5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
  • Q:
    Bijdrager
    dennisgodderie

Post je Color Profile van je Mac(book)

Ik was afgelopen week bij een collega en die vertelde mij over het kalibreren van je scherm als je grafisch werk of fotografie doet.
    Ik ben wat beginnen spelen met de kalibratie-tool die ingebouwd zit in OSX, maar kom elke keer op iets anders uit en het lijkt op eerste zicht dan altijd “onnatuurlijk”. Ik doe wat grafisch werk, maar druk zelden iets af. Toch denk ik dat er verschil in kan zitten in grijs en grijs…

Nu las ik op het internet dat je ook je Color Profile (.icc) kan uitwisselen.
    Je Color Profile staat namelijk in /bibliotheek/colorsync/profiles/display.

Zijn er mensen die hun (liefst Macbook) hebben gekalibreerd en hun profiel willen delen?

Bijdrager
    McJohn

Dit nu niet fout opnemen hoor maar mijn eerste reactie is: waar slaat dit nu op?:-)

Ik verduidelijk me even. Je kan op gebied van schermkalibratie nooit een standaardisatie invoeren gewoonweg omdat schermkalibratie, ALTIJD aparaatafhankelijk is. Maw, het kalibratieprofiel voor je monitor van iemand anders computer (zijn of haar monitor dus) nemen is gewoonweg….. dom.
    Vergelijke het met de bandenspanning van je auto. Bij de ene auto moet er wat meer bandendruk worden gegeven bij een checkup dan bij de andere omdat elke situatie een tikkeltje anders is.

Mochten alle computers van hetzelfde type maar 1 kalibratieprofiel hanteren dan mogen bedrijven zoals X-Rite hun boeltje sluiten.:-)

Je hebt wel algemene gestandaardiseerde industrie profielen: sRGB, Adobe1998, ISOCoated, ect ect, maar dit zijn algemene kleurprofielen waar enkele jaren research is ingeslopen en die op zich nieks te zien hebben met je schermkalibratie. Die profielen zijn meer van toepassing voor workflows in DTP, webontwikkeling ect ect.

Trouwens als je echt wilt kalibreren, dan heb je specifieke meethardware nodig en dan is een huis tuin en keukentool als deze van OSX een beetje nutteloos.

Bijdrager
    AppelJuice

Ik neem aan dat je dit “gewoon” met je ogen doet en niet met een i1 of Spyder o.i.d doet? Je bent nogal afhankelijk van omgevingsfactoren dan. Schijnt de zon net je kamer in of juist niet, staan je lampen aan of niet. Je zal dan iedere keer op een ander resultaat uitkomen. Ook de menselijke factor, de interpretatie van kleur, speelt erg mee. Ik denk niet dat het veel zin heeft om zomaar icc profiles uit te wisselen. Met name leeftijd en branduren van een scherm zijn meestal niet identiek maar zorgen wel voor een andere correctie in een kleurprofiel en daardoor niet direct geschikt/ideaal voor jouw scherm. Wil je het goed doen dan doe je een kalibratie met een spectraalmeter die iedere keer onder dezelfde omstandigheden meet. Anders kun je m.i. beter de default profielen blijven gebruiken.

Bijdrager
    hokkie

http://osxdaily.com/2011/10/30/how-to-check-for-an-lg-display-in-a-macbook-air-and-make-it-look-better/

Het uitwisselen van profielen zou ik niet zomaar doen, maar specifiek voor mijn model (MBa 2013) scheelde het een hoop! De kleuren zijn veel dieper en het wit is veel minder geel…

Bijdrager
    computer space

Macbook calibreren is zinloos.
    De oude zijn voorzien van TN panelen, en ieder afwijking in kijkhoek is 10x zo erg voor de weergave dan de winst door kalibreren. Gamut is vaak 70-80% sRGB dus ook kleurweergave is waardeloos.

En heb je een nieuwe Retina, dan heb je juist weer een die Apple keurig netjes sRGB prepareert, en daar zou ik niet te veel aan gaan rommelen.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.