17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    MacSullivan

Power Mac G5 loopt sinds een paar dagen regelmatig vast

Gisteren en vandaag is mijn powermac al 4 keer vast gelopen. Geen scherm met in verschillende talen dat ik de computer opnieuw moet opstarten, maar gewoon een vastloper en de fans begin dan te loeien. Dit gebeurd wel eens vaker (1 x in de twee maanden), maar dit is zeker niet normaal.

Iemand dezelde ervaring de laatste dagen door misschien een update van een programma?

Is er een manier om er beter achter te komen wat er aan de hand kan zijn? Hoe pakken jullie dit aan?

Mijn systeem:
    Machine Name: Power Mac G5
    Machine Model: PowerMac11,2
    CPU Type: PowerPC G5 (1.1)
    Number Of CPUs: 2
    CPU Speed: 2.3 GHz
    L2 Cache (per CPU): 1 MB
    Memory: 2.5 GB
    Bus Speed: 1.15 GHz
    Boot ROM Version: 5.2.7f1

PS. Mijn XP dell op het werk draait stabieler.:-(

Bijdrager
    Oppie

HD brak?
    Wat is de S.M.A.R.T.-status van de HD? (Schijfhulpprogramma)

Bijdrager
    MacSullivan

Wat is de S.M.A.R.T.-status van de HD? (Schijfhulpprogramma)

Alle partities (3), twee HD’s:

S.M.A.R.T. Status : Verified

Bijdrager
    Oppie

Ok. Dat is goed.

Heb je eigenlijk geheugen (RAM) bijgeplaatst voordat de problemen begonnen?

En probeer eens of het probleem zich ook voordoet als je bent ingelogd in een andere gebruiker.

Bijdrager
    MacSullivan

Nee, geen hardware wijzigingen. Laatste software update was op 24-4: Transmission.

Als andere gebruiker inloggen is niet zo handig. Dan zou ik een paar dagen als andere gebruiker moeten inloggen en kan ik mijn mac dus niet functioneel gebruiken (mail, agenda, werk, iTunes, etc).

Bijdrager
    Oppie

Dat kan ik me voorstellen; maar omdat het in twee dagen vier keer mis ging is het misschien toch het proberen waard.

Maar wat je niet hebt verteld is waneer het precies gebeurd; waar ben je mee bezig als het misgaat.

Ook kun je eens een tijdje alle hardware afkoppelen, behalve het keyboard/muis.

Bijdrager
    MacSullivan
    ”Oppie”

Dat kan ik me voorstellen; maar omdat het in twee dagen vier keer mis ging is het misschien toch het proberen waard.

Als het nog een paar dagen aanhoudt zal ik het inderdaad maar eens doen.

Maar wat je niet hebt verteld is waneer het precies gebeurd; waar ben je mee bezig als het misgaat.

Verschillende dingen:
    1e keer: weet ik niet meer.
    2e keer: mailtje aan het typen.
    3e keer: toen ik mijn mac in sleep stand deed.
    4e keer: niets, transmission actief.

Verder heb ik altijd veel programma’s openstaan.

Bijdrager
    tonie

misschien is het een long shot, maar dit lijkt wat op een probleem dat ik heb met een pc (ahum) als het gewoon te warm wordt.

(btw. Ik zet er dan de ventilator op:) . )

Bijdrager
    Oppie

Ik ben niet zo in die materie thuis, maar kijk je console.log eens na of je daar een probleem uit kunt destilleren.

Bijdrager
    MacSullivan
    ”tonie”

misschien is het een long shot, maar dit lijkt wat op een probleem dat ik heb met een pc (ahum) als het gewoon te warm wordt.

Zat ik ook al aan te denken, maar het is pas april.;-):mrgreen:

De fans gaan totaal niet harder draaien…

Bijdrager
    tonie

Oh? ik dacht dit te lezen!

n, maar gewoon een vastloper en de fans begin dan te loeien.

Bijdrager
    Boskabouter
    ”MacSullivan”

Dit gebeurd wel eens vaker (1 x in de twee maanden), maar dit is zeker niet normaal.

