21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:

Bijdrager
    sedikit

pop-up van safari zèlf ?

De laatste dagen word ik geplaagd door een pop-up in Safari, en aan het logo te zien is die pop-up van Safari zèlf. Wat ik ook doe, na verloop van tijd verschijnt de pop-up weer. In dit voorbeeld heb ik in de eerste pop-up, de bovenste, “annuleren” aangeclickt. Niettemin verschijnt dan toch weer een pop-up, de onderste afbeelding, waarin mij niets anders rest dan “OK” aan te clicken, waarop de pop-up voor een paar uur verdwijnt.
    – Wie herkent dit verschijnsel?
    -Wat kan ik er aan doen dat dit ophoudt?

Alvast mijn dank!

Bijdrager
    Thoomas

Dit is niet van Safari zelf hoor. Dit is gewoon een of andere spyware.

Dit is ongeveer hetzelfde als Errorsafe.

Zie ook:
    http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=79085
    http://www.security.nl/forum/i/86063/

Maar wees gerust, op Mac OS X kan hij niks aanrichten:)

Moderator
    unSOUND

Dat is een Java melding. Dat zit in de website verwerkt, maar laat zich zien als een melding van het programma zelf… zie ook dit topic:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=90585

Bijdrager
    sedikit

Zo, dat weet ik dan ook weer! Maar dit is toch eigenlijk( nu ga ik vloeken in eigen kerk!) een soort virus? Iedereen mag in dat verband hoog&laag springen, maar ik laat toch maar even zowel mijn Norton AV, als de Internet Cleanup er op los.
    Iedereen bedankt voor de (geruststellende) hulp!

Bijdrager
    Zakske
    ”sedikit”

Maar dit is toch eigenlijk( nu ga ik vloeken in eigen kerk!) een soort virus?

Nee… en ik heb ook geen flauw idee hoe je erbij komt dat dit een virus zou zijn. Gewoon irritante spam.

Bijdrager
    Bitcrumb

Iedere website kan zo’n popup oproepen… totaal niet gevaarlijk, tenzij er een actie aan gekoppeld is die een automatisch een bestand doet downloaden. Dat moet je nooit vertrouwen.

Bijdrager
    sedikit

@zakske!
    Zonder er al te zwaar aan te willen tillen : Maar formeel gezien is een virus toch een bestandje(of je het nou spam noemt of niet) wat ongevraagd, dus stiekem, zich heeft genesteld in je computer? En daarin ongevraagd acties uitvoert? Ernstig of niet? En dit is daar toch een voorbeeld van? Of is het begip “virus” variabel?!

Bijdrager
    Bitcrumb

Er heeft zich helemaal niks genesteld in je computer. En het voert het ook niet stiekem uit. Die popup wordt gewoon aangeroepen via de broncode van de website in kwestie. Het kan hoogstens irritant genoemd worden en dus als spam aanzien worden.

Zoals ik wel al zei, gebeurt het vaak dat website met minder goede bedoeling ervoor zorgen dat je automatisch een bestand download wanneer op OK geklikt wordt. Opletten hierbij, want Safari durft standaard bepaalde bestanden volautomatisch te openen na het downloaden.

Bijdrager
    sedikit
    ”exposed”

Er heeft zich helemaal niks genesteld in je computer. En het voert het ook niet stiekem uit. Die popup wordt gewoon aangeroepen via de broncode van de website in kwestie. Het kan hoogstens irritant genoemd worden en dus als spam aanzien worden.

Zoals ik wel al zei, gebeurt het vaak dat website met minder goede bedoeling ervoor zorgen dat je automatisch een bestand download wanneer op OK geklikt wordt. Opletten hierbij, want Safari durft standaard bepaalde bestanden volautomatisch te openen na het downloaden.

Als het niet stiekum/ongevraagd gebeurt, waar kan ik dan die onuitgenodigde “aanroep”-optie verwijderen?! Waar zit die dan? Wanneer die optie niet te vinden is, dan is dat toch stiekum? Bestaat er overigens een officiële definitie van “virus” ?

Bijdrager
    earnst jelke

Bij:

Archief > voorkeuren > beveiliging

het vinkje bij “activeer Javascript” en “activeer Java” weghalen. Enig idee bij welke website het op-popt?

Bijdrager
    sedikit
    ”earnst

Bij:

het vinkje bij “activeer Javascript” en “activeer Java” weghalen. Enig idee bij welke website het op-popt?

Bedankt voor het advies. Bij welke website ik het opgelopen heb: geen enkel idee. En de venstertjes verschijnen overal, zelfs op deze site. Maar ze zijn al ruim anderhalf uur afwezig!

Bijdrager
    Bitcrumb
    ”sedikit”
    ”earnst

Bij:

Bedankt voor het advies. Bij welke website ik het opgelopen heb: geen enkel idee. En de venstertjes verschijnen overal, zelfs op deze site. Maar ze zijn al ruim anderhalf uur afwezig!

