30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 80)
  • Q:
    Bijdrager
    mikemix

Powerbook 15″ geheugensleuf stuk?

15″ PB zitten 2 geheugen modules in van elk 512mb.
    Onder systeemprofiel-> geheugen ziet deze 1 van de 2 512 geheugen modules.
    Als ik het geheugen verwissel blijt hij dezelfde sleuf niet zien.

Ik heb een hardware check gedaan en deze ziet beide geheugen modules weer wel!
    Iemand hier bekend mee?
    Ben benieuwd of er meer mensen bekend zijn met dit euvel en wat er eventueel aan te doen is.

Bijdrager
    Ross

Dit is wel erg vreemd. Sinds wanneer heb je dit? Aangezien harware test ze ziet moeten de sloten en de modules goed zijn. Je zou p-ram kunnen resetten, of een combo update er overeen kunnen gooien. Nog nooit meegemaakt.

Bijdrager
    mikemix
    ”yahmac”

Dit is wel erg vreemd. Sinds wanneer heb je dit? Aangezien harware test ze ziet moeten de sloten en de modules goed zijn. Je zou p-ram kunnen resetten, of een combo update er overeen kunnen gooien. Nog nooit meegemaakt.

Dank voor je snelle reaktie.
    Idd heb dit ook nog nooit meeemaakt.
    Kan je me vertellen wat wat je met die p-ram reset tot stand brengt?
    Hoe doe je dit?
    Het betreft hier overigens een PB 15″ superdrive.

Bijdrager
    vanquish

wat dit tot stand bengt is een reset van bepaald geheugen,je wist dus enkele tijdelijke bestanden.

doen door direct bij opstarten de toetsen

alt :apple: P R

Allemaal gelijk ingedrukt te houden.

Je hoort je mac een herstart maken, doe dit een keer of 3

succes

ps.

p-ram staat voor parameter ram
    (als je wilt weten wat het precies doet, effe zoeken op het forum)

Bijdrager
    mikemix
    ”vanquish”

wat dit tot stand bengt is een reset van bepaald geheugen,je wist dus enkele tijdelijke bestanden.

doen door :

direct bij opstarten : alt :apple: P R gelijk ingedrukt houden.

Je hoort je mac een herstart maken, doe dit een keer of 3

succes

Lijkt me het proberen waard, dit geldt alleen voor het ram geheugen?
    Blijft natuur een vaag verhaal.

Bijdrager
    Buzz
    Bijdrager
    mikemix
    ”Buzz_D”

Wat wordt opgeslagen in PRAM:
    http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86194

Thnx!

Bijdrager
    herdeman

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een draadje geplaatst naar aanleiding van een gelijkaardig probleem :

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=34754&hightlight=geheugensleuf

Ik heb ook het internet afgezocht op internationale fora. Blijkt dat dit probleem frequent voorkomt, blijkbaar steeds bij het 15″ model en (bijna) steeds bij de ‘lower’ sleuf.
    Een echte oplossing hiervoor heb ik helaas niet gevonden ! Ik vrees dat het een defect aan het moederbord is …

Ik heb uiteindelijk mijn 2 modules van 512Mb verkocht en in de plaats 1 (goedkope !) module van 1024Mb gekocht in de USA (bij MacRamDirect).

Bijdrager
    mikemix
    ”herdéman”

Hallo,

Ik heb een tijdje geleden een draadje geplaatst naar aanleiding van een gelijkaardig probleem :

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=34754&hightlight=geheugensleuf

Ik heb ook het internet afgezocht op internationale fora. Blijkt dat dit probleem frequent voorkomt, blijkbaar steeds bij het 15″ model en (bijna) steeds bij de ‘lower’ sleuf.
    Een echte oplossing hiervoor heb ik helaas niet gevonden ! Ik vrees dat het een defect aan het moederbord is …

Ik heb uiteindelijk mijn 2 modules van 512Mb verkocht en in de plaats 1 (goedkope !) module van 1024Mb gekocht in de USA (bij MacRamDirect).