Gebeurt wel eens vaker spontane vastloper? Nog nooit last van gehad op mijn G5 in al de tijd dat ik hem al heb.
    Ofwel klopt er bijhoorlijk iets NIET met je G5, of je hebt ooit iets geinstalleerd dat problemen opleverd.
    Misschien een mottige download van een bepaald programma via Transmission;) who knows, in ieder geval “komt regelmatig voor” is echt niet normaal, ik zou toch de tips die hier gegeven werden maar eens uitproberen en anders je G5 laten nakijken…….

Moderator
    unSOUND

Het klinkt meer als een “Freeze”, daar zijn meer gevallen van bekend bij de eerdere G5’s, mijn eerste G5 had het ook… Apple heeft nooit echt kunnen ontdekken waar het aan heeft gelegen. Alles, maar dan ook echt alles is bij mij vervangen. Hardware, software en zelfs fimware is overwogen en vervangen… maar de freezes bleven.

Wat typerend is voor een freeze is dat je hele beeld ineens gewoon stil blijft staan, zelfs de muis blijft staan. Bij gewone vastlopers kun je je muis nog over het scherm sturen, maar niet meer klikken. Bij een freeze staat het hele beeld gewoon stil. Je krijgt inderdaad geen enkele melding, ook in het log staat zelden iets, omdat het systeem de freeze niet aan ziet komen.

Omdat OS X de fans hoort te besturen, gaan de fans na verloop van tijd voluit blazen uit voorzorg, omdat ze geen signalen meer krijgen. Ondanks de luide fans hoeft het dus geen warmte probleem te zijn.

Bijdrager
    marceljanssen

Ik herken het vastloop probleem zoals omschreven helemaal. Zolang ik de Power Mac G5 heb loopt deze geregeld vast. Zovast dat je helemaal niet meer kunt dan wachten tot devans harder gaan draaien. Ik heb altijd gedacht dat er een slecht gehurgenbankje in zit. Enkele weken geleden heb ik er extra geheugen in gezet. Na weer enekle vastlopers heb ik het oude gehuegen eruit gehaald. Maar helaas ook mm,et alleen het nieuwe geheugen erin loopt het systeem vast.
    Het gebeurt vaak in Safari in combinatie met sites waarin javascript gebruikt wordt. Met dezelfde sites heb ik dat minder als ik firefox gebruik.

(M)

Moderator
    unSOUND

Bij mij maakte het allemaal niks uit. Het gebeurde ook als enkel de Finder aan stond, en soms zelfs tijdens het opstarten. Het lag dus niet aan een bepaald programma of website.

Ram, harde schijven, moederbord, grafische kaart, CPU’s, zo’n beetje alles is vervangen zonder enige verbetering.

Bijdrager
    MacSullivan
    ”tonie”

Oh? ik dacht dit te lezen!

n, maar gewoon een vastloper en de fans begin dan te loeien.

Ik bedoelde dat wanneer de computer het te warm zou krijgen de fans al harder zouden moeten gaan draaien en dat gebeurd niet. Op het moment van de vastloper gaan de fans enkele secondes later draaien (wat normaal is, zoals unSound omschrijft).

@Boskabouter
    : Ik download alleen maar legale software via Transmission.;-)

@unSOUND
    , marceljanssen: Het is precies zoals jullie het omschrijven. Een freeze it is. Wat ik nog niet verteld heb is dat ik mijn computer altijd laat slapen. Alleen mij software updates doe ik een reboot (en bij freezes…duh).

Bijdrager
    MacSullivan

Na de console.log file te hebben bekeken kwam ik veel fouten tegen die (na googlen) er op duiden dat er problemen zijn met het geheugen. Ik heb toe een shutdown gedaan (geen reboot) en daarna bleven deze meldingen uit. Ik heb sindsdien ook geen freeze meer gehad, dus het probleem lijkt verholpen. Ik houd voorlopig mijn console.log goed in de gaten.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.