15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    So Klear

Politiek: Traditioneel of op zijn Amerikaans?

Dag allemaal,

Ik schrijf dit terwijl ik naar het nieuwe progamma van Max Westerman op Nederland 3 ( Ben even de naam kwijt ) aan het kijken ben.

In deze aflevering kijkt Max naar de verandering in de politiek in de zin van campange voeren. Traditionele politieke campanges versus de Amerikaanse manier van campange voeren door Rita Verdonk.

Ook worden er vraagtekens gezet achter de de macht van het koningshuis en waarom het nog steeds zo is dat de nakomelingen van de oranjes deze macht vanzelfsprekend zullen erven van hun ouders.

Nu ben ik benieuwd hoe de leden van OMT over deze ontwikkelingen denken.

Dus voor een ieder die geintereseerd is, laat je stem horen!

Sascha

P.S.

Sorry voor de korte intro en gebrek aan links, maar ik schrijf dit op mijn iPhone.

Bijdrager
    trabant

Verkapt ‘ik heb een iPhone’-topic.
    Google eerst eens naar de naam van het programma dat je zit te kijken. Kan ook op die iPhone.

Bijdrager
    So Klear

Waarom zou ik op een forum willen pronken met mn iPhone terwijl een groot deel van de gebruikers hem vast ook heeft?
    Reageer alsjeblieft alleen als je iets over het onderwerp te zeggen hebt. Daarvoor hebt ik dit draadje aangemaakt.

Bijdrager
    GJB

Volgens mij zegt Trabant niets over pronken met een iphone en wijst hij enkel op de (ongekende) mogelijkheden van dat hippe apparaat. Het is gewoon wat handiger als men weet wat je bedoelt ipv dat ene programma met die ene presentator.

Anyway, ik denk dat een stelsel als dat in de USA in Nederland niet helemaal werkt. Persoonlijk vind ik het te zwart-wit.
    Nu werkt het Nederlandse systeem ook niet echt lekker aangezien iedereen hier maar een partij op kan richten. In tijden van de verzuiling was het allemaal duidelijk. Je stemde op je partij die bij je geloof of andere levensovertuiging past en daar stond je achter. Nu mag je op partijen stemmen waar je het niet met alle punten eens bent.

In de USA ben je min of meer voor de één en tegen de ander. Daar is misschien wel een gebrek aan tussenwegen en concessies.

En het koningshuis. Tja, ik hou er eerlijk gezegd wel van. Ben er eigenlijk best trots op dat wij een dergelijk instituut hebben waaronder heel het volk zich kan scharen. Het is heel goed dat ze geen politieke rol vervullen en op die manier mensen voor het volk kunnen zijn.

Bijdrager
    Switched

Kom dit topic tegen omdat ik opzoek was naar een discussie dier hierover ging. (Koningshuis: wel of niet?) Heb hier namelijk net een stukje over geschreven. (www.osserva,nl)

Wat mij betreft zo snel mogelijk afschaffen die poppenkast!

Bijdrager
    pcmarcel
    ”Perfect

Dag allemaal,
    Nu ben ik benieuwd hoe de leden van OMT over deze ontwikkelingen denken.

Waarom laat je zelf niet eerst even weten hoe je er over denkt ?

”Perfect

Dus voor een ieder die geintereseerd is, laat je stem horen!

Wat wil je nou precies : mensen laten reageren die laten weten hoe ze hier over denken, of gewoon een brul als mensen daarin geinteresseerd zijn ?

Bijdrager
    KarelWillem

Er ZIJN geen ontwikkelingen op politiek gebied in Nederland. :wink:

Tegenstanders van het Nederlandse koningshuis zijn er al vele decennia lang (en waarschijnlijk al langer).
    Ik zie geen ontwikkeling waarin die tegenstand groter lijkt te worden.

Verder vind ik wel dat de democratie in Nederland aan het doorschieten is op alle fronten.
    Laten we eerst maar eens beginnen wat dingen aan banden te leggen.

De ongebreidelde groei van politieke partijtjes op landelijk en gemeentelijk niveau bijvoorbeeld.
    Dat dient geen enkel doel, behalve om ontevreden mensen een speeltje te geven.

Bijdrager
    trabant

Een tweepartijen poppenkast als in de VS -gek en knettergek- lijkt me anders ook niet bevorderlijk.
    En met die kiesdrempel hink ik op twee benen. Enerzijds smoort het goede nieuwe initiatieven in de kiem, anderzijds weerhoudt het kroegtijgers hun vaak zotte plannen echt door te zetten.

Waar TS op aan wil sturen: campagne voeren op poppetjes en oneliners in plaats van met dieper gravend denken en argumenteren: Als verstokt avondlander vind ik dat natuurlijk een kwalijke ontwikkeling.

Een aristocratie die naar de (zeer) lange termijn kijkt, is m.i. te prefereren boven de schijndemocratische kortzichtige waan van de dag. Probleem is wel dat arrogantie op de loer ligt.
    Als je je zo overdreven moet beveiligen doe je iets niet goed. ‘Ik heb gorilla’s om me heen, ik ben belangrijk.’ IJdeltuiten.

Een monarch is maar net zo goed als dat hij zijn meelopers onder de duim heeft; hoe dat werkt konden we heel mooi na de dood van Pim Fortuyn zien. Die liet een zooitje ongeregeld na, waar we nog steeds de wrange vruchten van plukken.

Bijdrager
    Franko

nouja het lijkt me duidelijk hoe hier in nederland op de amerikaanse manier gereageerd word.

