterige schermpjes. 15″ is goed te doen, 17″ is wat meer ontspannen.

Bijdrager
    pengels
    ”J-R0eN”

KLEIN!!!!!, ik zou egt gaan voor de 15 inch

succes :apple:

dit kan egt niet, hoor, “echt” met een”g”…

Bijdrager
    NoiA

ik heb een powerbook 12inch… daarvoor een 12inch ibook gehad… Ik sleep hem veel mee en je perst hem ook gemakkelijk tussen een collegebankje. Alleen photoshoppen is een beetje problematisch… En als ik echt lang in word werk dan hang ik hem thuis aan mijn oude 17inch crt die eerst aan mijn windows bak hing. Oud toetsenbord en muisje er bij en klaar is kees…

Ik wacht zoiezo de rev B af van de macbooks en of er iets van 12/13 inch achtigs uitkomt in een B revisie… ik wacht liever even totdat alle software compatible is en de meest irritante fouten uit het rev A design zijn gehaald. Bovendien kan ik me aansluiten dat die hele core duo maar tijdelijk is en over een jaar er al weer wat beters is. Nu is dat natuurlijk altijd wel het geval in computerland. Maar ik wil hierbij wel zeggen dat veel mensen lijken te vergeten dat de core duo zoals die nu in de macbook pro zit slechts een overbruggings cpu is van intel. Het zelfde geld natuurlijk voor de windows laptops van bv dell die nu uitkomen met een core duo….

Bijdrager
    iStevie

Ik neem de PowerBook 12inch ook overal mee naartoe en thuis hang ik hem gewoon aan een 20inch Cinema Display…
    Wel een groot verschil ! 8)

Bijdrager
    Erwinios

Ik kwam net ook nog tot de ontdekking dat ik mijn nieuwe lcd tv 26″ via dvi kan aansluiten, mun t’v ondersteunt via dvi een resolutie van 1280*1024:D
    Dan rest nog steeds mijn andere vraag, waarvan ik niet zeker weet of deze vraag in dit forum thuis hoort, maar ik stel hem toch, is het echt handig en noodzakelijk om de uitgebreide garantie aan te schaffen, gezien dit 400 euro kost?? Heeft iemand dit niet gekocht en daar achteraf spijt van, of vice versa?

Mvg,
    een rooky op gebied van :apple: mac

Bijdrager
    poging2

Oke, ik weet er geen pepernoot van – garantie enzo, maar ik kan wel draadjes opzoeken! Dit is geen flauwe hint dat je dat zelf had moeten doen; ik schep er altijd wel plezier uit als ik mij ook eens nuttig kan maken hiero. :)

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=26661
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=47252

In die laatste zit ook een linkje naar meer topics. Enjoy!

Bijdrager
    Erwinios

Ik heb geprobeerd te zoeken, maar ook over deze vraag vind ik geen andere topics, dus ik stel hem maar hier, gezien ie over aankoop powerbook of macbook pro gaat.
    Waar kan ik het beste mijn nieuwe mac kopen? Ik heb nu de apple store online gezien, :apple: store online voor studenten en docenten. En ik ben nu de site mail-a-mac tegengekomen, door andere topics te lezen. Wat is het goedkoopst en goede service ?

And again thnx. 8)

Inactief
    Anoniem
    ”klaus”
    ”houjegemac”

Hmm, EOL, waar haal jij die info? De Merom (opvolger van de Yonah, huidige cpu in macbooks) is nog helemaal niet uit. En er zit nog zeker een nieuwe Yonah aan te komen, een 2.33 ghz, dus EOL zijn ze volgens mij helemaal niet.

Ik bedoelde ook eigenlijk de Core Duo in zijn huidige vorm…….
    Met andere woorden de Yonah is (binnenkort) EOL.

Bijdrager
    WildCard

Merom zal waarschijnlijk pas augustus leverbaar zijn. Ik wil best nog wel ff wachten met het kopen van mijn MBP maar kan nu via mijn werk een leuke korting van Apple krijgen. Mijn eerste PB heb ik ook te vroeg gekocht en nu zit ik weer met het zelfde probleem. Maar ja ben gewoon toe aan een nieuwe dus ja ik kan wel blijven wachten en vooral nu met de Intel chips kun je wel blijven wachten.

http://tweakers.net/nieuws/42298/Intel-ondergaat-volledige-herstructurering.html

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.