Gatver, daar was ik al bang voor :(
    Is toch eigenlijk te gek voor woorden voor zo’n dure bak!
    Ik heb het zelfde probleem…..
    Bedankt voor je post!

Bijdrager
    herdeman

Er is 1 positieve kant aan … : in de berichten die ik heb gevonden gaat het dus altijd om een defecte ‘lower’ sleuf. Ik heb nog geen berichten gevonden over 15″ PB waarbij de beide sleuven het laten afweten …

Ik had geen zin om een nieuw moderbord te laten plaatsen (ook omdat ik uiteindelijk niet 100% zeker ben dat het probleem bij het moederbord ligt) en heb dus gekozen voor een gemakkelijkere oplossing : een module van 1024Mb in 1 sleuf (de ‘upper’). Dat werkt perfect (ik hoop dat het zo blijft).

PS : Ik heb het geheugen laten overkomen uit de States (www.macramdirect.com). Zo’n 2 maand geleden kostte me dat ongeveer 200 Euro (incl. porto) voor een latje van 1Gig.

Bijdrager
    herdeman

Ondertussen zijn de prijzen van het RAM-geheugen alweer fors gedaald.

Bijdrager
    mikemix
    ”herdéman”

Ondertussen zijn de prijzen van het RAM-geheugen alweer fors gedaald.

Oke, is idd het proberen waard, echter blijft het bezopen dat dit een structurele
    powerbook 15″ probleem is.

Bijdrager
    jawa

ik heb dit probleem nu ook. Alleen ik had zelf 1 module eruit gehaald (upper) en er weer normaal ingezet. Nu wordt hij niet meer herkent:( het enige wat de module op zijn plek houdt zijn de twee metalen pennetjes aan de zijkant verder kan ik de module niet naar ‘beneden’ drukken. Ik zelf heb het idee dat de contactpuntjes niet goed contact maken.

Dit is behoorlijk klote want ik wilde 1 256 latje vervangen met een 512mb. Dit in een g4 alu 15″ 1,25ghz

-edit- Hij maakte dus geen contact moest hem onder een andere hoek er verder indrukken. Fjoe

Bijdrager
    mikemix
    ”jawa”

-edit- Hij maakte dus geen contact moest hem onder een andere hoek er verder indrukken. Fjoe

Had al het vermoeden dat hij niet juist zat.

Bijdrager
    lexkato

twee maanden geleden plaatste ik al een vraagje over dit probleem en werdt nu op de hoogte gebracht over deze discussie.

Mijn powerbook liep dus regelmatig vast en is in de garantietijd een paar keer onderzocht, op een gegeven moment liep hij niet meer vast maar miste die inderdaad het geheugen in de lowersleuf.
    Volgens Mac Rotterdam lag het aan het geheugen dus via garantie nieuw geheugen er in en gaan met die banaan.(dit was vorig jaar sept)
    Dit jaar Januarie opnieuw problemen met vastlopen en kwijt zijn van het geheugen, maar nu geheugen alleen opnieuw geinstalleerd en is het blijven doen voor twee maanden.
    Het probleem blijft dus terug keren (incl. de vastlopers).

Wat ik niet begrijp is, als dit nu een probleem is wat bij meerdere powerbooks voorkomt en we weten dat het de lowersleuf is en het probleem waarschijnlijk in het moederbord zit, dan is dit dus een fabrieksfout en moet dit hersteld worden door mijnheer Apple.
    Of is dit te makkelijk gedacht?

Hopelijk krijgt dit nog een vervolg

groet
    Alex

Bijdrager
    mikemix

Dit is natuurlijk zeer snel te testen of het aan het geheugen ligt,
    draai de geheugen modules om, als het zelfde slot een fout blijft aangeven
    dan ligt de fout bij het slot en niet bij het geheugen.

Mensen met dit probleem allemaal even melden in deze draad is mijn devies.

