21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    big al

Postscript vanuit Quark 4.1 [OPGELOST!]

Help!!!

Ik wil een pdf maken van een quark-bestand, maar het lukt me niet om een postscript-file te krijgen. Ik werk met QXP 4.1 onder Classic (op G5 met OSX).

Ik ken het 5-stappen plan:
    1) virtual printer installeren op local host
    2) joboptions vragen van de drukker
    3) die joboptions in je distiller zetten
    4) het document afdrukken via de virtuele printer
    5) het postscript bestand in Distiller gooien (met de juiste joboptions)

Stappen 2 t/m 5 zijn geen probleem (alles staat al klaar – heb distiller al vaker gebruikt). Die f@cking virtuele printer lukt alleen niet! Postscript printer driver = AdobePS 8.8 – Dutch en PPD = Adobe. Bij het aanmaken van de printer moet je ook nog een printer aanwijzen uit een lijst. Die laat ik op standaard staan, omdat de mijne (non-ps Canon i6500) er niet bij staat. Wat doe ik fout?

Ik werk bij een (bord-)spelletjes-bedrijf als enige vormgever en heb daar niemand om iets van te leren. Dat mis ik toch wel van m’n stagebedrijven. Ik ben dan ook heel erg blij dat dit forum bestaat!

Bijdrager
    baron boris

Probeer de aanwezige laserprinter definieren als een Apple laserprinter.
    In de PPD-manager (in Xpress te vinden onder functies) instellen voor een PS Laserprinter.
    Een PS-laserprinter is noodzakelijk voor de goede defini├źring van de postscript.
    Print naar een bestand en VERGEET NIET de lettertypes in het PS-bestand te laten opslaan!

Hierna via Acobat distiller en de instellingen van je drukker een PDF maken is dan geen probleem meer.

Deze methode van werken is zeer betrouwbaar.
    Ik werk al meer dan 5 jaar op deze manier en heb GEEN PDF-fouten in mijn bestanden![/b]

Bijdrager
    Applemoes

Volgens mij moet je je bestand als .eps bewaren en dat dan in Distiller omzetten naar .pdf, deze kan je dan in Acrobat Pro via de Certified Pdf plug-in certifie├źn.
    Zo heb ik ik het al een aantal jaren in Quark 4.1, 6.0, en 6.1 gedaan, nu doe ik dat rechstreeks in Indesign

Bijdrager
    big al

Hee Baron Boris,

Bedankt voor je respons. Bedoel je met “de aanwezige laserprinter” de printer die ik gebruik? Dat is nl geen laserprinter maar een inktjet. Of bedoel je dat ik bij het aanmaken van de virtuele printer moet aanwijzen dat het een PS Laserprinter moet worden? Sorry hoor, ben geen dommerd, maar hier heb ik niet genoeg ervaring mee!

Bijdrager
    big al

Applemoes, slikt Distiller ook .eps-jes? Dat moet ik dan ook morgen op m’n werk even proberen! Een bestand als .eps opslaan is geen probleem (het is alleen een antieke versie, die ik eerst in illustrator moet openen en opnieuw moet opslaan voor ik hem ergens anders kan openen).

Toch wil ik het liefste rechtstreeks van Quark naar postscript naar pdf. Dat lijkt me de snelste weg, waar ook het minste bij fout kan gaan, toch?

Bijdrager
    Deskman

Als je een nieuwe printer aan wil maken klik je in je printer-setup met de alt-toets op de add-printer knop. Je krijgt dan ineens een ‘advanced’ keuze erbij waarmee je een PDF-printer kunt kiezen. Probeer dat eens…

Bijdrager
    Mattheus

Kun je niet in je kiezer (onder classic uiteraard) de laserwriter kiezen? Deze hoort (volgens mij) standaard daar te staan. Deze kun je gebruiken om een PS aan te maken… de rest spreekt voor zich….

