20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:

Bijdrager
    bonestaak

Poort 8123 is in gebruik

Ik probeer op mijn Synology een app te installeren en die klaagt meteen over het feit dat een andere app poort 8123 gebruikt.

Is er voor de Apple ook zoiets als netstat   om te checken door wie of wat een poort in gebruik is?

Moderator
    Night

Worden beide apps gebruikt voor Home Assistent?

Je kan toch voor een overzicht gewoon Apple’s eigen Network Utility gebruiken? Gewoon het IP adres van je NAS invoeren, lijkt me:

Veel verder gaat mijn kennis helaas ook niet. Mocht je er niet uitkomen, is het wellicht een goed idee je vraag eens te stellen op het Nederlandstalig Synology forum. Daar zit vast mee specifieke kennis dan hier.

Bijdrager
    bonestaak

Inderdaad Home assistant  maar waar vind ik deze network utility?

Moderator
    Night

In de Finder ‚Ćė‚áßU en dan naar Network Utility gaan. Misschien dat de Nederlandse naam iets afwijkt, maar je kan hem vast wel vinden zo. Dit is het icoontje:

Bijdrager
    bonestaak

Ik had ook al in hulpprogramma’s gekeken maar…¬† daar is hij dus ook niet.

Moderator
    Night

Kijk dan eens in /System/Library/CoreServices/Applications

Of typ het in Spotlight Search (nóg makkelijker)

Bijdrager
    GoeieDag

Bijdrager
    bonestaak

Misschien dom van mij maar ik heb gewoon mijn syno opnieuw opgestart en toen was het probleem over.

Bijdrager
    GoeieDag

Oké. Maar dan is het nog steeds handig dat je weet hoe je het Netwerkhulpprogramma kan oproepen, voor een ander voorkomend probleem.

Dus: inmiddels gevonden?

Bijdrager
    bonestaak

Ja hij staat inderdaad niet meer op de Mac,   Icloud heeft hem dus nu.   Dat hoort eigenlijk niet.   Ik kan inderdaad als ik network utility in spotlight invoer openen.

Bijdrager
    GoeieDag

Huh, “iCloud heeft hem nu”? Wat bedoel je daarmee?

Als je¬†Netwerkhulpprogramma hebt geopend, en je klikt ‘rechts’ op het Docksymbool, kun je via Opties>Toon in Finder zien waar ie zich bevind.

Bijdrager
    bonestaak

Hij stond in de Icloud.   Inmiddels staat hij weer in /applications

Bijdrager
    GoeieDag

In: HD/Systeem/Bibliotheek/CoreServices/Applications?

Ach, laat ook maar…

Moderator
    Night

Bijdrager
    bonestaak

Nee,  in de gewone /applications folder.

Moderator
    Night

Goed. Dan hebben we nu de “Vind de applicatie” fase afgerond.

Ben je al iets wijzer geworden m.b.t. de post scan?

Bijdrager
    bonestaak

Je bedoeld poort scan,¬† ja na de herstart van de NAS was deze weer vrij.¬† Maar uiteindelijk ben ik gestopt met Home Assistant omdat deze uiteindelijk niet goed werkt,¬† de discovery werkt helemaal niet.¬† er schijnen extra onderdelen voor Python zoals netdisco¬† ge√Įnstalleerd moeten worden en dat gaat dus niet.¬† Ik had al eens op het Synology forum gevraagd of er √ľberhaupt mensen zijn die HA op de Synology hebben ge√Įnstalleerd maar daar kreeg ik nooit antwoord op.¬† Alleen met de docker variant.

Moderator
    Night

En die docker variant werkt niet? Of heb je dat nog niet geprobeerd? Je kunt hem namelijk ook rechtstreeks aansturen via DSM:

https://home-assistant.io/docs/installation/synology/

Bijdrager
    bonestaak

Dat hoef ik niet te proberen want die bestaat niet voor de ds 214play.   Dat is het punt, de docker pakketten zijn alleen beschikbaar voor zwaardere Synology Nassen en met name die waar ook extra geheugen bij gezet kan worden.  Een docker op de NAS is net zoiets als VMware en Parallels bij de Mac.  Dan kan je ook een volledige Linux versie gebruiken naar eigen keuze.

Ik heb dus noodzakelijkgewijs  dus voor de optie direct op de DSM  bij deze link gebruik gemaakt.   Ik heb ook eerder wel eens het kant en klare pakket uit de gemeenschap gebruikt maar die gebruikte nog een hele oude Python versie en bovendien ook andere mappen.  Dat maakt het helemaal moeilijk want dan kan je ook geen bestaande configuraties gebruiken.  Bovendien startte die versie meteen al niet op.

Moderator
    Night

Een hoop gepuzzel dus. En van scratch af aan beginnen met de laatste versie?

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.