Bijdrager
    mikemix

Ik ben naar mijn reseller gegaan, en deze bevestigde mij dat het logic-board stuk is.:(
    Ik ga de boel aanvechten, heb Apple al zelf gebeld en werd daar heel on-netjes
    en uit de hoogte behandeld.
    Spijtig maar waar, ik vroeg om een oplossing en het enige wat hij mij na 15 minuten
    a 10ct per minuut kon melden was dat ik maar Apple-Care had moeten aanschaffen.

How low can you go!

Ik vind dat dit gemeld moet kunnen worden en dat dit niet mag worden gesencureerd,
    immers is dit voer voor mensen die de kwaliteit en aftersales moeten kunnen waarborgen.

Wordt vervolgd.

Bijdrager
    Delvoye

Ik heb hetzelfde probleem, kreeg het zelfde antwoord. Heb de upper-bank voorzien van een 1Gb kaart en hij werkt verder prima.

Ben het volledig met je eens, aanpakken.

Eerst waren het de witte vlekken. Als je erover belde was het niet waar. Wat blijkt: scherm werd kosteloos vervangen. Daarna bellen over de batterij, werd behoorlijk heet en veroorzaakte problemen met mijn dvd-brander. Dvd-brander werd vervangen, maar de batterij was goed. Wat blijkt: batterijen worden omgewisseld. Er is een aangetekende brief onderweg naar Apple…

Karel Delvoye

Bijdrager
    Delvoye
    Bijdrager
    mikemix

Ik ga iets vervelends vertellen over Apple Nederland: het zijn HUFTERS!!

En dat ga ik onderbouwen nl
    Ik heb via mijn Mac winkel een PB 15″ gekocht met 1G geheugen.
    Ik heb het geheugen juist gelijk bij aankoop v/d PB15″ erin laten
    zetten, dus door de geautoriseerde Apple dealer.
    Na iets meer dan een jaar “ziet” de PB 15″ het lowerbank geheugen niet meer.

Ik ga er mee terug naar mijn daeler waar de PB vandaan komt, en deze zegt
    je moet Apple zelf even bellen, het moederboard is stuk; dit probleem hebben ze erkend,
    als het mee zit kan dit kostenloos worden gefixed.

Ik bel Apple, deze zeggen het valt buiten de garantie, en nee dit probleem kennen we niet.
    Had Apple-Care genomen want dan viel deze reparatie binnen de garantie.
    Ook toen ik zei dat je op internet veel over dit geheugen probleem kan vinden,
    werd mij verteld dat dit niet bekend was bij Apple.

Ik ben jarenlange trouwe Apple-user, heb heel wat machines in mijn bezit en gehad,
    ik voel me zo genaaid nu.
    Betaal gvd E2700,- voor een machine die de helft van mijn (dure, nu onbruikbaar!)
    geheugen ziet.
    Heb diverse mensen van Apple Nederland gesproken vind het Hufters, wat een
    arrogant cluppie zeg, BAH!!

Bijdrager
    mikemix
    ”Delvoye”

Lees dit:

http://discussions.info.apple.com/webx?14@395.6ToOaZXPQoL.3@.68ab7b77

Er zijn veel meer gevallen…

The story will continue….

Bijdrager
    Lifelogger

Oei oei oei… en ik wil een 15″ Powerbook aanschaffen. Als ik dit zo hoor, krijg ik toch wel even m’n twijfels… :?

Bijdrager
    Petje
    ”jawa”

ik heb dit probleem nu ook. Alleen ik had zelf 1 module eruit gehaald (upper) en er weer normaal ingezet. Nu wordt hij niet meer herkent:( het enige wat de module op zijn plek houdt zijn de twee metalen pennetjes aan de zijkant verder kan ik de module niet naar ‘beneden’ drukken. Ik zelf heb het idee dat de contactpuntjes niet goed contact maken.