Kijk naar Verdonk, met veel bombarie en een manke poot komt ze binnenzetten met haar partij. Gaat even omhoog in de peilingen en zakt daarna keihard door het ijs. Nederlanders zijn te nuchter en weldenkend voor dit soort onzinnige praktijken zonder enige inhoud.

( ik denk dat het fout ging toen ze haar aanhangers ging vragen om paperclips en pennen. Wat een lachertje die Verdonk. )

Maar helaas gaat het bij de andere partijen niet veel beter, wat heb je nou aan partijen als de PVD en de PVV. Ik heb meer het idee dat mensen hierop stemmen omdat ze anders geen flauw idee hebben op wie ze moeten stemmen. Dit komt de filosofie achter de democratie niet echt ten goeden.

Of anders de coalitievorming. Dan heeft een partij de meeste stemmen en dan word hun belangrijkste speerpunt even doodleuk van tafel geveegd omdat een Christenunie waar maar 10 mensen en een halve koe op hebben gestemd geen zin erin heeft. ( leuk die democratie, mening van de meerderheid telt toch? )

En dan heb je nog het kabinet wat meer ruzie maakt dan dat het ook echt dingen probeert te veranderen. De verschillende partijen zijn alleen maar bezig met het neer halen van elkaar dan met het structureel verbeteren van het land.

hmmmm op die manier klinkt het amerikaanse systeem zo gek nog niet

Bijdrager
    KarelWillem
    ”Franko”

…Kijk naar Verdonk, met veel bombarie en een manke poot komt ze binnenzetten met haar partij. Gaat even omhoog in de peilingen en zakt daarna keihard door het ijs. Nederlanders zijn te nuchter en weldenkend voor dit soort onzinnige praktijken zonder enige inhoud…..

Nou, wat zijn Nederlanders nuchter.
    Telkens als zo’n onzin-partij haar kop op steekt, runnen er honderdduizenden als een kip-zonder-kop achteraan.

Als de Nederlanders echt zo weldenkend waren, gaven ze dergelijke uitwassen helemaal geen aandacht en lieten ze ze gewoon links liggen.

Als die partijtjes net zoveel geld in hun campagnes zouden kunnen steken als de presidents-kandidaten in Amerika doen, dan zou het beeld hier echt niet zoveel anders zijn.

Ik vind ook niet dat het oprichten van een nieuwe partij verboden moet worden, er moet alleen een veeeeeeeeeeeel hogere drempel zijn dan er nu is. Laat ze eerst maar eens een paar jaar zweten in de marge, voordat er gedacht kan worden aan een eigen ‘partij’. Want zoals het nu gaat is het belachelijk.

Bijdrager
    Franko

ja maar in nederland is dit maar van tijdelijke aard.

Verdonk zakt ook keihard in de peilingen. Amerikanen blijven bijvoorbeeld achter dat domme schaap van een Palin aanlopen.

Dit zie ik in Nederland niet zo snel gebeuren.

Bijdrager
    Apfel
    ”Franko”

En dan heb je nog het kabinet wat meer ruzie maakt dan dat het ook echt dingen probeert te veranderen. De verschillende partijen zijn alleen maar bezig met het neer halen van elkaar dan met het structureel verbeteren van het land.

hmmmm op die manier klinkt het amerikaanse systeem zo gek nog niet

Of een verlicht despoot.

Moderator
    Poezenbeest

Boerenpartij
    DS’70
    NVU
    CD
    CP’86
    AOV
    Unie 55+
    LPF

Joh… ik kom er net achter dat ik ze niet eens allemaal kan opnoemen… De laatste partij, die het langer dan twee decennia uit heeft gehouden en totaal nieuw is, is D66, verder zijn het allemaal one-issue-partijen, die gekomen zijn en ook weer gegaan… Janmaat leek met zijn CD in 1990 stabiel te zitten rond de drie zetels… De LPF was een wervelwind met 26 zetels, het AOV en de Unie 55+ leken een nieuwe stroom, die wel eens kans kon maken….

Nadat de eerste indruk voor de meute niet waargemaakt kan worden, keert deze zich af en gaat òf op zoek naar iets nieuws, òf gaan terug naar de oude partijen. De PVV maakt het nu al niet meer waar, ze krijgen geen poot aan de grond en ze zullen hun aanhang ook met drie verkiezingen kwijt zijn, TON doet het één keertje goed doen, maar daarna ook wegzakken. Met veel bombarie lawaai maken, heeft geen enkele zin. Het is alleen maar weggooien van geld, dat beter besteed kan worden aan een goed selectieproces.

De manier van campagne maken heeft toch geen zin, want de campagne wordt toch gevoerd op radio en tv…

Bijdrager
    Barabas2005

In pieterpeuterlandje Nederland hoef je helemaal geen dure campagnes te voeren: even je neus laten zien in het Journaal of Paul & Witteman en heel Nederland kent je.

In de US of A is het een stuk moeilijker om iedereen te bereiken. Het land is dan ook een stukje groter. In “The Middle Of Nowhere” is men totaal niet geïnteresseerd in de federale politiek van Washington. Zolang hun eigen sheriff maar gekozen kan worden is alles goed.

Als de CDA zich b.v. ook in Europa wil profileren, dan zal het met net zoveel miljoenen op de proppen moeten komen als vriend Bush.

Bijdrager
    trabant

Wat ook scheelt is dat we hier een deugdelijke bevolkingsadministratie hebben waardoor je alle stemgerechtigde burgers kun oproepen om te komen stemmen.
    Heel wat anders dan dat vage vooraf registreren en dan maar hopen dat er niet een foutje is opgetreden waardoor je alsnog niet kunt stemmen…
    Want op dit punt zijn de VS er net zo bar aan toe als een doorsnee BokkiWokkibananenland.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.