12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Q:
    Bijdrager
    Pad

Powerbook (15i) of G5

Beste mensen,

Tot voor kort bewerkte ik mijn video’s (mini-dv opnames) met een W98se of een WXP PC. Probleemloos tot 10 minuten eindmontage (Premiere) op de W98 machine maar veel te traag. Met veel problemen op de WXP 2 Ghz bak, zoals foutieve rendering, geen betrouwbare Firewire out naar de DV videorecorder, etc.

Nu heb ik er genoeg van en sta op het punt bekeerd te worden tot een Apple.

Mijn budget is 3300 euro voor de aanschaf van de hardware. De bedoeling is eerst met Final cut Express te gaan werken en in een later stadium over te gaan naar FCP.
    Wat kan ik beter aanschaffen: een Powerbook (1,25 Ghz) of de G5?.
    Mijn montages hebben meestal een duur van max 30 min.

:|

Bijdrager
    koen76

Hallo,

eerste en vooral proficiat met je ‘to-be’ overgang…

De vraag die je stelt is eigenlijk gewoon afhankelijk van wat je zelf wilt…
    Wil je portable zijn of niet???

Zoniet, kies dan voor de G5!!! Puur hardware is ie uiteraard beter dan de Powerbook wat een G4 is…. Weet ook dat FCP4 uitermate goed werkt met een G5.

Nu, voor de volledigheid, met de powerbook koop je geen brol, integendeel!! Daar draait ook met gemak FCP op en is perfect geschikt voor videomontages, zelfs langer dan 30 minuten….

Dus komen we tot de conclusie: wil je ook op de baan wat monteren, ga voor de powerbook, als je toch alleen maar monteert bij je thuis, ga dan voor de G5..

Suc6
    KOen76

Bijdrager
    KP

ik sluit me aan bij koen, als mobiel werken geen must is dan zou ik voor de g5 gaan, ook voor zwaardere projecten de keus!

een pb g4 1.25 kan het ook makkeljk aan, alleen wil je mischien dan een extewrne firewire hd aansluiten voor extra opslag.

nog een laatse puntje; stop er flink wat RAM geheugen in, dit werkt veeel prettiger

succes

edit: de g5 is natuurlijk wel een stuk sneller, persoonlijk zou ik daar voor gaan, met het oog op het vakgebied waar je aan de slag gaat…vergeet bij de aanschaf van de g5 niet een goed scherm, zonde om op een scherm te erg te gaan bezuinigen; tenslotte moet je daar de hele tijd naar kijken!

heb even gekeken op de apple store, en persoonlijk zou ik hier voor gaan:

1.8GHz PowerPC G5
    • 1GB DDR400 SDRAM – 2 DIMMs
    • 160 GB Serial ATA-schijf
    • Dvd/cd-rw
    • NVIDIA GeForce FX 5200 Ultra 64 MB, ADC/DVI
    • Interne 56K-modem
    • Apple Keyboard
    • Mac OS
    • Apple Studio Display (17-inch LCD)
    • Eén FireWire 800-poort
    • Twee FireWire 400-poorten
    • Drie USB 2.0-poorten
    • Apple Mouse

Subtotaal
    3.484,32

ik zou gaan voor de 1.8 omdat dat het midrange model is, de 1.6 is ook goed maar heeft bijvoorbeeld maar 4 ram sloten inplaats van 8, en komt standaard met een 80 gb hd inplaats van 160, plus dat ie natuurlijk sneller is. Ik heb er een dvd (-r) drive ingeplaatst en 512 extra ram, en een 17 inch lcd scherm van apple.

Natuurlijk kun je voor de 1.6 gaan dit laat iets meer budget open voor een groter scherm, of een scherm van een ander merk kan mischien goedkoper zijn.

nogmaals dit zou ik doen als ik het voor het kiezen had…gewoon weg omdat een workstation meer power for money geeft als een laptop…maar dan is het niet meer mobiel natuurlijk…

ow laatse punt: BEDENK ZELF WAT JE WIL! een laptop is natuurlijk weer erg handig om op locatie te werken…

Bijdrager
    Pad

Dank alvast voor de reacties.
    Als ik het zo bekijk is mobiel niet zo noodzakelijk. Vanwege het recht op onderwijskorting kom ik uit op deze configuratie:

Dual 2GHz PowerPC G5
    • Dvd-r/cd-rw
    • ATI Radeon 9600 Pro 64 MB, ADC/DVI
    • Interne 56K-modem
    • Apple Keyboard
    • Mac OS
    • Eén FireWire 800-poort
    • Drie USB 2.0-poorten
    • Apple Mouse

Inclusief FCE zo’n 3400 euro. Een hoop geld maar dan heb je ook wat, neem ik aan….

Bijdrager
    Fuji

een prachtige machine waar je nog jaaaaaren met zoet zult zijn, Proficiat met de switch :)

Bijdrager
    makelthedevil
    ”Pad”

Dank alvast voor de reacties.
    Als ik het zo bekijk is mobiel niet zo noodzakelijk. Vanwege het recht op onderwijskorting kom ik uit op deze configuratie:

Dual 2GHz PowerPC G5
    • Dvd-r/cd-rw
    • ATI Radeon 9600 Pro 64 MB, ADC/DVI
    • Interne 56K-modem
    • Apple Keyboard
    • Mac OS
    • Eén FireWire 800-poort
    • Drie USB 2.0-poorten
    • Apple Mouse

Inclusief FCE zo’n 3400 euro. Een hoop geld maar dan heb je ook wat, neem ik aan….

Fijne vriend een goed idee,maar dan wordt het wel zonder monitor werken:P ….dan moet je wel echt heel goed zijn:D

Bijdrager
    Pad

Dat is inderdaad noodzakelijk, ik heb twee opties: een van mijn oude 17″ VGA monitoren gebruiken (een TFT of een Compaq V75) of nog even doorsparen voor een DVI.

Bijdrager
    makelthedevil

Eerst doorgaan met de oude en een zo snel mogelijke computer kopen,een 17″ is voldoende toereikend om voorlopig te gebruiken

Bijdrager
    KP

eerst werken met de 17 inch die je hebt en dan sparen voor een nieuwe, dan de 17 inch als 2e scherm gebruiken!:)

gefeliciteerd met je switch…thats the fastest desktop computer available…

ow nog een puntje, ik weet niet of je dat interne modem nodig hebt (als je adsl of iets dergelijks hebt) dan kun je hem weglaten…scheelt maar 34 euro ofzo, maar das tog weer 34 euro:)

Bijdrager
    chm

Idd is de dual 2 Giga G5 de beste keuze, en je zal er nog jaren mee zoet zijn. En als je de beslissing neemt: welkom to the real world! 8)

Bijdrager
    antje

Enne, je hebt in je Budget ook al FCE meegerekend? Of heb je dat al?
    Anders komt er nog iets van $400 bij volgens mij……..
    Ik zou als ik jou was voor de Pro gaan hoor. Heb je veeeeeeeeel meer aan…

Grgrgr
    Antje (de P.)

Bijdrager
    Pad

Yep, er is een aanbieding voor FCE (180 euro). Bestelling wil ik morgen de deur uit doen via de Apple store. Daar weten ze trouwens van geen leveringsproblemen iit ander forumgebruikers. Iemand die weet hoe het zit?
    Ik heb geen zin nu zo’n smak geld neer te leggen om er dan later achter te komen dat pas rond december geleverd kan worden.

BTW is het nog slim eerst te wachten op versie 10.3?

groet

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.