Bijdrager
    Applemoes

Sterker nog Distiller wil alleen maar .eps`jes…
    De truc met de PS printer werkt ook, maar volgens mij alleen onder Classic, daarna heb ik er geen ervaring meer mee, de .eps werkwijze en daarna door Distliller heeft voor mij altijd gewerkt, advertenties, drukwerk enz…

Bijdrager
    big al

Mattheus, dat heb ik geprobeerd, maar dan vraagt ie om Appletalk aan te zetten – dat lukt me ook niet (in Classic op OSX kan ik niet vinden hoe!).

Bijdrager
    Applemoes

Als u met behulp van AppleTalk een verbinding tot stand wilt brengen met een printer of server, moet u AppleTalk op de computer inschakelen.

Open Systeemvoorkeuren en klik op ‘Netwerk’.
    Kies uit het venstermenu ‘Toon’ een configuratie waarmee u AppleTalk kunt gebruiken (zoals ‘Ingebouwd Ethernet’ of ‘AirPort’).
    Klik op ‘AppleTalk’ en schakel het aankruisvak ‘Maak AppleTalk actief’ in.

In het paneel ‘Delen’ in Systeemvoorkeuren kunt u een naam voor de computer opgeven die voor andere AppleTalk-gebruikers wordt weergegeven.

Bijdrager
    Applemoes

AppleTalk-netwerkprinters configureren

Een AppleTalk-printer is een printer in uw netwerk. Als de AppleTalk-printer die u wilt gebruiken bij het afdrukken van een document niet in het venstermenu ‘Printer’ wordt weergegeven, kunt u de printer toevoegen aan de lijst met beschikbare printers.

Open Systeemvoorkeuren en klik op ‘Afdrukken en faxen’.
    Klik op ‘Afdrukken’ en vervolgens op ‘Configureer printers’.

Als de printer al voorkomt in de printerlijst, schakelt u het aankruisvak ‘In menu’ in om deze printer toe te voegen aan de lijst met beschikbare printers. De volgende keer dat u een document afdrukt, wordt de printer weergegeven in het venstermenu ‘Printer’.
    Kies ‘Voeg printer toe’ uit het Printers-menu.
    Kies ‘AppleTalk’ uit het venstermenu. Kies eventueel een AppleTalk-zone uit het venstermenu dat direct onder dit menu verschijnt.

Alle AppleTalk-printers in de gekozen zone worden in de printerlijst weergegeven.
    Selecteer de gewenste printer in de printerlijst.
    Als u printerspecifieke functies wilt gebruiken, kiest u de juiste printer uit het venstermenu ‘Printermodel’ en selecteert u de gewenste printer vervolgens in de lijst ‘Modelnaam’.
    Klik op ‘Voeg toe’.

De printer wordt als standaardprinter weergegeven in de printerlijst (vetgedrukt). Ook wordt deze printer weergegeven in het venstermenu ‘Printer’ bij het afdrukken van een document.

Als u een AppleTalk-printer wilt toevoegen die niet beschikbaar is, vraagt u de netwerkbeheerder om advies.

PostScript Level 1-printers worden niet door Mac OS X ondersteund.

Bijdrager
    Mattheus

Volgens mij hoef je dat dan niet te doen. Probeer gewoon overal op OK te drukken en vervolgens gewoon vanuit quark een bestandje te printen.
    Mocht het niet lukken, dan moet je volgens mij in de voorkeuren van macosx appletalk aa/uitzetten…

helaas moet ik nu weg, anders had ik wel even willen helpen. In ieder geval succes ermee.

Bijdrager
    big al

Geeft niks Mattheus, bedankt voor je hulp dusver!

Applemoes – ik neem aan dat je die stukken tekst ergens vandaan heb ge-copy-paste? Anders hoef je echt niet steeds “u” te zeggen hoor :). Anyway, het lukt me niet om Appletalk in Classic aan te zetten, omdat ik daarin “Systeemvoorkeuren” niet eens kan vinden. Dat ligt volgens mij aan de beperkte toegang die je hebt via OSX (Appletalk aan- en uitzetten is me vroeger op een ├ęcht Classic-systeem zo vaak gelukt). Of moet je niet in Classic zijn, maar in OSX bij Systeemvoorkeuren?

