8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    JanJansen

Poort 25 probleem

Familie van mij heeft thuis Tele2 en kan mail zenden/ontvangen van Zonnet. Als hij met diezelfde MBA naar z’n vakantiehuis gaat dan heeft hij daar KPN en kan wel mail ontvangen maar niet zenden. oorzaak blijkbaar dat KPN poort 25 blokkeert.

Enige gevonden oplossing is om of constant (tussen vakantiehuis en thuis) van smtp-server te wisselen of dummy adres bij Gmail aan te maken en standaard voortaan mail via Gmail te smtp’en. Beide, in mijn ogen, nodeloos complexe oplossingen.

Vraag: is er geen simpele oplossing?

Bijdrager
    Franky Mac

Helaas is het zo dat veel ISP’s alleen toestaan dat je email via hun smtp-server kan versturen als je direct op hun netwerk zit. Er zijn uitzonderingen, bijv. XS4ALL. Een andere oplossing dan die je al genoemd heb weet ik niet.

Bijdrager
    piebas

Een andere oplossing, neem voor ongeveer 20 euro p/j een hostingpakket met email dan kun je mail via dat pakket versturen, meestal is er een alternatieve poort beschikbaar en kun je ook via deze poort versturen.

Bijdrager
    Domtoren

Als je er €24 voor over hebt kun je sidekick aanschaffen.

Je kunt ook vrij eenvoudig een AppleScript maken om van SMTP server te wisselen. Dat maakt het wisselen in ieder geval sneller en makkelijker.

Bijdrager
    readefries

Waarom zou je betalen, als er een gratis mogelijkheid is…
    Je kun instellingen maken per locatie die automatisch laten wisselen met b.v. Control Plane (dat is een fork van Marco Polo, die helaas niet meer ondersteund word).

Hiermee kun je op bases van o.a. wifi signalen, aangeloten USB apparaten e.d. laten veranderen.
    Echt super handig, als je veel tussen locaties wisselt en je instellingen dus telkens moet wijzigen.

Bijdrager
    Domtoren

Dat Control Plane kende ik niet maar ziet er goed uit. Ga ik ook eens proberen.

Bijdrager
    Franky Mac

Bedankt Glitch, dat is een hele handige app. Ik kan nu niet alleen het netwerkgebeuren laten regelen, zoals het mounten van mijn shares ahv. het IP-nummer, maar ook dingen zoals het dimmen van mijn scherm als mijn laptop niet aan de prik hangt. Heel mooi.

Bijdrager
    iep

Als je de mogelijkheid hebt om TLS/SSL aan te zetten dan is dat aan te raden. Die poorten worden namelijk niet geblokkeerd. Een ander alternatief is het gebruik maken van de zogenaamde submission poort, oftewel poort 587. Enige wat je dan moet doen is in de instellingen van de email het getalletje 25 te vervangen door het getalletje 587. Dit laatste staat aangegeven op webmail.zonnet.nl:

E-mail instellen

Wil jij je Tele2 e-mailadres instellen in outlook of ander programma? Daarvoor kun je deze gegevens gebruiken:

pop.tele2.nl en smtp.tele2.nl
    Let op! De standaard SMTP poort voor smtp.tele2.nl is poort 587.

Meer hulp nodig bij het instellen van je e-mail?

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.