2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Q:
    Bijdrager
    julik

PMS kleur snel aanpassen in meerdere bestanden

Ik heb niet zo lang geleden te maken gekregen met een werkstuk waarbij black en een PMS plate gebruikt moesten worden. Dat ging toen om een poster met aantal illustrator bestanden in vectoren en een aantal rasterbestanden. Dat was allemaal samengevoegd in InDesign natuurlijk.

Ik had maar een problempje. Het was enorm lastig om de cijfers van de PMS kleur te veranderen – ik moest daarvoor dat gaan doen bij elk bestand, handmatig, dan alles verwijderen uit mijn InDesign bestand zodat ik de kleur in InDesign kan aanpassen (een bug) en dan weer pasten. Aangezien dat de klant de kleur 3 keer wilde veranderen… Wat ik heel lastig vond was dat de kleur in InDesign niet aangepast kan worden, zelfs als ik hem bij alle geplaatste plaatjes veranderd had (als je iets met PMS kleur importeert in InDesign dan kan je de kleur niet meer aanpassen).

Mag iemand mij adviseren wat voor werkwijze bij deze situatie best geschikt is (dat wil zeggen – een indesign-bestand, zo’n 30 Illustrator bestanden en aantal duotone plaatjes)? Ik wil alleen de cijfers van de PMS kleur veranderen om een goede “preview” te krijgen op mijn werk – het heeft zowiezo de naam van “specialSpot” en het wordt alleen na de hand bepaald wat voor Pantone precies het moet worden. Ik kan me voorstellen dat dekleurwaardes van PMS de trapping kunnen beinvloeden maar ik ben er niet zeker van.

Misschien kan ik die aanpassingen gewoon met een slimme plugin gaan doen in Acrobat met een PDF bestand? Of toch gaan Applescripten?:-(

Bijdrager
    AppelJuice

Als ik het goed begrijp heb je uiteindelijk een PMS kleur + zwart. En deze PMS wil de klant steeds veranderen?

Volgens mij zou je het simpel in Indesign kunnen oplossen door in Indesign een nieuwe staal van de nieuwe PMS aan te maken.

Ga nu naar het print venster -> uitvoer en druk op het knopje inktbeheer.

Selecteer de oude PMS kleur en kies bij “inkt alias” de nieuwe PMS en klik op ok

Maak nu een Postscipt en hierna een PDF en als het goed is zal de oude PMS vervangen zijn door de nieuwe.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.