30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 4381)
  • Q:

Bijdrager
    earnst jelke

Politiek draadje: Waar staat de appel?

Ik ben heel benieuwd naar de politieke voorkeur hier op het forum. Zijn we heel rechts, progessief, of juist heel christelijk? Of meer in het midden? De volgorde is volgens de recente opiniepeiling, dus de grootste eerst.

[Edit FreekMac: de aanwezige ‘Blanco’-stemmogelijkheid toegevoegd]

Edit:
    De poll is heropend, gezien de verhitte discussie en de dramatische score van het CDA, die we toch een kans tot herstel moeten gunnen. Ook de blancostemmers een nieuwe kans, wat de LPF betreft, laten we daar maar even mee wachten tot Pastors zijn plannetje klaar heeft en Wilders een nieuwe spoeling in zijn haar zet. Vooralsnog:

Stemt u allen!

Omwille van het in kaart brengen van de verschillen tussen 2006 en 2010 heb ik de poll opnieuw ingevoerd. De resultaten van de vorige poll (uit 2006) staan hier. De huidige poll slaat op de verkiezingen in 2010.
    – Zerk

Bijdrager
    Wiki Post

Bijdrager
    earnst jelke

Ik ga zelf waarschijnlijk groen links stemmen, hoewel ee vriendin lijsttrekker is van de pvda hier in delft. Die heeft de stem denk ik niet zo nodig dit jaar…

Moderator
    Mac Daddy

Ik stem SP. Vorige keer Groen Links gedaan. SP bij landelijke verkiezingen.

Ik heb toevallig vandaag in een lokaal blaadje gelezen wat de standpunten van de SP waren en was het voornamelijk mee eens. Ze hadden vooral goede plannen voor de cultuur en die mag wel een boost gebruiken hier in Hengelo.

Dus ik ben er uit.:wink:

Hey Earnst Jelke: Wat bedoel je met waar staat de appel? Bij mij staat hij op het bureau.:P

Bijdrager
    Reflex

Ik zelf stem VVD. Doe dit al jaren, overigens. Ik zal nog wel hun partijprogramma er op nalezen of ik het er nog mee eens ben.

De uitkomst is denk ik redelijk voorspelbaar op macosx.nl, het zal veelal links zijn dat men stemt.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Hier in het dorp doet de SP verdorie niet mee. Dan maar GroenLinks. Het valt me trouwens op dat de Zeeuwen nogal berustend zijn. Als de bestuurders hier iets beslissen, wordt dat erg snel geaccepteerd.

Moderator
    Mac Daddy
    ”Reflex”

Ik zelf stem VVD. Doe dit al jaren, overigens. Ik zal nog wel hun partijprogramma er op nalezen of ik het er nog mee eens ben.

De uitkomst is denk ik redelijk voorspelbaar op macosx.nl, het zal veelal links zijn dat men stemt.

Je bent 22.:?

Bijdrager
    trabant

Vooral in Zuid-Limburg zijn lokale partijen erg sterk vertegenwoordigd. Het dorp waar ik straks ga wonen heeft slechts vier lijsten: Burgerbelangen lokaal, cda, vvd en progressief lokaal. Geen pvda of d66 en groen is er van nature al genoeg in het dorp.
    Had Amsterdam die luxe maar eens. Dat wespennest dat daar sinds jaar en dag de (deel)raadszaal bevolkt…

Bijdrager
    Elstar

Ik ben erg aan het twijfelen. Normaal stem ik Groenlinks en de stemwijzer voor Utrecht geeft dat ook aan. Dat heb ik in de pol ook aangegeven.
    Alleen… de partij heeft in Utrecht nauwelijks wat bereikt en de (verkiesbare) kandidaten staan me niet aan. De lijsttrekker zeker niet. Dan kan ik wel een voorkeursstem uitbrengen op nummer 19, maar ja.

Misschien gaat mijn stem voor het eerst sinds 8 jaar naar een andere partij, waarschijnlijk PvdA.

En eigenlijk ben ik het met Trabant eens: bij lokale verkiezingen horen lokale partijen. Het niveau is soms bedroevend, maar het houdt de verkiezingen wel helder.

Bijdrager
    Napsju
    ”Mac

Ik heb toevallig vandaag in een lokaal blaadje gelezen wat de standpunten van de SP waren en was het voornamelijk mee eens. Ze hadden vooral goede plannen voor de cultuur en die mag wel een boost gebruiken hier in Hengelo.

