17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)
  • Q:
    Bijdrager
    JJmac

POP vs IMAP?

Ik weet het, deze vraag is al zo vaak gesteld maar kom er even niet uit en kan het ook niet vinden.

Wij hebben altijd bewust gekozen voor POP omdat wij onze spullen samen delen, in tegenstelling van IMAP zijn we bang dat we een mail missen die voor een van ons belangrijk kan zijn, en anders loggen we even in op de server als het nodig was, en dit ging altijd goed.

Nu we noodgedwongen even tijdelijk moeten overstappen krijg ik het maar niet voor elkaar om de mail naar POP in te stellen. er was altijd een toetsencombinatie waardoor je kan kiezen tussen POP of IMAP en dat weet ik niet meer. Misschien is de IMAP ook in te stellen heb het lang niet gebruikt, info is welkom.

Wilde via de Time Capsule alles over zetten maar dat lukt mij ook niet omdat ik terug ga naar Yosemite.

Tips welkom.

Sleutelbeheerder
    Night

Juist bij gedeeld gebruik is IMAP bij uitstek geschikt. Alles staat op de server en blijft daar staan – totdat je het bericht verwijderd uit zowel de inbox als de trash – en kan dus door beiden te allen tijde bekeken worden.

Bijdrager
    digilb

En vermeld ook even waar het om gaat: een iPhone, iPad, Mac OS?
    En welke app je gebruikt voor mail.

Inderdaad wat Night schrijft: POP is ouderwets; IMAP is nieuw en kent alleen maar voordelen. Eén van die voordelen is dat elke mail-app die is ingelogd op een bepaalde mailbox, de complete inhoud van die mailbox toont. Ideaal om vanaf verschillende apparaten, of door verschillende personen, te laten benaderen!

Bijdrager
    JJmac

Als iemand anders een mail op de iMac bekijkt dan zie ik het in iPhone of iPad terug als gelezen? Daarom zijn we soms bang dat we een mail missen die belangrijk voor een van ons kan zijn.

Het zou ook aan de instellingen kunnen liggen?

Mac OSX en IOS en gebruik van Mail

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door JJmac.
    Bijdrager
    GoeieDag

Begrijp het laatste gedeelte niet: toetscombinatie om van POP naar IMAP te gaan? Huh?

En waarom met TM terug naar het verleden omdat je naar IMAP wilt? Ook hier: huh? Het is een instelling in de mail progs/apps.

Ik heb bij een gezamenlijk adres, waarvan ik de ‘hoofdgebruiker’ ben (want ik doe de administratie), ingesteld dat het bij mij IMAP is, en bij mijn partner POP. Misschien kun je ook zoiets doen.

Ik denk nu ik het verhaal nog een keer lees, jij op zoek bent naar hoe je POP op een cliënt instelt, waar IMAP de std. is geworden. Klopt dat?

Bijdrager
    JJmac

Als je in het verleden een mail account ging aan maken had je de keuze tussen POP en IMAP, later was deze keuze niet meer zichtbaar, je kon toen de tijd alsnog met een toetsencombinatie de pop-up krijgen met de mogelijkheid tussen beide te kiezen.

Ik heb op de iPhone een mail account, zodra de thuisbasis de mail bekijkt verdwijnt de inkomende mail op mijn iPhone. Ik bedoel hiermee is er een instelling dat het de mail laat staan.

Ik ga tijdelijk terug naar een oude iMac (Yosemite) En de huidige iMac die verkocht is is up to date, ik wilde via de time capsule de mail account terug zetten maar dat wil natuurlijk niet.

Bijdrager
    TheBigZ

JJmac op 8 juli 2020 om 08:38

Zodra de thuisbasis de mail bekijkt verdwijnt de inkomende mail op mijn iPhone. Ik bedoel hiermee is er een instelling dat het de mail laat staan.

De mail verdwijnt niet.

Wat er gebeurt, is dat het “ongelezen” vinkje wordt uitgezet.

Zodat je op een ander device de mail niet als “nieuw” ziet.

Als je wil dat de ander de betreffende mail ook als “nieuw” te zien krijgt, kun je het “ongelezen” vinkje weer aanzetten in je Mail app.

Bijdrager
    digilb

Of als je persé wilt dat binnenkomende e-mails door meerdere personen worden gelezen (en dus als niet-gelezen binnenkomen), dan zul je voor iedereen een eigen mailbox moeten aanmaken. In de huidige (bestaande) mailbox moet je dan een regel aanmaken waarbij elke binnenkomende e-mail automatisch wordt doorgestuurd naar alle nieuwe mailboxen. Dan weet je zeker dat iedereen alles ontvangt.

Bijdrager
    JJmac

Ik kan die instelling niet vinden, het enige wat ik kan vinden wat er op lijkt Handeling stille berichtenreeks en dan markeer als gelezen of Archiveer of verwijder.

Bijdrager
    JJmac

Oke, heb wel een instelling gevonden op de server. bedankt.

Bijdrager
    GoeieDag

Ik kan het nu niet op een Mac bekijken, maar daar zal het hetzelfde zijn als op iOS: als je bij het aanmaken van een nieuwe account de initiële gegevens hebt ingevuld, dan kun je kiezen tussen POP en IMAP. Maar  ik neem aan dat dat alleen is als jouw ISP beiden aanbiedt. Allemaal geen hokus pokus hoor.

Bijdrager
    JJmac

Toch nog even een vraagje, als ik in een IMAP account iets verwijder uit het Mail programma dan is het ook verwijderd van de server of begrijp ik dit verkeerd? Bij POP blijft het namelijk staan op de server.

Bijdrager
    TheBigZ

IMAP: Ja.

Bij POP kun je instellen of en zo ja wanneer je mail van de server verwijderd moet worden. Vroeger gebeurde dat al direct bij het lezen van de mail. Tegenwoordig blijven ze nog even staan op de server tbv gebruik op meerdere devices.

Maar als je een beetje met de tijd meegaat, kies je IMAP.

Bijdrager
    JJmac

Ja dat is fijn, nu ben ik dus alle mails kwijt door IMAP? dan vraag ik mij toch af wat handiger is.

Bijdrager
    TheBigZ

Handig is om af en toe backups te maken.

Bijdrager
    JJmac

Ja dat heb ik ook wel, was alleen wat lastig omdat ik nu een even een oudere iMac heb waar nog een oudere systeem software op kan draaien.

De mails waar wel POP was ingesteld kan ik gewoon van de server halen.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.