Dat verandert de zaken wel enigszins..
    Als het op willekeurige websites gebeurt en het vaak om dezelfde popups gaat, dan is er mogelijks iets niet pluis. Je hebt (had) ook niet toevallig een venster die verborgen of geminimaliseerd is die hiervoor verantwoordelijk zou kunnen (geweest) zijn?

Ik heb geen weet van software/malware die dit fenomeen veroorzaakt. Misschien was het dus een reclame venster die was opgesprongen in de achtrgrond (dus zonder de focus ter verwerven) die voor die vervelende venstertjes zorgde?

Ik gok echter dat het gewoon een tijdelijke ‘annoyance’ was:)
    Zoals al vermeld richten de popups geen schade aan op Mac.

Bijdrager
    Oppie

@sedikit, jij mag als ervaren forumganger toch inmiddels wel weten dat het volledig quoten van het bericht boven je op dit èn elk forum wordt gezien als een ‘malware-achtige’ handeling, om maar even in de sfeer te blijven…

@Exposed: je kunt het openen van ook ‘veilige bestanden’ gewoon uitzetten in de Safari voorkeuren?!

”earnst

Bij: Archief > voorkeuren > beveiliging
    het vinkje bij “activeer Javascript” en “activeer Java” weghalen.

Dan ben je wel een heleboel, vaak benodigde functionaliteit van een aantal sites kwijt, helaas.

Bijdrager
    sedikit

@oppie!

Je mag, eveneens als ervaren forumganger, óók wel weten dat, àls ik citeer, doorgaans al het overbodige uit het citaat delete, en alleen het relevante gedeelte laat staan.Ik heb geen zin, ook met het oog op nog méér malware dat te bewijzen. In dit geval was de te citeren tekst tamelijk klein. Overigens zijn wij op dit moment beiden aardig bezig met “malware”, daar is geen citaat voor nodig!

Bijdrager
    Zakske
    ”sedikit”

En de venstertjes verschijnen overal, zelfs op deze site. Maar ze zijn al ruim anderhalf uur afwezig!

Dat verandert de zaken een beetje. Lijkt op een scriptje dat nog in je cache zit… in ieder geval een hardnekkig ding. Klik eens op de links in onderstaande site, daar kun je testen hoe goed je pop-up blocker is en welke er wel door raken.

-> http://www.popuptest.com/

Bijdrager
    sedikit

@zakske,

Wat een fantastische tip! Wist niet dat zo’n site bestond. Ik heb alle test uitgevoerd. Alleen de “mouseover Popup” reageerde met een blanco popup. Maar misschien moet dat juist wel. Ik heb in ieder geval je link apart gezet. Bedankt!

Bijdrager
    Zakske

Normaal gezien verschijnt er een tekeningetje met “Pop-up” in de links. Maar het gaat er in essentie om of die krengen erdoor raken. De Mouseover PopUp doet bij mij helemaal niks, misschien ligt het aan de versie van Safari of OSX die je draait.

Bijdrager
    sedikit

@zakske,

Nog even voor de volledigheid, daarna houd ik er over op:
    Als ik de test uitvoer van “Mouseover PopUp” dan staat daar de verwarrende tekst ” Hold your mouse over the link and it will pop”. Betekent dat je de muis alleen maar er boven moet houden en niet moet aanclicken? Dan gebeurt er n.l niets. Houd je de muis ingeclickt er boven, en je laat de “click” los, dan krijg je deze twee venstertjes. En dan weet de gebruiker, ik dus, nog niet of dat een goed, dan wel een kwaad teken is! Maar ik heb vanmiddag niet meer de bewuste pop-ups gehad. Er is dus hoop, en ik leg me er maar bij neer!

Bijdrager
    Zakske

Je moet niet klikken, enkel je muis erboven houden. Maar zoals je op de site kunt lezen zijn er enorm veel verschillende manieren om pop-ups op te roepen, bijvoorbeeld ook met behulp van Flash. Dergelijke voorbeelden staan helaas niet op die site. Ik denk dat je hardnekkige pop-up van vanmorgen zoiets was. Bij mij slagen ze er soms ook in om een pop-up te laten verschijnen… inventieve kereltjes.

Maar het is dus geen virus… als je je computer een keer herstart of de cache van Safari leeg maakt is de code weg.

Bijdrager
    sedikit

@zakske!
    Mijn dank voor je meedenken is groot!

Bijdrager
    John Troch

Interessante link! Ik vraag mij af hoe je toch kunt voorkomen dat wanneer je de popup block functie hebt aangezet in Safari en Firefox en je toch nog een pop-up krijgt. Natuurlijk een apart proggie installeren en hopen dat die desbetreffende popup wel blokkeert (zoals de dropdown popup die bij mij in beide browser opduik) is een optie maar wellicht andere manieren?

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.