Bijdrager
    sabine

Ey, big al je hebt een PB van mijn persoontje

Bijdrager
    GeertR

in de map hulpprogramma’s (Mac Os 9) staat het programmatje “Bureaubladprinterbeheer”.
    Hiermee kun je een nieuwe postcriptprinter aanmaken die je weer in Q4 kunt gebruiken.
    Print een postscript en gooi ‘m op distiller.
    Werkt prima. Hebben zo jaren al advertenties geplaatst in diverse kranten en magazines. Eventueel certified te maken met Enfocus Instant pdf.

Bijdrager
    big al

Ben nu ietsjes verder!

Appletalk in OSX aangezet (dacht dat het pers├ę in Classic moest), kan nu gewoon AdobePS aanklikken in de Kiezer. Ik zie de virtuele printer die ik heb aangemaakt er alleen niet bij staan. Ik kan kiezen uit twee PostScript printers: 1) HP LaserJet 2100 blanco en 2) Laserjet 2100 briefpapier.

Bij de virtuele printer heb ik ingevuld:
    – Afdrukken via IP
    – Printertype: LPD/LPR
    – Printeradres: localhost
    – Naam wachtrij: (leeg gelaten)
    – Printermodel: Algemeen

Wat moet ik nu doen om hem in de Kiezer in Classic te kunnen vinden?

Bijdrager
    big al

OK, zit nu in [Classic] – [Nieuwe bureaubladprinter].

1) Ik moet kiezen: Met: [Adobe PS] of [LaserWriter 8]. Ik neem aan dat ik de eerste moet kiezen.

2) Kies type. Als ik voor [Printer (AppleTalk)] kies, gebruik ik [Acrobat Distiller] als PPD en moet ik in applezone kiezen voor [HP LaserJet 2100 Blanco] of [Laserjet 2100 briefpapier]. Deze twee kan ik wel selecteren in de Kiezer, maar als ik ermee wil printen in QXP krijg ik de melding “‘Document 1’ uit QXP P4.1 kon niet worden afgedrukt… Afdrukfout: -8925”

Als ik voor [Printer (LPR)] kies, kan ik weer [Acrobat Distiller] als PPD gebruiken, maar nu moet ik voor de LPR-printer een Printadres opgeven. Ik vul daar localhost in. Deze printer zie ik nu niet terug in de Kiezer.

Bijdrager
    baron boris

Zoals ik al in mijn eerste mailtje schreef:
    Xpress wil een printer zien in zijn Paginainstelling.
    Kies in jouw geval voor Laserprinter en:

PRINT NAAR EEN BESTAND!
    dit genereert de prima PS-file (inclusief fonts) en dan via Distiller maak je een goede pdf

Ik wil je ook wel even bellen. Mail me maar even : geertjan@engelmoer.nl

Bijdrager
    GeertR

– Applications (MacOs 9) (Classic)/Utilities/Desktop Printer Utility
    – maak nieuwe bureaubladprinter aan: Adobe PS, Translator (Postscript)
    – PPD: Distiller
    – create (maak) geef naam bv. “Postscript”

– In de kiezer kies AdobePS, Laserjet 2100 of een andere standaard postscript printer

In Quark:
    – print…
    – set up: printer description: Acrobat Distiller
    – Printer… printer: “Postscript”
    – Save… kies een plek
    – Print!

nu moet er een postscript document staan op de plek waar je ‘m bewaard hebt.

Succes!

Bijdrager
    Mattheus

Zoals ik in een eerdere post ook al aangaf, je kunt in de kiezer (classic) gewoon de laserwriter selecteren. Vervolgens printen als bestand zoals baron al aangaf.

Bijdrager
    big al

Bedankt GeertR, nu doet ie het! Toch n├ęt iets andere instellingen en hij doet het wel. Bedankt ook, Baron Boris, Sabine, Mattheus, Applemoes en Deskman! Ik zal de boards goed in de gaten houden, zodat ik ook misschien wat mensen kan helpen. THANKS!

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.