Dit is behoorlijk klote want ik wilde 1 256 latje vervangen met een 512mb. Dit in een g4 alu 15″ 1,25ghz

TIP: maak de contactpuntjes schoon met een gummetje. Dit werk perfect bij alle contacten die op een printplaat zitten. Het haalt de aanslag, oxidatie en vettigheid van het stof weg.
    PS niet een te zacht gummetje gebruiken!!!

Bijdrager
    mikemix
    ”Petje”
    ”jawa”

TIP: maak de contactpuntjes schoon met een gummetje. Dit werk perfect bij alle contacten die op een printplaat zitten. Het haalt de aanslag, oxidatie en vettigheid van het stof weg.
    PS niet een te zacht gummetje gebruiken!!!

Zeg je dit omdat je het weet of zeg je dit omdat je dit denkt?
    Als Apple nu zegt dat het een moederboard probleem is…..?!

Bijdrager
    mikemix

Als ik je nu ook vertel dat als ik de geheugenmodules omwissel dat het onderste
    geheugensleufje beide maar niet wilt zien, wat zou je dan denken?
    Idd dan zijn de geheugen modules niet stuk maar de onderste geheugensleuf.
    Je werkt zeker bij Apple?:(

Bijdrager
    mikemix
    ”Delvoye”

Ik heb hetzelfde probleem, kreeg het zelfde antwoord. Heb de upper-bank voorzien van een 1Gb kaart en hij werkt verder prima.

Ben het volledig met je eens, aanpakken.

Eerst waren het de witte vlekken. Als je erover belde was het niet waar. Wat blijkt: scherm werd kosteloos vervangen. Daarna bellen over de batterij, werd behoorlijk heet en veroorzaakte problemen met mijn dvd-brander. Dvd-brander werd vervangen, maar de batterij was goed. Wat blijkt: batterijen worden omgewisseld. Er is een aangetekende brief onderweg naar Apple…

Karel Delvoye

Ben je alweer wat wijzer Karel?

Bijdrager
    rvmarion

Bij mij werd de onderste 1 Gb module plotseling niet meer herkend, via Applecare een nieuw moederbord erin laten zetten

Bijdrager
    mikemix
    ”rvmarion”

Bij mij werd de onderste 1 Gb module plotseling niet meer herkend, via Applecare een nieuw moederbord erin laten zetten

Hopla, de volgende!!
    Wie volgt?

En maar volhouden dat dit niet voorkomt….foei Apple!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Bijdrager
    rvmarion

Kocht eind 2003 een spiksplinternieuwe PB 15″ Aluminium 1,25 Ghz
    -Na een paar weken last van “white spots”, Applecare gebeld, scherm vervangen
    -Daarna allerlei vreemde crashes en kernelpanics
    Applecare gebeld, harde schijf (80GB) vervangen
    -De ellende bleef… Applecare gebeld (ik ken ondertussen de stemmen van alle medewerkers…)
    Het logicboard vervangen
    -Na twee weken wachten kreeg ik mn computer terug, na twee keer opstarten weer dezelfde ellende, daarna alleen maar een blauw scherm…
    Applecare gebeld (maart 2005) en beleefd maar wel kordaat verteld dat deze computer nooit goed gefunctioneerd heeft… Ik kreeg een refurbished PB 15″ 1,25 Ghz aangeboden. Ik ging hier niet mee akkoord en toen kreeg ik de nieuwste Powerbook 15″ 1,67 Ghz toegestuurd…
    Maar dit niewe raspaardje liep dus ook mank, nadat ik er twee nieuwe 1 Gb geheugens ingezet had werd de onderste geheugensleuf niet herkend, ook niet na het omwisselen van de geheugens.
    Weer Applecare gebeld… En in deze PB zit dus WEER een nieuw logicboard!
    Tot nu toe gaat alles goed… “designed in California” “manifactured in China” zou het dat zijn???

Bijdrager
    mikemix

Ongelooflijk, dit is toch niet te verkopen?
    Ik voel me toch ook minimaal genaaid.

Mensen met dit zelfde probleem, graag via deze topic melden svp.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 80)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.