11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    NJlo

Power Mac en MacBook leeghalen zonder cd

Is het mogelijk om zonder OSX-cd m’n oude Power Mac G5 en Macbook op een enigszins betrouwbare, niet privacy-gevoelige manier leeg te halen zodat ze in de verkoop kunnen? Ze moeten toch echt plaatsmaken voor de MacBook Pro die ik nu op m’n schoot heb;) Groetjes

Bijdrager
    JaNiintendo

Waarom zonder CD?

Het zou wel kunnen via Disk Utility. Gewoon opnieuw formatteren, dacht ik.

Bijdrager
    Pieterr

Je kunt geloof ik 1x, 7x, 49x en 343x wissen in schijfhulpprogramma.:lol:
    Het is maar net hoelang je erop wilt wachten.
    Wel even opstarten vanaf DVD.
    .
    .
    Maar bedoel je te zeggen dat je de originele installatieschijven niet meer hebt?

Bijdrager
    MouseMighty

PowerMac kan je leegtrekken via FireWire, MacBook kan opstarten via externe usb. Maar als je ze verkoopt moet je toch de originele installatieschijven bij het systeem meegeven. Dus waarom die niet gebruiken om schone installatie te doen en dan de boel uit te zetten na installatie. Verkoper krijgt dan het welkomstfilmpje te zien en kan daarna eigen instelingen maken.

Bijdrager
    Yaris
    Bijdrager
    rrkramer

Ja hoor, de meest betrouwbare manier is je schijf uit het apparaat te verwijderen.
    Maar dat wil je waarschijnlijk niet.

Een schone installatie is een goed begin, maar dan nog zal er data terug te halen zijn.

De beste manier is om alles wat je wilt verwijderen aan informatie gewoon in de prullenbak te gooien. Vervolgens gooi je de prullenbak leeg en vervolgens open je schijfhulpprogramma. Tabblad wissen en daar druk je op de knop “Wis vrije ruimte”

Vervolgens kun je kiezen tussen een maal overschrijven, 7 keer overschrijven of 35 keer overschrijven.
    Een keer overschrijven met nullen is al netjes. 7 keer overschrijven betekent dat de gemiddelde computernerd de bestanden niet kan terughalen. En 35 keer overschrijven is zeg maar CIA-proof.

Bijdrager
    NJlo

Dat laatste lijkt me een goed plan;)

De cd’tjes heb ik idd niet meer! En om nieuwe bij Apple te krijgen kost het me voor de MacBook 17 euro en voor de Power Mac wel *tromgeroffel* 80 euro!

Ze moeten dus inderdaad niet helemaal geformatteerd, besturingssysteem moet erop blijven.. Geen standaardmanier daarvoor?

Bijdrager
    rrkramer

Wat ik beschreven heb is volgens mij de standaard manier.
    Houd er alleen even rekening mee dat 35 keer overschrijven echt stervenslang duurt en feitelijk overbodig in de reguliere gevallen.

Weeg gewoon even voor je zelf af hoe gevoelig je informatie is.

Bijdrager
    Yaris

Als je het OS erop wil houden zul je toch wel echt de cd’tjes moeten kopen.

Bijdrager
    rrkramer

Yaris 30 minuten geleden #
    Als je het OS erop wil houden zul je toch wel echt de cd’tjes moeten kopen.

Om de vrije ruimte (lees: verwijderde info) te wissen hoef je niet de installatie cd te hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als je de originele (grijze) schijven niet meer hebt, en de Mac leeg maakt, dan zou ik maar wat van de prijs afdoen he? Want dan kan de nieuwe eigenaar er niets mee als die zelf geen OS heeft.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.