9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    as515683

Power supply Mac Pro 2007

Iemand hier toevallig ervaring met het zelf vervangen van elco’s
    in een voedingsunit van een Mac Pro uit 2007?

Bijdrager
    banditbiker

Hoi

Ik heb veel ervaring met het vervangen van elco’s in voedingen.
    Wat is je vraag?

Groeten
    Geert

Bijdrager
    as515683

Dag Geert,

Dank voor je reactie. Ik lijk last te hebben van een slecht werkende voeding
    in de Mac Pro; hij valt een paar maal per dag uit. Nu begreep ik dat dit vaak
    ligt aan defecte elco’s in de voeding. Ook lees ik dat “vanwege de hoge spanningen
    in de voeding zelf repareren wordt afgeraden”.
    Dus mijn vraag is eigenlijk of je enig risico loopt bij het openmaken van de voeding
    en het vervolgens vervangen van de diverse elco’s (met de juiste types uiteraard).

Hoe goed/makkelijk is dit te doen, uitgaande van ruime eigen elektronica-ervaring?

PS: De SMC-reset etc. heb ik al doorlopen.

Groeten, Paul

Bijdrager
    banditbiker

Het repareren van een voeding is wel een klus waar je enige ervaring mee moet hebben.
    Je moet vooral opletten dat de condensatoren die je terugplaatst de juiste waarde hebben. Een hogere voltage mag, als de capaciteit maar overeen komt.
    Verwacht niet dat je de kleinste condensatoren kunt overslaan. Die veroorzaken vaak juist het probleem.

Valt de computer spontaan uit? Gaat hij dan gewoon uit? Crasht hij?

Bijdrager
    as515683

Hi Geert,

Duidelijk. Dat ‘dischargen’ van de elco’s gaat toch hopelijk niet met een vonkenregen gepaard…;-)?
    Of zou het genoeg zijn om de voeding eerst een halve dag van de stroom af te hebben?

Goeie tip van die kleine elco’s.

Het effect komt overeen met simpelweg de stekker uit het stopcontact halen. Wel start ‘ie direct daarna
    uit zichzelf weer op, en blijft dan (tot op heden) weer een aardig aantal uren draaien.