23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:

Bijdrager
    sam8

Portfolio maken

Hallo iedereen!

Ik studeer interieurvormgeving en om mee te kunnen doen aan de selectie om volgend academiejaar op Erasmus/uitwisseling te mogen gaan, moeten we een portfolio maken met ons beste werk in.

Nu is mijn vraag, hoe pak ik dat het best aan qua lay-out, type drager,…? Welk programma gebruik ik best?
    Alle mogelijk tips, inspirerende voorbeelden en verdere info is zeer welkom!!!

Thanks!

Bijdrager
    Dr. Maddox

Bijdrager
    Barrix

Hmmm, ik ruik hier luiigheid, je studeert interieurvormgeving en je weet nog niet eens een portfolio samen te stellen?
    De vragen die je stelt vind ik beschamend…dit hoor je al te weten en anders zijn er medestudenten (van oudere jaars) die je kunnen helpen met tips. Vooruit toch nog een tip: denk aan powerpoint of vergelijkbaars Keynote. Een layout maken is nu typisch jouw pakkie aan interieurvormgever in spé! brrr…

Bijdrager
    sam8

Excuseer maar dit heeft niets met luiheid te maken. Een deftig portfolio is volgens mij niet zomaar iets dat je in pp of keynote samenstelt. Die samples kan iedereen gebruiken waardoor verschillende mensen met een qua lay-out gelijkaardig portfolio kunnen afkomen. Ik wil een kwalitatief hoogstaand portfolio en daarom vraag ik hier naar tips bij mensen die daar ervaring mee hebben.
    Ik vraag toch niet, maak dat portfolio voor mij? Dat zal ik heus wel zelf doen hoor. En grafisch werk is iets heel anders dan interieurvormgeving.

Bijdrager
    knrd

Moet dit een digitaal portfolio worden of mag het ook in een boek?
    Een oud klasgenoot van mij ging naar de kunstacademie en die heeft toen een portfolio boek gemaakt.
    Hier hadden ze een goede reactie op..

Paar voorbeeldjes:

Gewoon beetje creatief in elkaar steken dan komt het wel goed over lijkt mij:)

En als het een digitaal portfolio moet zijn dan kun je hier is naar kijken:
    http://www.extensis.com/en/products/asset_management/product_information.jsp?id=2000&ref=nav

Heb het zelf nooit gebruikt maar kreeg het ook een keer getipt van een ander:wink:

Edit: Gaf perongeluk de verkeerde link:oops:

Bijdrager
    sam8

Inderdaad. Ik ga er vanuit dat de selectiecommissie een hele hoop portfolio’s voorgeschoteld zal krijgen. Daarom denk ik dat het belangrijk is om eruit te springen, om op te vallen (op een positieve manier natuurlijk). En om te weten hoe ik dat het beste aanpak, wou ik dat even hier vragen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Less is more.. Zorg dat de layout van je portfolio neutraal is en als canvas functioneert. Gebruik één hooguit twee lettertypes en zo min mogelijk kleur zodat je werk er uitspringt.

Bij het plaatsen van beeld: Zorg dat er rondom voldoende ruimte is zodat het beeld niet teveel afleiding krijgt.

Als ik je een tip mag geven voor het materiaal. Zorg dat je zowel een digitale als en gedrukte variant hebt.

Ben niet bang voor copyrights etc. Mensen kunnen dmv een screenshot alsnog je werk overnemen. Ga dus niet de boel verstoren met overbodige copyrights en disclaimers.

Voor de gedrukte (tastbare) variant kan ik je de album optie in iPhoto aanbevelen. Daar kan je zeer eenvoudig in een mooi strak stramien werken. Het staat ook nog eens hartstikke mooi om een ingebonden portfolio te presenteren. Tijdens een gesprek vind ik het altijd prettiger werken om naar drukwerk te kijken ipv naar een beeldscherm.

Voor de digitale variant heb je natuurlijk genoeg mogelijkheden op internet.

