9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    Brands

Podcast branden incl. hoofdstukken

Ik heb aardig wat podcasts gedownload en wil die graag op cd hebben voorin de auto. Nu kan ik wel een podcast branden maar dan is het één track. Is er een makkelijk manier om een podcast te branden inclusief de bestaande hoofdstukken? Of anders iets, op de MAC :apple: uiteraard, waarmee ik zelf hoofdstukken mee kan aanmaken?

Moderator
    Koen van Tongeren

Tenzij je CD speler AAC bestanden kan lezen is dat niet mogelijk. Als je een reguliere of MP3 CD brandt verdwijnen de hoofdstukken.

Bijdrager
    Brands

Geen idee. Ik werk met Toast 8.0. Begrijp dat het me niet zal gaan lukken dus. Jammer

Bijdrager
    TRML

iPod in de auto ! werkt geweldig en je hoeft geen CD’s meer te branden 8)

Bijdrager
    RASH

Dit toont maar eens aan dat sommige podcasts niet begrepen hebben waar het om gaat: de vrijheid om te luisteren waar, wanneer en op welke manier (iPod, iTunes, MP3 speler, CD speler, etc.) je maar wilt.

Helaas lijkt het erop dat veel Nederlandse podcasters maar aannemen dat iedereen een iPod en iTunes gebruikt en die paar mensen vergeten die hun podcasts op een andere manier beluisteren.

Overigens, gesproken tekst aanbieden in 128 Kbps is nou ook bepaalt niet zinvol, maar het kost wel veel bandbreedte. 64 Kbps is beter, en wellicht 96 Kbps als je veel variatie in je geluid hebt (links en rechts sterk verschillende geluidssporen). Ik zou wat audiotechniek betreft deze mensen zeker aanraden om eens te luisteren wat Doug Kaye hier over te melden heeft: Doug Kaye – The Secret Lives of MP3 Files. Een van zijn adviezen: geen AAC, want niet iedereen kan dat afspelen.

Moderator
    Koen van Tongeren

Ik denk niet dat ik het met je eens ben RASH. De topicstarter vraagt of het mogelijk is om hoofdstukken te bewaren bij conversie naar AIFF of MP3 op CD. Dit is gewoon technisch onmogelijk. Waarom sommige podcasts dan niet begrepen zouden hebben dat het gaat om de vrijheid van luisteren snap ik niet. Als wij OMT bijv. in mp3 aan zouden bieden betekent het dat niemand hoofdstukken krijgt. We hebben gekozen voor het formaat met de meeste mogelijkheden (artwork, links en hoofdstukken) maar het staat een ieder vrij om dit te converteren naar een eigen gewenst formaat.

Bijdrager
    RASH

Dit is technisch gesproken wel zo, Koen, maar als de show zo gemaakt is, dat het niet kunnen bekijken van de links en het artwork de show minder waardevol maakt, nodigt dat niet echt uit om te converteren.

Persoonlijk vind ik het beter om de relevante links in het begeleidende webartikel te zetten, in plaats van ervan uit te gaan dat iedereen de show wel in iTunes bekijkt en nooit de website van de podcast zal bezoeken (waarom heb je hem dan sowieso aangemaakt?).

Dat was voor mij een reden om mijn abonnement op OMT te beëindigen. Ik heb liever een podcast die zo van opzet is, dat je als luisteraar zelf kunt bepalen en kiezen hoe je een podcast tot je neemt. Ik vind die keuzevrijheid essentieel en iets wat podcasts onderscheidt van bijv. een radio- of televisie-uitzending. Het contact met de luisteraar of kijker kan heel hecht zijn bij een podcast. Je komt als het ware bij hem of haar thuis op bezoek.

De oorspronkelijke poster zit dus ook met het probleem van geen keuzevrijheid hebben. Hij wil de podcast in zijn auto beluisteren, maar dat gaat niet, omdat de show zo in elkaar zit, dat je hem alleen goed achter je computer kunt beluisteren. Hetzelfde geldt trouwens voor de video in een RSS feed die voornamelijk audio is. Video kun je tijdens naar je werk reizen niet bekijken. Als je audio en video mixt, verplicht je mensen om die podcast op een bepaalde manier tot zich te nemen.

Podcasters zouden meer onderzoek moeten doen hoe mensen naar hun show luisteren. Aan hoera en handgeklap heb je dan niet zoveel, maar wel aan positief kritische geluiden. Dat komt vast hard aan voor een maker van een podcast, omdat hij dan moet toegeven dat de show–ondanks al zijn inspanningen–beter kan. Natuurlijk moet je niet aan alles toegeven, maar het mag je wel aan het denken zetten en je kunt vervolgens bij jezelf (of na verder onderzoek) nagaan of je iets kunt veranderen aan je werkwijze, waardoor meer mensen kunnen genieten van je podcast.

En nog over dat converteren. Als je zoals ik zo’n 60+ podcast afleveringen per week tot zich neemt, wordt dat wel een hele klus naast het luisteren zelf. Dat houd ik geen weken vol. Zeker niet als ik ook nog eens losse podcasts van websistes download om te zien of ik me daarop ook wil abonneren. En 60 per week is niet veel. Ik heb gehoord van mensen die er honderden per week beluisteren en nog zo’n 17000 podcasts in de wachtrij hebben staan, waarnaar ze ooit nog eens willen luisteren. Zo iemand is Rob Walch van Podcast411.com.

Moderator
    Koen van Tongeren

Toch denk ik dat je meer problemen zoekt dan er zijn: het ging hier om de doorgifte van hoofdstukken bij conversie, niet om links of om video in audio RSS feeds (overigens één van de pijlers die podcasting JUIST van andere vormen van audiovisuele distributie onderscheidt) etc. Als je iets kwijt wil over hoe jij een podcast voor je ziet raad ik je aan daar een nieuw topic voor te starten.

Bijdrager
    RASH

Da’s goed, Koen. Ik wil daarvoor wel het een en ander nazoeken.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.