16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Power Mac G4 Cube – Apple Pro speakers USB

Ik zou graag geluid horen uit deze speakers. (P.M. de transparante bolletjes)

OS X 10.4.11 is geïnstalleerd.

Op het net gezocht, het probleem komt meer voor, zou te maken hebben met de AppleUSBAudio.ext. en privileges, echter geen definitieve oplossing kunnen vinden.

Er zou een progje voor nodig zijn met de naam Kext Utility, kan niet vinden wat ook voor gebruik met een PowerPC processor geschikt is.

Iemand die dit werkend heeft? zo ja hoe?

Zou een schone installatie met de originele Cube installtie CD/DVD een oplosssing zijn?

Wie heeft die nog?

Of was er ooit een speciale installtie CD voor de deze speakers en de Cube?

• Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  JoopJoopJoop.
    • Dit onderwerp is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    KarelWillem

Nee, er was geen speciale installatieschijf.

Uiteraard is een schone installatie ALTIJD een goed idee.

Het probleem is namelijk dat je die speakers ook niet even op een andere machine kunt testen.

Ik heb die schijven niet liggen, maar op eBay e.d. kun je er nog wel aankomen, als je dat echt zou willen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Een schone installatie met diverse OS’en al geprobeerd, (OS 10.4.11 is de laatste die de Cube ondersteund.) niets werkt.

Verwacht dat alleen de originele Cube installatie schijf het zal doen, dat was 9.1?.

Lijkt mij echter dat er een eenvoudigere oplossing moet zijn, vandaar mijn verzoek hier, er zal toch wel iemand zijn die dit probleem kent?

Te meer omdat het een rarigheidje van Apple is geweest, m.b.t. het privileges gedoe…

Mogelijk ook te maken dat het om Harman Kardon speakers gaat, de soundsticks worden nog steeds verkocht maar dat is geen USB, 10W ook nog.

N.B. inmiddels op Ebay gezocht, geen Cube install disk(s).

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  JoopJoopJoop.

Bijdrager
    Marioscube

De Cube speakers hebben bij mij ooit gewerkt op een Cube met OS X 10.3.9.

Maar ook op een G4 Windtunnel met OS X 10.4.11.

Geen extra driverdisks o.i.d. nodig.

Probeer eventueel eens een powered USB hub tussen Cube en Speakers.

N.B. De “originele” Soundsticks waren USB en werkten ook op de Cube.

Bijdrager
    Brombeer

Je hebt de stekker van die bollekes wel in de juiste ingang gestoken?

Apple moest er (weer) zo nodig een geintje mee uithalen zodat de bollekes het alleen doen aan de machines waarbij ze meegeleverd werden. Niet alleen is het stekkerpinnetje wat dunner, maar in dat schijfje waar de kabel zich splitst zit een chip of wat elektronica die alleen werkt als er aan de andere kant van de stekker iets corresponderends zit. natuurlijk kan dat ook kapot.

Je kunt echter straffeloos een ander speakersnoer aan de speakers in de bolletjes solderen. Is het meteen wat langer.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@marioscube,

Waar vindt ik 10.3.9 (Panther) nog?

10.4.11 werkt bij mij niet, speakers dan.

Extra hub lijkt me niet de oplossing, formeel hebben deze bolletjes USB met 10W nodig, dat zou alleen de Cube rechtstreeks of de USB van een DVI monitor kunnen leveren.

Wist ik maar precies waar de schoen wringt, is het de  versie van AppleUSBAudio.kext extensie???

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@brombeer,

Het gaat hier over de Apple Pro USB speakers, die stekker kan niet in de verkeerd ingang worden gestoken.

Er is dus ook geen sprake van een dunner pennetje, dat hebben deze speakers niet, die worden volgens mij bij iMac Flat Panel gebruikt.

Ik wil deze Cube set graag origineel houden, heb er ook een Apple Cinema Display bij, dus iets solderen mag van mij niet…!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

Hoera!!!!

een bron gevonden voor antieke MAC OS’en:

https://www.macintoshrepository.org

Bijdrager
    Brombeer

Dan zul je hier wellicht ook nog plezier aan beleven: http://macintoshgarden.org/

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@everybody,

Inmiddels 10.3.9 geinstalleerd, geen goed resultaat, twijfel nu ook aan de baseball speakers set zelf.

Iemand heeft die nog?, het gaat dus om de Apple Pro Cube Speakers met losse versterker en usb aansluiting.

Bijdrager
    KarelWillem

Installeer trinityenabler op een moderne(re) mac en plug dan de speakers in.

Dan moeten ze werken.
    Doen ze het dan NIET, dan weet je dat het een hardwareprobleem is.

https://github.com/jeanthom/trinityenabler/releases

• Deze reactie is gewijzigd 6 maanden, 1 week geleden door  KarelWillem.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@karelwillem,

Bedankt, zou het wel jammer vinden als ze kapot blijken te zijn, na enig zoeken nog geen andere gevonden.

Heb het exec bestand gedownload, waar zet ik dat neer?

Bijdrager
    KarelWillem

Ah, het opent als exec. Sorry, daar had ik verder niet naar gekeken.

Hier staan de vervolgstappen:

https://github.com/jeanthom/TrinityEnabler

Bijdrager
    McD44N

In dit Youtubje wordt het ook uitgelegd: https://www.youtube.com/watch?v=F_t4vF1LEDw

Je kunt die “–power- 500” veranderen in “–power- 1000” – die 1000 levert 5 Volt, waarmee de speakers harder zullen spelen.

Hoger dan 5 Volt zou ik niet gaan. USB 2.0 levert ook maximaal 5 volt per poort. Een externe powered USB Hub is dus wel aan te raden, anders blijft er niks meer over voor andere apparaten. Wat ik er verder van begrijp is dat je dat Terminal-commando na elke Power cycle/reboot moet doen.

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@karelwillem,

Ik heb de exec file in de terminal laten vallen, commando over power gegeven, kreeg de melding “Can’t find suitable USB audio device”

In het systeemoverzicht bij USB devices niet iets wat op speakers lijkt..

Geen resultaat dus…

Bijdrager
    JoopJoopJoop

@mcd44n,

Ik vind je verhaal erg onduidelijk, het gaat niet over spanning

Het lijkt hier over vermogen te gaan, wil dit verhaal dus niet serieus uitproberen..

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.