15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    solutions

PMS kleur bordje nooduitgang

Ik ben op zoek naar een PMS kleur die de groene kleur benaderd van de welbekende (nood)uitgangsbordjes. Het zijn natuurlijk vaak lichtbakjes, maar ze bestaan ook als sticker. Iemand een idee hoe ik dit kan achterhalen?

Bijdrager
    computer space

RAL 6024 verkeersgroen? Even een PMS waaier naast een RAL waaier houden?

Bijdrager
    solutions

Zo da’s retesnel. Maarruh, ik heb geen RAL waaierT. Damn.

Bijdrager
    computer space

Ik heb alleen een RAL waaier :oops:

Bijdrager
    solutions

:D

PMS 355 ziet er redelijk uit, maar ik zou ’t graag precies weten.

Bijdrager
    Dirk3

PMS 369

Bijdrager
    solutions
    ”Dirk3″

PMS 369

Wellicht wel de kleur t.o.v. RAL 6024, maar niet de kleur die ik zoek.

Bijdrager
    computer space
    Bijdrager
    solutions
    ”Martiniman”

In twee stappen kom ik hier op uit:
    http://www.easyrgb.com/reference.php
    http://www.netfront.fr/Services/rgb2pantone/

PMS3415

Hartelijk dank voor je moeite, maar dit is het resultaat uitgaande van RAL 6024. Ik heb het idee dat die RAL kleur niet de juiste is. Kortom het uitgangspunt lijkt me verkeerd. Ik denk dat ik maar zo’n sticker ga kopen en dan aan de hand van een PMS waaier de kleur bepalen.

Dank aan allen.

Bijdrager
    computer space

Hier is het bordje gewoon Ral 6024. Maar volgens mij maakt het eigenlijk geen biet uit. Als het maar groen is.

Bijdrager
    solutions
    ”Martiniman”

Hier is het bordje gewoon Ral 6024. Maar volgens mij maakt het eigenlijk geen biet uit. Als het maar groen is.

A. Bieten zijn rood
    B. Tja, ik wil ’t gewoon ff helemaal goed doen (hobbietje van me)

8)

Bijdrager
    Ferris Bueller

Wil je de kleur ‘aan’ of ‘uit’!

Bijdrager
    solutions
    ”Ferris

Wil je de kleur ‘aan’ of ‘uit’!

Good question, dat scheelt nogal: kleur graag ‘aan’

Ben benieuwd naar je reaktie.

Bijdrager
    twtp

Volgens mijn informatie is de PMS-kleur niet echt vastgelegd. En het is zeker niet juist om te kijken naar de kleur “aan” of “uit” omdat de lichtbakjes pas later zijn ingesteld (later dan de borden).
    In de diverse handboeken voor ARBO e.d. staat in tekst geschreven: “groen”, “geel”, “rood” , “blauw” en “zwart” voor de diverse waarschuwings-, nooduitgangs-, verbods-, gebods- e.d. borden. In de meeste handboeken staan de afbeeldingen vervolgens ook nog eens alleen in zwart-wit afgebeeld.

Ook internationaal heerst onduidelijkheid. In Amerika zijn dit soort zaken vastgelegd in een ISO-norm, Nederland volgt de Europese richtlijnen die door het Nederlands Normalisatie Instituut weer worden vastgelegd in allerlei NEN-normen die vervolgens in Engeland weer worden “overschaduwd” door de ‘British Standard’. De eerder in het forum genoemde kleur PMS 355 zit aardig in de buurt, 369 zit er verder vanaf.

Ik heb zelf een reclamebedrijf en daarmee zijn we de Nederlandse importeur van Stocksigns veiligheidssignalisatie. Hierdoor zijn we sterk betrokken bij dit soort zaken, maar we worden al meer dan 10 jaar geconfronteerd met onduidelijke afspraken, tegenstrijdige opvattingen e.d.

Gewoon een sticker of bordje kopen helpt helaas niet omdat wij uit ervaring weten dat er een heleboel materialen “in de handel zijn” die de verkeerde kleuren dragen en soms zelfs heel erg sterk afwijken.

Kijk eens op http://www.stocksigns.nl of http://www.stocksigns.co.uk daar kun je in ieder geval een idee krijgen. Hou er dan wel rekening mee dat je beeldscherm ook al voor kleurafwijkingen zorgt.

Bijdrager
    Roberta

Één van de problemen van PMS kleuren is dat de inktlaagdikte gebruikt in de PMS waaier dikker is dan we in de praktijk drukken. Een dikkere inktlaag geeft een hogere verzadiging van de kleur. Het is mij een raadsel waarom Pantone de waaier gewoon niet drukt in de gangbare inktlaagdikte, dat geeft een veel eerlijker beeld van de kleuren.

Maar er spelen meer problemen met PMS kleuren, zie ook dit topic.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.