18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    reneo

[POLL] Mooiste oplossing “Path to…”

Ik ben een programmaatje, wat ik al eens eerder heb geschreven, aan het omzetten naar een mooiere leopard versie. In het ‘preferences…’ windowtje moet door de gebruiker wat paden gedefinieerd worden. Ik zag in interfacebuilder wat nieuwe oplossingen, maar weet nog niet wat de mooiste oplossing is…

Dus als iemand een mening heeft, laat het mij dan graag even weten…

Hier onder een screendumpje en uiteraard kan je het testproggie ook even downloaden.

Bijdrager
    Laiste

Tja, ik blijf het roepen: oplossing vier vind ik het duidelijkst, omdat je dan meteen ziet dat het om een pad gaat dat je zelf aan kunt passen… en het is overzichtelijk omdat je ook meteen ziet waar het pad begint en eindigt. Het geeft de gebruiker wat meer het gevoel ‘in control’ te zijn. Ik ben benieuwd wat alle medeforumgebruikers ervan vinden!

Bijdrager
    nookie
    ”Anubiz”

Tja, ik blijf het roepen: oplossing vier vind ik het duidelijkst, omdat je dan meteen ziet dat het om een pad gaat dat je zelf aan kunt passen… en het is overzichtelijk omdat je ook meteen ziet waar het pad begint en eindigt. Het geeft de gebruiker wat meer het gevoel ‘in control’ te zijn. Ik ben benieuwd wat alle medeforumgebruikers ervan vinden!

Eens.

Bijdrager
    reneo

oeps. er is iets mis gegaan met keuze oplossing 1….

Bijdrager
    Maarten ter Horst

Oplossing 4 vind ik ook het handigste.
    (Gelukkig maar, want het is niet mogelijk een stem uit te brengen op oplossing 1. ;))

Bijdrager
    reneo

En als ik voor oplossing 1 t/m 3 nu ook zo’n knop met ‘choose path’ zet?

Bijdrager
    Maarten ter Horst

Dan nog vind ik 4 het handigste. Het stelt de power user in staat de string rechtsteeks te bewerken of er een path in te copy-pasten en deze is naar mijn mening sowieso het duidelijkste.

Bijdrager
    Laiste

Dat kun je doen, maar ik denk dat dat alleen iets toe zou voegen aan path 2 en 3. Path 1 blijft een beetje een iTunes-kiezer, als ik me niet vergis en is al aanklikbaar omdat alle tabs buttons zijn. Als je daar ook nog een choose-path button voor zet, is het helemaal onduidelijk waar je op moet klikken… bovendien klopt de vormgeving van de choose path-button wel bij een path-venstertje (zoals bij path 4) maar combineert het vormgeeftechnisch wat vreemd bij tabs of paden die niet volledig zichtbaar zijn (path2). Hopelijk ben ik nog te volgen:)

Kort samengevat: voor de gebruiksvriendelijkheid en qua vormgeving zou ik het simpelweg op path 4 houden.

Bijdrager
    Niet meer hier

Path 1 is naar mijn idee meer een breadcrumb waar je als gebruiker kunt zien waar je zit en waar je op kunt klikken om terug te gaan (zoals bij websites)

Path 2 geeft niet in één oogopslag weer wat nu het precieze pad is, dus ook deze valt voor mij af.

Bij Path 3 zou ook een “Choose Path” knopje moeten staan, omdat het nu niet duidelijk hoe je een nieuw pad kunt kiezen. Verder zou het handig zijn dat wanneer de gebruiker op een ‘tabje’ klikt, de Finder naar deze map zou springen.

Bij Path 4 is het invoerveld nu niet aanpasbaar, wat voor verwarring kan zorgen en de functie van een invoerveld is dus niet meer aanwezig

Ik denk dus dat ik voor Path 3 zou gaan, mits een knop en een “open Finder” functie wordt toegevoegd.

Verder zou ik, welke optie je ook kiest, proberen om drag and drop te implementeren zodat gebruikers gewoon een map erin kunnen slepen.

Bijdrager
    maclover111

ik Kies voor 3 lekker mac style:P
    maar 4 heeft ook wel wat:P

Bijdrager
    reneo

Dank voor alle stemmen tot nu toe!

Het probleem wat oplossing 1 t/m 3 een beetje heeft, is dat het hier om een zogenaamde NSPathController gaat. Die is nieuw in leopard en laat het geheugen van je applicatie gigantisch toenemen en is ook nog eens niet goed programmeerbaar in applescriptstudio… maarja, ik vind oplossing 4 gebruik ik nu ook in de huidige versie.

Overigens is drag’n’drop wel een goed idee!

Bijdrager
    Peper en zout

Bovendien heb je in 1 t/m 3 niet het idee dat je op een knopje klikken om het pad te kiezen. De bedoeling van Apple was meer in de trant van inderdaat iTunes, omdat je daarweg terug kunt navigeren via broodkruimels.
    Nog iets, voor enkel de voorkeuren van een programma is een venster met textuur een beetje overdone, wat mij betreft. En om ook nog dat NSTextField rond te maken, niet echt mijn smaak. Ik zou het gewoon bij normale widgets houden.

Inactief
    Anoniem

Plaatje werkt niet hier (IE6 op een PC):(

Hoe weet ik nu wat de 4 (of 3) opties zijn? Downloaden is geen optie, ik zit nu niet achter mijn Mac.

Bijdrager
    Laiste

@ Koen: in je PB box staat een linkje, doet ie het daar wel?

Inactief
    Anoniem

Ja, ik zie het plaatje nu. Ik kies voor optie 3, maar dan wel met een edit knop.

Let trouwens wel op dat het path in het voorbeeld de mogelijkheid geeft om het Systeem te vernaggelen. Ik zou nog eens goed nadenken of het wel zo slim is om de gebruiker een path in CoreServices te laten kiezen 8)

Bijdrager
    reneo
    ”koen”

Ja, ik zie het plaatje nu. Ik kies voor optie 3, maar dan wel met een edit knop.

Let trouwens wel op dat het path in het voorbeeld de mogelijkheid geeft om het Systeem te vernaggelen. Ik zou nog eens goed nadenken of het wel zo slim is om de gebruiker een path in CoreServices te laten kiezen 8)

De optie heeft stiekum ook mijn voorkeur… overigens is dit plaatje maar van een voorbeeldje. Uiteindelijk gaat het om het plugins van digidesign…

Bijdrager
    Statenweg

Ik ga voor optie 1 of 3. Netjes en duidelijk.

Optie 2 is onvolledig (tenzij het voor de gebruiker niet noodzakelijk is het volledige pad te lezen).

Bijdrager
    dj bazzie wazzie

Ik ga voor optie 4. Je kan het bestand in het tekstveld slepen of klik op choose path en je krijgt een open panel voor je neus. Het gaat mijn niet alleen om de looks maar ook om het functionele. Optie 4 lees je ook nog eens sneller. Zou wel zorgen dat de button en het text veld goed in verhouding van elkaar liggen maar ik neem aan dat iedereen deze schoonheidsfout wel over het hoofd ziet. Vind het raar dat er meer mensen optie 4 hebben gezegd dan gestemt:-P

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.