30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)
  • Q:
    Bijdrager
    frederikbove

Pluto is geen planeet meer

Pluto is vanaf vandaag geen planeet meer wat vinden jullie hier van?

Meer informatie http://www.urania.be/berichten/toonbericht.php?id=2703

Bijdrager
    mekker

er is maar één pluto:

Bijdrager
    505

Zijn er nou echt geen leukere dingen waar sterrenkundige zich mee bezig kunnen houden :P

We zullen het in de zomer van 2015 wel zien wat het is, dan zijn er tenminste foto’s.

Bijdrager
    trabant

Fijn. Nu kan ik een nieuwe horoscoop laten trekken. Of mjn karakter daar veel van zal veranderen?:mrgreen:

Bijdrager
    iRik

Pluto is een dwerg :barbu: planeet

alle aardrijkskundige schoolboeken mogen nu dus in de prul:)

Bijdrager
    Turbanus

Prachtige verkeerde berichtgeving. Ook een dwergplaneet is dus nog een planeet. Door dit soort ondeskundige berichtgeving, krijgt het gros van de bevolking weer eens een verkeerde voorlichting. Topic-opener moet dus ook even de titel aanpassen.

Bijdrager
    frederikbove
    ”Turbanus”

Prachtige verkeerde berichtgeving. Ook een dwergplaneet is dus nog een planeet. Door dit soort ondeskundige berichtgeving, krijgt het gros van de bevolking weer eens een verkeerde voorlichting. Topic-opener moet dus ook even de titel aanpassen.

ne dat klopt niet helemaal wat je zegt.

Pluto heeft de naam planeet effectief niet meer.
    Zie hier onder in de resolutie

The resolution

The decision establishes three main categories of objects in our solar system.

Planets: The eight worlds from Mercury to Neptune.
    Dwarf Planets: Pluto and any other round object that “has not cleared the neighborhood around its orbit, and is not a satellite.”
    Small Solar System Bodies: All other objects orbiting the Sun.

Bijdrager
    trabant

Lees de link even door: ondanks de naam dwergplaneet, geldt het niet meer als planeet.

Bijdrager
    iJoost

Ach er verandert niets aan Pluto. Die heeft alleen een ander label gekregen. En aangezien de grens toch al arbitrair was. Voor het zelfde geld hadden we er een paar planeten bijgekregen. Kan gebeuren…;-)

In feite een mooi voorbeeld van wat precies wat wetenschap is. De zaken nog eens opnieuw (en op een andere manier) bekijken en dan beslissen dat het toch anders moet.

Bijdrager
    XyonN

Oftewel een kabouter plop steen:D

Bijdrager
    Steff

Nadat ik de link doorgelezen heb ben ik het er wel mee eens dat het geen planeet meer is. Als je meerdere ex-planeten of manen hebt met dezelfde omgang dien je die allemaal een naam te geven en dan hebben we straks enorm veel planeten.

En het is gewoon “Nee” ipv “Neen” we zijn toch een Nederlandse website. 8)

”XyonN”

‘Neen’ is nog steeds een goed Nederlands woord.

Dan neem ik mijn woorden terug. :|

Bijdrager
    roblemmen

zzz

Bijdrager
    XyonN
    ”Kriska”

En het is gewoon “Nee” ipv “Neen” we zijn toch een Nederlandse website. 8)

‘Neen’ is nog steeds een goed Nederlands woord.

Bijdrager
    Cloudsurfer

Grappig dat ze het toch hebben doorgevoerd :)

Bijdrager
    Turbanus
    ”frederikbove”
    ”Turbanus”

ne dat klopt niet helemaal wat je zegt.

Pluto heeft de naam planeet effectief niet meer.
    Zie hier onder in de resolutie

The resolution

The decision establishes three main categories of objects in our solar system.

Planets: The eight worlds from Mercury to Neptune.
    Dwarf Planets: Pluto and any other round object that “has not cleared the neighborhood around its orbit, and is not a satellite.”
    Small Solar System Bodies: All other objects orbiting the Sun.

Dus je beweert dat ik scheel ben als ik lees dat Pluto onder definitie van de dwergplaneten valt?

Bijdrager
    frederikbove

neen dat zeg ik niet.

Pluto valt onder de dwergplaneten maar is geen echt planeet meer.

Bijdrager
    Cloudsurfer

van Wikipedia

Pluto is a dwarf planet and the prototype of a yet to be named family of Trans-Neptunian objects.[1][2] It was considered the ninth and smallest of the planets of the Solar System, by the International Astronomical Union (IAU) and the general public from 1930 (the year of its discovery) to 2006. After much debate, the IAU decided on August 24, 2006 to reclassify Pluto as a dwarf planet, requiring that a planet must \”clear the neighbourhood around its orbit.\”[3] It qualified as a planet under the draft definition[4] but it failed to qualify under the final resolution, passed by the General Assembly of the IAU.

