9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    as515683

Power supply Mac Pro 2007

Iemand hier toevallig ervaring met het zelf vervangen van elco’s
    in een voedingsunit van een Mac Pro uit 2007?

Bijdrager
    banditbiker

Hoi

Ik heb veel ervaring met het vervangen van elco’s in voedingen.
    Wat is je vraag?

Groeten
    Geert

Bijdrager
    as515683

Dag Geert,

Dank voor je reactie. Ik lijk last te hebben van een slecht werkende voeding
    in de Mac Pro; hij valt een paar maal per dag uit. Nu begreep ik dat dit vaak
    ligt aan defecte elco’s in de voeding. Ook lees ik dat “vanwege de hoge spanningen
    in de voeding zelf repareren wordt afgeraden”.
    Dus mijn vraag is eigenlijk of je enig risico loopt bij het openmaken van de voeding
    en het vervolgens vervangen van de diverse elco’s (met de juiste types uiteraard).

Hoe goed/makkelijk is dit te doen, uitgaande van ruime eigen elektronica-ervaring?

PS: De SMC-reset etc. heb ik al doorlopen.

Groeten, Paul

Bijdrager
    banditbiker

Het repareren van een voeding is wel een klus waar je enige ervaring mee moet hebben.
    Je moet vooral opletten dat de condensatoren die je terugplaatst de juiste waarde hebben. Een hogere voltage mag, als de capaciteit maar overeen komt.
    Verwacht niet dat je de kleinste condensatoren kunt overslaan. Die veroorzaken vaak juist het probleem.

Valt de computer spontaan uit? Gaat hij dan gewoon uit? Crasht hij?

Bijdrager
    as515683

Hi Geert,

Duidelijk. Dat ‘dischargen’ van de elco’s gaat toch hopelijk niet met een vonkenregen gepaard…;-)?
    Of zou het genoeg zijn om de voeding eerst een halve dag van de stroom af te hebben?

Goeie tip van die kleine elco’s.

Het effect komt overeen met simpelweg de stekker uit het stopcontact halen. Wel start ‘ie direct daarna
    uit zichzelf weer op, en blijft dan (tot op heden) weer een aardig aantal uren draaien.

Het is natuurlijk een aardig idee dit zelf te kunnen doen. Laten doen zal best wat uurtjes kosten en dan wordt de aanschaf van een vervangende unit via eBay o.i.d. meer zinvol; zeker wanneer je een ‘brand new’ exemplaar kunt krijgen. Maar je komt al snel op zo’n 300 euro uit natuurlijk.

Groeten, Paul

Bijdrager
    banditbiker

Ik denk dat je hem het beste een dagje van de spanning kunt halen.
    dan zijn ze wel leeg.
    Dit gaat overigens vooral om de grote elco’s waar een spanning van rond de 400 volt op staat.
    Daar kun je een flinke tik van krijgen.

Controleer wel even voor je begint met solderen of de spanning er inderdaad uit is met behulp van een voltmeter. Overigens die 400 volt elco’s hoef je doorgaans niet te vervangen.

Als je deze klus niet aan durft, stuur me even een prive bericht.

Bijdrager
    bluepower

Ik heb gewoon een power supply voor mijn intel mac besteld bij dv warehouse in de usa en hij werkt perfect.

dus voor een mac pro zal deze ook wel beschikbaar zijn

Bijdrager
    banditbiker

Is het nog gelukt met de reparatie?

Bijdrager
    Niekepiek

Hallo,

Ik lees hier dat er mensen zijn de voeding van een mac pro kunnen repareren?? Zou iemand dit tegen vergoeding willen proberen met de voeding van mijn Mac pro (ook ik heb de smc reset reeds geprobeerd, maar helaas doet mijn Mac nog steeds helemaal niets)..

Groet Niek (niekepiek3 Google mail)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.