Dus ik ben er uit.:wink:

Voor mij is het de eerste keer dat ik mag stemmen, en ben net als jij van plan ook op de SP te gaan stemmen. Hier in Culemborg hebben ze namelijk wel aardige plannen voor deze dooie wijk waar ik in woon. Er is hier geen f*ck te doen, het is hier redelijk onbereikbaar door enkel 1 toegangsweg die tevens als bagger/bouwweg gebruikt wordt en er is ook geen fatsoenlijke busverbinding met de stad en het NS-station.

Ik ben wel benieuwd wat ze waar kunnen maken van hun plannen. Ik kan wel op ze gaan stemmen maar van bepaalde punten betwijfel ik ten zeerste of ze wel haalbaar zijn.

Bijdrager
    vogel

GroenLinks vind ik te soft en van de PvdA weet ik tegenwoordig niet waar die voor staat. Het zal wel weer de SP worden, de partij waarmee ik het het minst oneens ben.
    Waar zijn de leefbaren eigenlijk gebleven?:P

Bijdrager
    Elstar
    ”Reflex”

Maar of dat representatief is?
    Het zijn meestal toch maar dezelfde 100 leden die stemmen in zo’n poll en ja, die zijn vaak links.

Bijdrager
    wjgmspeedy

Inderdaad, ik ken van de meeste hier wel de politieke (oa.:P) voorkeur.

Bijdrager
    trabant
    ”Elstar”

en ja, die zijn vaak links.

iemand heeft mij eens omschreven als anarcho-liberaal en links-reactionair. Geloof me, dan is het moeilijk een passende club te vinden…

Bijdrager
    Chartreuse

En gaan we stemmen, ook niet onbelangrijk. Zelf heb ik een bloedhekel aan die lui die altijd maar overal over lopen te azijnzeiken en dan bij verkiezingen zeggen ‘O, daar heb ik geen belang bij’. Je zou ze toch bijna het stemrecht ontnemen. (ja, ik stem voor alles, ik vul zelfs braaf de biljetten voor het waterschap in).

Hier wordt het leuk: ik mag nog net meehelpen het beleid te bepalen van een gemeente die ik voor de buurgemeente ga verruilen. Maar eens kijken of er nog grensconflicten dreigen :P

Bijdrager
    Turbanus

Ik gooi gewoon een pijlyje in de lijst want het is één pot nat.

Bijdrager
    roblemmen
    ”Mac

Hey Earnst Jelke: Wat bedoel je met waar staat de appel? Bij mij staat hij op het bureau.:P

Waar de :apple: gebruiker dus staat in het politieke spectrum. Links, Rechts of Midden.

Ik mag zelf nog niet stemmen, maar ik vind dat bij lokale verkiezingen ook lokale partijen horen. In een dorp als Zwijndrecht is er echt bar weinig verschil tussen PvdA, CDA en VVD. Daarom zijn die drie dus ook erg klein en hebben de Leefbaren en GL relatief veel inbreng.

Waar de :apple: staat kan ik dus wel zeggen. Ik geloof niet in de splitsing links/rechts dat is gewoon een Neolithisch verschijnsel. Politici gebruiken dat toch alleen maar als vooroordeel om de ander bij voorbaat af te doen als teveel van jou verschillend om mee in discussie of samenwerkingsverband te gaan.

Bijdrager
    nemcis

hier ook helaas geen SP in t dorp, maar wel een heel goede lokale partij, dus die krijgen al jaren lang onze stemmen.

Bijdrager
    Robert de Groot

Ik stem waarschijnlijk LPF, maar die is vergeten in de poll.

Bijdrager
    Nisei

Ik stem niet

Bijdrager
    olbo

Ik kies een partij dat voor iedereen het beste voor heeft. Dus ik kies niet uit eigen belang.
    Dus ik duik de linker hoek in.

Bijdrager
    Mediameisje

Ik mag dit jaar voor het eerst gaan stemmen en vind de informatievoorziening over lokale partijen in mijn gemeente echt bar slecht. Ik weet dan ook echt niet wat ik moet stemmen. Wilde voor PvdA gaan, maar dan krijg je er bij ons automatisch de geiten wollen sokken van Groenlinks bij. Vind ik beetje jammer. Mijn ouders stemmen al jaren VVD, net als de rest van mijn familie en eigenlijk het complete dorp ook. De VVD vlaggen zijn hier niet weg te slaan.