Bijdrager
    Turbanus

Daar kom je dus taalkundig in de knoei. Een wilde hond is dus ook een hond. Een dwergplaneet is dus ook een planeet.

Bijdrager
    frederikbove

toch is het zo dat pluto geen planeet is dat hebben al die oude mannen beslist daar op dat congres

Bijdrager
    jensw

de naam is alleen een beetje rottig gekozen.

Bijdrager
    Cloudsurfer

En als je Wikipedia mag geloven is het over een tijdje geen dwarf planet meer maar een Trans Neptunian object, net als Quaoar en dergelijke zwevende ijsbollen.

Bijdrager
    Turbanus

Ik lees dit op een technologie-nieuwssite;
    Aug 24, 2006 — By Alan Crosby

PRAGUE (Reuters) – Pluto was stripped of its status as a planet on Thursday when astronomers from around the world redefined it as a “dwarf planet,” leaving just eight major planets in the solar system.

Hier lees ik dus duidelijk dat Pluto de status van dwergplaneet heeft gekregen. Alhoewel ik daarmee vaststel dat hij de status van “planeet” volgens de astronomische definitie heeft verloren, is het dus taalkundig nog steeds een planeet en geen steenklomp.:wink:

Bijdrager
    wjgmspeedy
    ”frederikbove”

toch is het zo dat pluto geen planeet is dat hebben al die oude mannen beslist daar op dat congres

Maar de vraag is: Hebben die lui dat te beslissen? Pluto is van iedereen en van niemand. Bovendien blijft het ding gewoon hetzelfde, hoe je het ook noemt. Oke, volgens objectieve criteria is er gekozen dat het geen planeet meer is, maar wat ik in die link las, was dat er ook andere criteria aangehouden hadden kunnen worden. Vergelijk het met de benamening “stad” en “dorp”. Wanneer is iets een stad en wanneer een dorp, waar ligt de grens, wat zijn de criteria? Iedereen heeft het recht daar zelf invulling aan te geven.

Bijdrager
    A

Ik vind het niet leuk. Maar aan de andere kant begrijp ik het wel. Anders heeft ons zonnestelsel straks een hele boel planeten.

Bijdrager
    frederikbove

het is inderdaad gedaan omdat men anders met gigantisch veel planeten gaat zitten op een gegeven moment.

Bijdrager
    Turbanus

En dan moet je nu voor de gein is op de site van de Telegraaf kijken…..:(

Bijdrager
    wjgmspeedy

Ja right, er worden ook gigantisch veel planeten ontdekt. :sealed: Pluto is in 1930 ontdekt. Bijna alle mensen die nu leven zijn opgegroeid met een zonnestelsel met negen planeten. In collectieve kennis van mensen is Pluto een planeet. Dat valt niet zomaar op een congres met wat geleerden af te schaffen. Typisch wetenschappelijke arrogantie dit.

Bijdrager
    iJoost
    ”wjgmspeedy”

… waar ligt de grens, wat zijn de criteria? Iedereen heeft het recht daar zelf invulling aan te geven.

Tuurlijk. Maar het is wel handig (voor wetenschappers) als iedereen het over hetzelfde heeft als een bepaalde term (planeet, dwergplaneet) gebruikt wordt. Daarom proberen ze het zo af en toe over iets eens te worden.

Niet mee eens? Wel, het staat je vrij om er een andere mening op na te houden en te proberen iedereen ervan te overtuigen dat jij gelijk hebt. Daarbij helpt het wel als je er wat gegronde redenen voor je afwijkende keuze op na houdt. (Een paar jaar astronomie studeren geeft je al een aardige vertrekpunt.)

Verbeter de wetenschap. Denk zelf!;-)

Bijdrager
    Rik H.

Pluto is een planeet genoemd om het ego van de Amerikanen te strelen, de meeste planeten waren al ontdekt op het moment dat de Indianen nog de baas waren in Amerika.
    Pluto is waarschijnlijk een homp ijs en rommel die oorspronkelijk aan de Kuiper belt (of Kuiper gordel) toe behoort.
    Dit is een partij rommel van kometen die net buiten het zonnestelsel rondom de zon meedraait door het grote gewicht dat ze hebben. Ze zijn waarschijnlijk geen resultaat van de oerknal. De baan rondom de aarde is ook niet zuiver cirkelvormig.
    Echte astronomen zullen waarschijnlijk een wat genuanceerder verhaal kunnen vertellen.

Bijdrager
    frederikbove

Dat vraag ik mij ook af hoe lang het gaat duren eer iedereen het heeft afgeleerd dat pluto een planeet is

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 44)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.