6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    SterAppel

PMS kleuren naar CMYK algemeen

Weet even niet of ik goed zit en waarschijnlijk is er eerder iets over gevraagd!

heb 3 verschillende PMS kleuren (uncoated) 2935, 258 en 186. Wordt op mat mc gedrukt

ik weet uit ervaring dat je niet zomaar pms om kunt zetten naar opbouwwaarden. Heb nu bij 4 verschillende adresen (ook drukkers en lithograven) gevraagd en 4 verschillende waarden.

Is er geen algemeen duidelijkheid hierover

Gast
    Anoniem

Tuurlijk, als je PMS gaat omzetten naar CMYK ga je altijd kleurverlies krijgen.
    Je kleur gaat nooit zo krachtig worden als de PMS inkt…

Da’s een gegeven… dus ook hier voorzichtigheid geboden!!!

Bijdrager
    Imagic

Ik zou je aanraden om een CMYK waaier van Pantone aan te schaffen als je PMS kleuren wilt omzetten. Dit is geen garantie voor ‘juiste’ kleuren maar wel de meest accurate. je houdt altijd kleurverschillen, vooral bij de felle frisse kleuren, denk hierbij aan oranje PMS 021 en apppeltjes!!!groen pms 389. Dit worden in FC ontzettend vieze kleuren, wat je ook probeert. Soms kan het daarom nuttig zijn om toch een extra PMS drukgang te gebruiken wanneer je FC drukt. Succes!

Bijdrager
    SterAppel

Dank voor jullie reactie, maar is mij bekend dat er kleurverlies optreed zeker met appeltjesgroen en Oranje 021 bijv.

Wordt bv de Pantone CMYK (welke ik heb) waaier als nauwkeurig ervaren. De kleuren die ik van lithograaf doorkrijg wijkt daar weer van af

Bijdrager
    was frans

als je de mogelijkheid hebt om een persproef te maken dan zou ik proberen om meerdere kleurstalen van je vertaling te maken, kijk maar eens op een nieuwe pantonewaaier en een ‘oude’ pantonewaaier bijvoorbeeld, dan zul je zien dat er aardig wat verschillen zijn bij een hoop kleuren, verder heb je ook nog eens dat verschillende programma’s verschillende vertalingen geven en ook nog eens verschillende versies van hetzelfde programma ook verschillende waardes hebben. Alle kleuren en tabellen zijn een tijd terug aangepast, ik ben er nog steeds niet van overtuigd dat pantone de beste vertaling heeft, zeker als je papier hebt dat net iets afwijkt van de waaier. Verder kun je op de waaier zien welke kleur moeilijk en welke kleur ‘goed’ is om te zetten, er staan dan vier stipjes bij (vierkantje) Pas geleden hebben wij iets moeten laten drukken op erg mat papier waarbij magenta erg geaccentueerd wordt. We hebben toen gekozen om persproeven te maken met een heleboel verschillende waardes op een vel. Zo kun je heel goed zien welke kleur uiteindelijk het beste in de buurt komt. Nadeel is wel dat een persproef natuurlijk kostbaar is en vaak met die reden niet kan. Een ander punt waar je op moet letten is dat als je als laatste bijvoorbeeld persvernis gebruikt je kleuren ook weer iets kunnen veranderen, bij ons had het papier als nadeel dat magenta erg naar ‘voren’ kwam maar uiteindelijk door de persvernis weer werd teruggedrongen.

Bijdrager
    WOZ

Ik plaats dit bericht ook maar ff hier. Het komt uit Beeld, daar loopt nu ook een draadje over Pantone.

Pas op hoor. Er is een probleem met de nieuwe Pantone cmyk waaiers. Van Diamondnet:

Het probleem Pantone in fc wordt in de praktijk nog eens bemoeilijkt
    doordat de aanmakers werken met software uit verschillende periodes
    waarin voor dezelfde Pantone bibliotheek ander waarden staan
    genoteerd. Zo kan deĀ  EPS van een logo dat al 6 jaar oud is voor een
    gelijke Pantone naam heel andere waarden laten zien dan de
    rechtstreeks in de opmaak aangematke Pantone kleur die in de rest
    van het ontwerp is gebruikt, ook dit probleem levert voor de drukker
    die zonder aanpassingen de order omzet naar fc de nodige problemen
    op en op het nog spannender te maken, de manier waarop RIPs omgaan
    met dit gegeven is niet eenduidig. Het kan heel goed zijn dat de
    drukproef een prachtige uniforme Pantone kleur laat zien terwijl
    deoplage verschillen laat zien. In datgeval heeft het proefsysteem
    de Pantone namen herkent en daar zelf de correcte opzetting
    aangekoppeld maar demeeste RIPs voor CtP systemen waarden alleen de
    bijgevoegde CMYK kleuropbouw.
    Voorlopig zijn er nog erg veel valkuilen op dit vlak en als het aan
    Pantone ligt bijft dat ook zo. Ze verkopen doodleuk spullen waarvan
    ze weten dat die niet deugen. Zo boden ze op Drupa een colorimeter
    aan die zelf de gemeten kleur relateert aan een Pantone kleur en de
    CMYK equivalent en ja de ontwerper denkt dat dat klopt. Navraag
    leerde dat geen enkele Pantone medewerkers precies wist waarop de
    CMYK nu gebaseerd was die zou gelijk zijn aan hun recent euro waaier
    maar dat bleek al op de stand niet helemaal correct. De
    standbemamming lostte dat op door verdere vragen van mijn kant te
    negeren. Europa is er vooral om zonder commentaar producten af te
    nemen en ook hier geldt dat hebben we tot dusverre ook gedaan.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.