Bijdrager
    suicide

Lokale partij, meneer nawijn dus…..

Die heeft samen met de verse burgemeester al een hoop voor elkaar weten te boksen hier.

Bijdrager
    olbo
    ”Mediameisje”

Wilde voor PvdA gaan, maar dan krijg je er bij ons automatisch de geiten wollen sokken van Groenlinks bij. Vind ik beetje jammer. Mijn ouders stemmen al jaren VVD, net als de rest van mijn familie en eigenlijk het complete dorp ook. De VVD vlaggen zijn hier niet weg te slaan.

Het gaat niet om het uiterlijk/imago maar om het innerlijk! En het kudde volk volgen is wel erg makkelijk. De mens wil toch zo graag ergens bijhoren. Dat is niet echt de beste manier om daarop je keuze te maken. Bekijk de diverse programma’s van de partijen (het innerlijk)…

Bijdrager
    Marconius

Ik mag dit keer voor het eerst stemmen (1 maart jarig, 7 maart stemmen :P) en ik heb meteen drie stemmen (mn ouders willen niet :P). Het worden 3 stemmen voor de SP.

Wel jammer dat ik niet in Leeuwarden mag stemmen, een goeie vriend van me (Farshad Bashir) staat op nummer 2 voor de SP. En dat terwijl hij nog maar 18 jaar is!

Bijdrager
    Robert de Groot
    ”Nisei”

Ik stem niet

Daarvoor hebben ze in België stemplicht en geen stemrecht. Zouden ze hier ook moeten invoeren :evil:

Bijdrager
    fistkikker

De grootste partij hier is Leefbaar Almere. Mannen die goedkunnen ouwehoeren aan de toog, maar in de B&W-kamer minder goed presteren. Zal niet veel van overblijven, komende verkiezingen.

Erg veel verschillen de partijen hier niet. Ik kan het met allemaal niet zo vinden. Behalve over dingen als beheer van de stad. Dan zijn ze het ineens eens. Veel maakt het dus niet uit. Dan maar strategisch stemmen.
    Een aantal partijen vallen sowieso af, wegens een indruk van algehele incompetentie. Of omdat ze de eindeloze kilometers file in de spits wel goed schijnen te vinden (GL). In het spel der partijen kan D66 mijn stem goed gebruiken. Een partij die in het algemeen ook op mijn warme belangstelling rekenen kan en de laatste tijd genoeg in het verdomhoekje gezeten heeft.

De verkiezingsleuzen zijn wel vermakelijk van inwisselbare, lege nietszeggendheid. Voorbeeldjes: pvda: “eerlijk delen”
    cda: “het gaat om de mensen”
    Almere Partij: “sprekend voor Almere”
    D66: “…timmert aan de weg.”
    pvds: “Almere is groot genoeg”,
    Participatie Partij: “Meedenken, meedoen en meebeslissen”
    Stadspartij Almere: “Toegankelijk voor iedereen”

Bijdrager
    trabant

Hier niet zoveel leuzen, maar de foto’s van de kandidaten hangen nog broederlijk naast die van de carnavalsprinsen en patronaatsknöppele.
    Blijkbaar gaat daar ook alle energie heen, want de raadsvergaderingen op de lokale televisie verslaan waar het om slaapverwekkendheid gaat met gemak de onleesbaar dikke pillen van Marx en Engels die ik nog heb liggen.

Bijdrager
    ifeelfine

SP. Eerst wilde ik GL stemmen, maar die lokale partij maakt zich in Alkmaar te weinig druk om betaalbare woningen. Ook staat er geen allochtoon op de lijst daar, en dat vind ik belachelijk. SP doet dit allemaal wel en krijgt daarom mijn stem. Wel een voorkeursstem voor de tweede op de lijst, die houdt zich bezig met de woningbouw.

Bijdrager
    Byron

Ik ga stemmen op een lokale partij, ROSA, heeft veel goed voor met het groen in Zaanstad en de Culturele broedplaatsen, bibliotheken en andere voorzieningen die steeds meer verdwijnen..

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 4381)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.