Bijdrager
    Yggdrasil
    ”Barrix”

Hmmm, ik ruik hier luiigheid, je studeert interieurvormgeving en je weet nog niet eens een portfolio samen te stellen?
    De vragen die je stelt vind ik beschamend…dit hoor je al te weten en anders zijn er medestudenten (van oudere jaars) die je kunnen helpen met tips. Vooruit toch nog een tip: denk aan powerpoint of vergelijkbaars Keynote. Een layout maken is nu typisch jouw pakkie aan interieurvormgever in spé! brrr…

Voor je mensen gaat beoordelen op hun kunnen en er de sticker ‘lui’ op kleeft, kun je misschien eens doorlezen. De TS spreekt over Interieurvormgeving, is het dan noodzakelijk dat hij ook goed is in het ontwerpen van een portfolio? Een misdaadauteur hoeft niet persé gedichten te kunnen schrijven, toch?

Daarbij, een keynote of powerpoint? Een portfolio is 1000 x handiger in boekformaat (digitaal/fysiek). Een voorbeeld daarbij kan een fotoboek in iPhoto zijn. Deze zijn niet zo exclusief maar zeer leuk qua design. Je hoeft er geen primus in te zijn en het werkt zeer gemakkelijk.

Bijdrager
    sam8

Het moet een gedrukt portfolio worden dat voor zichzelf spreekt want in eerste instantie is er geen gesprek aan gekoppeld.

Weet iemand soms wat de levertijd is van een fotoboek van iPhoto of Aperture? Deadline is namelijk niet zo lang meer en er is ons heel weinig tijd gegeven.

Bedankt iedereen al voor de tips!

Bijdrager
    Yggdrasil

De levertijd varieert bij iPhoto. Het kan een week zijn, maar reken maar een twee-tal weken.:)

Bijdrager
    sam8

Te laat, deadline is 11 maart

Bijdrager
    Yggdrasil

Ik denk dat hij nog op tijd zal zijn hoor.
    11 maart, de maand loopt tot 28 februari. Als je er nu aan begint en je bestelt ‘m is de kans groot dat je hem binnen hebt voor de deadline. Je wilt natuurlijk op safe spelen met zo’n grote opdracht, is begrijpelijk.

Bij HEMA gaat dat iets vlugger (gelezen op het forum deze week). Ik weet wel niet of dat in combinatie kan met iPhoto..

Bijdrager
    knrd

Misschien een idee om een drukker te zoeken die op korte tijd kan leveren.. En daarmee afspreken hoe hij het aangeleverd wil hebben?
    Misschien werkt de drukker wel met een Mac en kan hij zo het iPhoto bestand overnemen of iets dergelijks..

Bijdrager
    sam8

Ja ik denk dat ik inderdaad eerder in die richting moet gaan denken. Ik moet ook nog iemand zoeken die deftige foto’s van mijn werk kan maken. Want een portfolio met belabberde foto’s is ook niks natuurlijk.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Kijk eens in het prachtplaten topic. Misschien dat je daar de juiste persoon vindt…

Bijdrager
    sam8

Gevonden!
    tommy666 zorgt voor de foto’s!

Dat is al één zorg van de baan!

Geblokkeerd
    Anoniem
    ”sam8″

Ja ik denk dat ik inderdaad eerder in die richting moet gaan denken. Ik moet ook nog iemand zoeken die deftige foto’s van mijn werk kan maken. Want een portfolio met belabberde foto’s is ook niks natuurlijk.

-_- Je deadline is over…. twee weken, en jij moet nog beginnen, zelfs met het maken van foto’s? Succes.

===

Aangaande het maken/ontwerpen van het boek zou het logisch zijn om met InDesign aan de slag te gaan. Echter, dat is vaak niet voor mensen zoals jij en ik weggelegd, dus zeg ik: Pages. Met Pages heb ik tot nu toe mooie, simpele white papers en folders kunnen maken.

