9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    reaction

(portable) backup voor ontwerpstudio

1 van onze externe La Cie D2 schijven is gecrashed, met mijn handen in het haar bij een technische dienst gebracht voor Data-Recovery. Zit nu op kantoor met mijn vingers gekruisd of het er nog vanaf komt.

Ik heb eigenlijk nooit echt dieper op het backup-gedeelte gekeken, omdat ik alles altijd los op externe La Cie D2 schijven deed. Nu 1 van de 4 schijven letterlijk “dood” is en piept en ik verwacht dat het niet meer te redden valt, ben ik aan het kijken hoe ik dit nu voortaan met backups ga doen. (beter laat dan nooit).

Collega’s adviseerden mij om een TimeCapsule te nemen, vanwege TimeMachine en dergelijke.
    Qua data gaat het om ongeveer 2 Terrabyte aan data. Ook een DLT-drive is ter sprake gekomen.
    Maar qua mac-techniek ben ik er momenteel een beetje uit.

Zou graag ervaringen van andere freelancers en designstudio’s horen hoe zij met hun data omgaan. De hoofdpijn die ik nu letterlijk heb wil ik niet meer in de toekomst. Mijn voorkeur gaat naar een oplossing, waarbij ik de data mee naar huis kan nemen (of als dochterschijf) in mijn tas kan doen.

Graag jullie reacties, alvast dank.

Bijdrager
    Ward

Kijk eens bij Wiebetech, erg goed spul!
    http://www.wiebetech.com/home.php

Bijdrager
    reaction

Ward, bedankt – heb je ervaring met bepaalde type hardware? (is dit overigens ook in NL verkrijgbaar?)

Bijdrager
    chatsmit

Een NAS (Externe netwerk schijf) is ook wel handig in zulke gevallen. Ze zijn er ook met 2 harddisken ingebouwd, waarvan er 1 nog een extra backup van de backup maakt (mirror raid). Dus als er 1 harddisk kapot gaat, kun je deze eenvoudig vervangen zonder dat je je data kwijt bent. Backups kunnen automtisch lopen via je netwerk.
    Succes met je kapotte harddisk!

Bijdrager
    reaction

chatsmit, heb jij zelf zo’n NAS systeem?

Bijdrager
    chatsmit

Ik heb bij iemand een NAS systeem geinstalleerd, een WD World Edition II. Dit was in een windows 7 omgeving, maar kan ook gewoon onder OSX. Je kunt er zelf voor kiezen of de 2 interne schijven bij elkaar opgeteld worden, of dat ze in mirror staan (voor extra veiligheid). In geval van mirror/RAID 1, heb je maar de helft van de totale GB grootte ter beschikking.
    – Voor die extra backup schijf, kies een model met 2 ingebouwde harddisken
    – Kijk bij de fabricant van de schijf of het ook OSX ondersteunt
    – Ik heb die WD in een andere ruimte geplaatst, zodat bij (lokale) brand meer kans hebt dat je NAS niet afbrandt..

Bijdrager
    twtp

Wij hebben 2 Western Digital 4,5 Terrabyte RAID-systemen die via Retrospect elke dag een back-up draaien. Daarnaast werken we allemaal op een een centrale server (XServe), waaraan ook weer een RAID-systeem hangt.
    Na een enorme crash (letterlijk) één dag voordat we overgingen naar onze nieuwe XServe, proberen we zo min mogelijk risico te lopen. Om de week gaat op maandag één van de Western Digital systemen mee naar huis in een speciale koffer.
    Werkt prima. Zo nu en dan wel even controleren of alles nog goed draait… Je bent altijd welkom om eens te komen kijken (www.komplot.com).

Bijdrager
    Ward

@ Reaction De RT5 is draagbaar en is een 5GB (5x1GB) systeem, dus 2.5 in RAID zeg maar. Er zit zelfs een handle aan waarmee je het ding zo oppakt en meeneemt. Ik heb er Seagate schijven inzitten maar je kunt ook andere nemen, dan moet je ff bij de specs kijken. Let er wel op dat -alle- schijven dezelfde omvang hebben, anders werkt het niet. En het is hot-swappeble, dus als er een schijf crashed dan plug je er gewoon een nieuwe in en wordt de data weer hersteld. Gekocht via http://grafisis.nl/
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Bijdrager
    joke_name

Ik heb zelf een klein videoproductie-bedrijfje.
    Ben bezig om het uit te bouwen.

Zelf heb ik een zeer simpel backup-systeem gebouwd wat heel erg goed werkt.
    Voor alles gebruik ik carbon copy cloner.

Hier een tekening van mijn workflow.

nadat ik materiaal heb ingeladen wordt de backup van de werk-harddisk meteen verwisselt met de off-site locatie.

De archief harddisk op de off-site locatie wordt ge-update doormiddel van een copy vanaf de werkharddisk te maken.

Het systeem is heel makkelijk uit te breiden met meerdere archief harde-schijven.

De project files worden geback-upt door sugarsync.

Daarnaast heb ik nog een 500GB waarop ik een clone van me interne harddisk heb.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.