7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    wenkie

Poort azureus

Heb een beetje op het forum gezocht i.v.m de poort die je moet open zetten om een snellere download te bekomen met azureus, maar had graag nog een iets duidelijker antwoordt.

Heb bij delen –> firewall een nieuwe poort aangemaakt –> azureus 6881.
    Moet je ergens anders nog iets instellen of is dit voldoende.
    En zijn er gevaren aan een poort openzetten bij azureus?

Nu is het gele mannetje veranderd in groen en haal ik downloadsnelheden van 500 kb waar het vroeger max. 25 kb was, heb wel de uploadsnelheid ingesteld op 5 kb.

Groeten Wenkie.

Bijdrager
    sedikit

Sorry, ik heb er niet zo veel verstand van. Maar ik kan je wel vertellen dat ik bij azureus/voorkeuren ook de poort 6881 zie staan. Die heb ik niet willens en wetens uitgekozen, maar dat werd kennelijk door “little snitch” gedaan, toen ik als antwoord via dat programma aangaf “any connection” en “always”. Maar die snelheden waar jij het over had, haal ik bij lange na niet en is natuurlijk afhankelijk van het aantal seeders en het soort abonnement wat je bij je provider hebt.50 kb/s vind ik al prachtig!

Bijdrager
    Pieces

Heb je ook poort 6969 open staan?
    Bittorrent luistert op die poort. Ik weet niet percies wat luisteren inhoudt, maar ik zou 6969 & 6881 open moeten gooien.

[size=9:40cbdf4c08]maar intussen werkt ’t uploaden hier nog voor niet zo heel veel metertjes… Maybe is ’t door het aantal seeders (7) en het aantal ontvangers (2) dat het hier net lijkt alsof het allemaal niet opschiet… In elk geval: ik ben dus duidelijk ook geen bittorrent pro oid.[/size:40cbdf4c08]

Bijdrager
    roy

sommige trackers gebruiken een andere poort dan 6881-6889 demonoid bijvoorbeeld. gebruik zelf 1726

Bijdrager
    OReason

Je kan zelf bepalen welke poort je wilt gebruiken, 6881-6889 zijn de standaard poorten maar die worden soms niet geaccepteerd door trackers. Deze poorten schijnen namelijk door sommige internetproviders “gecapped” te worden, zodat je minder snel kan downloaden/uploaden.

Maar om even op je vraag terug te komen.. ik denk dat je alles wel gehad hebt nu.. als je een router hebt kan je die poorten even forwarden, maar anders ben je wel klaar. Je kan eventueel nog je poortnummer veranderen, weet niet zeker of ’t helpt.

Bijdrager
    The – DDD

De reden van het open zetten van de genoemde poort is de volgende:
    -Andere bittorrent gebruikers kunnen nu verbinding met je maken en ook stukken ophalen van jou systeem. Dat is de upload van 5kb die je ingesteld hebt.
    -Doordat je nu ook dingen opstuurd naar het internet ben je ook bezig met uploaden van datgene wat je aan het downloaden bent. Dit kan strafbaar zijn om zelf te bedenken redenen.
    -Doordat je nu ook upload zullen andere bittorrent client jou niet meer knijpen. bittorrent gaat uit van voor wat hoort wat. Upload je niks, dan kan je ook minder snel downloaden.
    -Het gevaar van die poort opengooien is relatief klein. Azureus is de afgelopen tijd betrouwbaar gebleken en er zijn bij mijn weten geen exploits bekend.
    -Wanneer jij Azureus niet hebt draaien, is er mijns inzien geen hoger risico omdat je een poort naar je PC open hebt staan. Het gaat namelijk om 1 poort specifiek naar jou machine. En als je geen applicatie hebt draaien die naar die poort luisterd, dan kan er hooguit iets mis gan als er een onbekende exploit in de TCP/IP stack blijkt te zitten. Maar gezien de focus op security in het FreeBSD project, waar OSX op gebaseerd is, acht ik de kans zeer gering. FreeBSD heeft namelijk een aantal jaren terug een bijna volledige code review gedaan van een aantal cruciale systeem componenten. De netwerk stack was daar 1 van. Alle gevonden gebreken (met name buffer overflows) zijn toen verholpen. Mocht er toch iets gevonden worden, dan is er altijd nog een vlotte Apple security update.

Lang antwoord, maar ik hoop dat je er wat aan hebt.

Overigens is het voor Azureus niet nodig om andere poorten open te zetten. Enkel als je met oude bittorrent clients wil communiceren heb je die extra poorten nodig. Dankzij een revisie in het bittorrent protocol is de stricte noodzaak van die andere poorten vervallen.

Nog een leuk detail waarom Windows gebruikers wel is problemen hebben met de snelheid van een bittorent download waarin erg kleine stukjes gebruikt worden. In de TCP/IP stack van Windows XP is sinds SP2 het maximaal aantal netwerk connecties wat aangemaakt kan worden gecapt op 10 per seconde. Uit beveiligings overwegingen, als je systeem besmet is, dan kan het minder snel het internet volzaaien met pogingen om een worm te verspreiden. Er zijn oplossingen voor, (Lees een DLL vervangen.) Maar die DLL is dan niet meer gesigned waardoor onderandere Windows Update moeilijk gaat doen.

Bijdrager
    wenkie

Dit zijn nog eens antwoorden waar een mens wijzer van wordt.

Bedankt hiervoor en tot wederhoren:wink:

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.