4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    J-R0eN

PNG kleiner opslaan dan PS aangeeft

Hoi,

Ik heb een aantal .png bestanden maar deze zijn nog al groot. 500kb+. Ik heb ook de .psd. Telkens als ik m’n ontwerp wil opslaan voor het web zegt die dat het 500kb zal worden. Maar bij .jpg kan je bijv. zeggen 80% van de kwaliteit zodat de grootte wat omlaag gaat. Weet iemand hoe je dit ook bij png kan doen?

Groetjes,
    Jeroen

Bijdrager
    nookie

Pijltje naast PNG-24 en dan ”optimize to file size” misschien?

Bijdrager
    J-R0eN

Nee want dan maakt die er ook een .jpg of gif van…

Bijdrager
    jeronemo

Hoi Jeroen,

Je kunt van png 24 bestanden de kwaliteit niet veranderen. Dat kan wel bij png 8 maar daar is de kwaliteit op 256 kleuren vaak niet zo goed. Afhankelijk waarvoor je dit plaatje gaat gebruiken zou ik geen png 24 gebruiken, behalve als je plaatje doorzichtig moet zijn. Bij save for web in photoshop kun je plaatjes ‘dupliceren’ en verschillende instellingen naast elkaar bekijken, zet de één op png 24 en de ander op jpg, blijf net zo lang met de kwaliteit spelen tot de kwaliteit/bestandsgrootte verhouding acceptabel is. Als je een website maakt en je gebruikt een plaatje met heel weinig kleuren (zonder verlopen) kan je soms ook gif proberen. Is het voor print, dan kan je beter andere dingen gebruiken.. Succes ermee!

Groetjes,
    Jeroen

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.