18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:
    Bijdrager
    Zaphod_B

PMac G5: fans doen raar

Mijn fans doen vreemd. Die 2 stuks die voor de CPU’s zitten. Het gaat om een PMac G5, dual 2 GHz uit juli 2005.

Ze spinnen iets harder, dan weer zachter, dan weer harder… woehoei woehoei. ZWAAR irritant. Ze spinnen niet tot volledige snelheid en komen ook niet geheel tot stilstand. Het geluid is echter wel mega storend.

Iemand dit eerder meegemaakt? Oplossingen?

Ik heb al de hardware test gedaan, geen problemen gevonden. Ook PRAM even gezapped, geen verschil :(.

Bijdrager
    Xigh

Even je kast doorblazen. Vaak is het een kwestie van stof en ik spreek uit ervaring dat die G5 net een stofzuiger is. Dus gewoon even een compressor ofzo gebruiken en beetje schoonblazen en het is allemaal weer goed.

Bijdrager
    mvdenberg

Sinds wanneer is dit probleem ontstaan? En heb je zelfs iets veranderd? Denk aan gebruik zwaardere software o.i.d.
    Wat ook kan meespelen is dat de temperatuur binnen je powermac flink oploopt door het warme weer van de laatste paar dagen.
    Morgen zou het dus over moeten zijn :D
    Misschien hoor je je fans nu duidelijker doordat er meer stof in je mac zit? en dit in combinatie met het weer…

Bijdrager
    Zaphod_B

Wel sinds het warme weer -denk ik-. Ben paar dagen weg geweest dus geen idee.

Stof valt op zich ook wel mee. Heb in ieder geval die ventilatoren schoon gemaakt, maar geen resultaat…

Soweiso geen nieuwe software oid geinstalleerd..

Geblokkeerd
    Anoniem

Met dat warme weer is het niet zo verwonderlijk dat ze af en toe even “stoom afblazen”;)
    Ik zou me er maar niet te druk om maken hoor… gewoon lekker verder werken. Als het dalijk
    met het frisse weer nog steeds zo erg is, zou ik even opnieuw kijken wat ’t zou kunnen zijn.

Mvg,
    Joram

Bijdrager
    DarkRaverNL

Ik heb dus precies hetzelfde lol, heb hem net even gestofzuigt en door geblazen, hopelijk is het nu weer weg:P

Vond het wel een kewl geluidje elke keer, net of er een vliegtuig opstijgt @_@

Bijdrager
    Zaphod_B

Het is dus NIET zo dat het is dat alle fans ineens hard gaan draaien. Er stijft ook geen vliegtuig op ;).

Ze gaan IETSJES harder en dan weer ietsjes zachter. Wat dus een constant gejank is. En dat is echt niet normaal…:(

Bijdrager
    Pier

Komt door het warmere weer, staat onder m’n bureau ook 1 die het wat warmer heeft. Vorig jaar precies hetzelfde in de zomer. Zou me er dus geen zorgen om maken!

Bijdrager
    nookie
    ”Pier”

Komt door het warmere weer, staat onder m’n bureau ook 1 die het wat warmer heeft. Vorig jaar precies hetzelfde in de zomer. Zou me er dus geen zorgen om maken!

Daar sluit ik me dan ook bij aan.
    Geen zorgen om maken.
    En ja, het is een vervelend geluid inderdaad, niks aan te doen.
    Elke warme dag is het weer raak met de fans.

Bijdrager
    nookie

Misschien is er wel iets aan te doen.
    Zet er een blower voor die minder geluid maakt dan de fans zelf. Die blaast dan iets koudere lucht richting de fans, zodat ze vanzelf minder hard tekeer gaan.
    Of er echt hele stille blowers zijn weet ik niet.

Bijdrager
    Mendoza
    ”joram”

Met dat warme weer is het niet zo verwonderlijk dat ze af en toe even “stoom afblazen”;)
    Ik zou me er maar niet te druk om maken hoor… gewoon lekker verder werken. Als het dalijk
    met het frisse weer nog steeds zo erg is, zou ik even opnieuw kijken wat ’t zou kunnen zijn.

Mvg,
    Joram

ik zou me er persoonlijk wel druk over maken. 25 graden is geen warm weer. als je fans stoffig zijn komt het met iets hogere temperaturen natuurlijk sneller aan het licht.

Bijdrager
    AllStar
    ”nookie”

Zet er een blower voor die minder geluid maakt dan de fans zelf. Die blaast dan iets koudere lucht richting de fans, zodat ze vanzelf minder hard tekeer gaan.

Oke, die volg ik even niet. Een blower kan niet meer dan alleen de lucht verplaatsen, deze is dan ook echt niet opeens koeler geworden . .

Heeft dus weinig nut 8)

Bijdrager
    Mendoza

elke fan verplaatst lucht . . . .

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”Mendoza”

elke fan verplaatst lucht . . . .

precies.
    dus elke fan koelt niet. warme lucht die wordt verplaatst blijft warme lucht, maar dan in beweging.

Bijdrager
    Mendoza

maar dat geldt dus ook voor de fans in de PC

Bijdrager
    Zaphod_B
    ”Mendoza”

maar dat geldt dus ook voor de fans in de PC

wat is nu je punt precies?

een extra fan gaat gewoon niet koelere lucht ‘maken’. Gaat hooguit de uitgebalanceerde airflow in de G5 verstoren. En met een beetje mazzel de airflow door je CPU-koelers iets verhogen waardoor die inderdaad iets meer warmte kunnen afstaan. Maar dat gaat mijn probleem met de fans niet oplossen.

Ik ga morgen proberen de machine eens goed schoon te maken. Ik laat jullie weten of dit helpt.

Bijdrager
    Mendoza
    ”AllStar”
    ”nookie”

Oke, die volg ik even niet. Een blower kan niet meer dan alleen de lucht verplaatsen, deze is dan ook echt niet opeens koeler geworden . .

Heeft dus weinig nut 8)

deze bestrijd het nut van een blower buiten de PC, omdat hij slechts lucht verplaatst. ik vertelde hem dat de blowers in de PC dit ook doen enn dat dit dus niet zoveel verschil maakt.

behalve dat blowers in de PC het werk iets gerichter doen.

Bijdrager
    servir frais

werkende tip : verander de processorsnelheid naar automatisch of gereduceerd ipv hoogst! werkt bij mij prima!

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.