===

Wat betreft het drukken zou ik zeggen: begin -meteen- met zoeken naar een snelle drukker en hoor’m helemaal uit over hoe die het werk aangeleverd wil hebben. Dan kan je in één keer de boel juist aanleveren, zodat je daar geen problemen meer mee kan krijgen. Bespreek op voorhand ook helemaal hoe je het eindproduct wilt, de binding, het papier, enz enz. Dan is alles al af en moet je alleen nog het boek zelf maken.

Als je een simpele drukker zoekt, ben ik erg benieuwd hoe snel Lulu zou zijn. Misschien dat dat een gemakkelijker proces zal zijn. Ze hebben nu zelfs 25% korting op portfolio’s en fotoboeken, als je de code PORTFOLIO gebruikt bij je bestelling. Mooi!

Via Lulu kan je als je laat shippen met FedEx of PDP het boek binnen 2-8 dagen in handen hebben, -nadat- het is gedrukt. Voor het drukken zelf moet je rekenen op 3-5 werkdagen. Daarmee lijkt Lulu voor jou nu geen goede optie.

===

Echter…. Als jij nu nog precies twee weken tijd hebt, dan moet je waarschijnlijk ook dik gaan lappen bij die drukker om het in zo’n korte tijd allemaal af te laten leveren? Wat moet je allemaal nog doen? Die foto’s maken lijkt me ook geen kattenpis, toch? Moet er veel heen en weer worden gereisd, met ook nog tijd voor de compositie elke keer, enz? Foto’s uitzoeken, layout maken, output testen, enz.

Ik voorzie nachtwerk en ik hoop dat je koffie lust:)

Nogmaals: succes!

Bijdrager
    sam8

Deadline is inderdaad heel kort, ik vermoed stiekeme dat dit ook bewust gedaan is. Om te testen of we met de stress van zo’n korte deadline om kunnen en of we het kunnen combineren met ons andere schoolwerk.

Vanmiddag ga ik met een drukker spreker, is horen wat die allemaal te vertellen heeft.
    Of die misschien een iPhoto of Aperture-fotoboek bestand kan drukken.
    Dan is het dringend tijd om aan de lay-out te beginnen, zodat ik nadien enkel de juiste foto’s moet invoegen.

Geblokkeerd
    Anoniem

iPhoto bestanden zijn PDF bestanden, dus daar gaat je drukker geen probleem mee hebben. Zie hier -> http://etc.usf.edu/te_mac/movies/pdf/iphoto09.pdf

Het probleem zit’m eerder in het papierformaat. iPhoto geeft je maar een beperkt aantal maten qua boeken en niet elke drukker kan die leveren. Zo had ik in elk geval één forum discussie gelezen waar werd gemeld dat men alle pagina’s eerst nog 90 graden moest draaien omdat iPhoto 8×11 deed, terwijl de drukker weer alleen 11×8 deed.

Dan is het dringend tijd om aan de lay-out te beginnen, zodat ik nadien enkel de juiste foto’s moet invoegen.

Wut?

Hang jij ook eerst alle schilderijen en lampen op voordat je gaat behangen en schilderen?

Bijdrager
    sam8

Portfolio werd zeer goed ontvangen. Ze vinden het een sterk, verzorgd portfolio waarbij je duidelijk ziet dat er veel werk in gestoken is.

Bedankt allen voor de tips en tommy666 voor de foto’s!

Moderator
    Rivanov

Heb je een digitale variant die wij kunnen inzien?

Bijdrager
    mijneportfolio

www.mijneportfolio.nl helpt je bij een professionele presentatie.
    Doordat je de vormgeving zelf kunt aanpassen,
    creëer je altijd een persoonlijk en uniek portfolio.
    Ook heb je de vrijheid om zelf pagina’s toe te voegen.
    Toon je eenvoudig de mooiste foto’s van je werk en kunnen
    bezoekers contact met je opnemen via een contact formulier.

Meer mogelijkheden zien…?
    Bekijk het portfolio voorbeeld >>>

Je eigen digitale portfolio maken is gratis,
    dus je kunt hier direct aan de slag!

Bijdrager
    MouseMighty

“Wij van WC Eend….” :slant:

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.