9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    jazzvb

Plug-in

Hallo,

Ik las in een thread iets met een plug-in, maar wat is nou precies een plug-in?

Jazz

Moderator
    unSOUND

Een plugin is meestal een soort accessoire voor een programma. Het zorgt er voor dat een bepaald programma daarna meer kan dan normaal.

Voorbeeld 1:
    Photoschop bijvoorbeeld kan standaard geen foto’s uit jouw scanner halen. Installeer je de drivers, dan installeer je gelijk een plugin. Die plugin zorgt ervoor dat Photoshop daarna wel de scanner begrijpt.

Voorbeeld 2:
    Een website bevat een filmpje in de DivX codering. Die snapt Safari standaard niet. Dan kun je de DivX plugin installeren, waarna het wel werkt.

Voorbeeld 3:
    Een WMV filmpje kun je standaard niet met QuickTime openen. Maar er bestaat een plugin die er voor kan zorgen dat QuickTime het wel kan.

Bijdrager
    Patrock
    Bijdrager
    jazzvb

En bijvoorbeeld zo’n plugin in het eerste voorbeeld zit dan niet in Photoshop, want je kunt niet alle plugins bij de software leveren? Is dat correct? Want dan snap ik waarom die plugin niet meteen bij de software zit…

Bijdrager
    n8n

Plugins kunnen om verschillende reden niet direct bij de software geleverd worden.
    • ze kunnen geld kosten, als je elk betaalde plug-in in een applicatie stopt waar veel mensen niks aan hebben betalen ze voor niks.
    • plug-ins kosten bijna altijd meer geheugen omdat het een toevoeging aan een applicatie is.
    • als de plug-in en de applicatie door concurrerende bedrijven worden gemaakt, zal het bedrijf avn de applicatie er niet snel voor kiezen deze standaard te implementeren
    • het aanbod aan plug-ins voor een applicatie kan zo omvangrijk zijn dat het onmogelijk is deze allemaal standaard bij te leveren.

Bijdrager
    Patrock

Het zou een beetje nutteloos zijn om bij Photoshop ALLE scanner drivers mee te leveren, want dat kost gewoon heel veel data, en bijna niemand gebruikt het.

En vaak worden plugins ook door andere bedrijven gemaakt.

Bijdrager
    jazzvb

Bedankt voor de uitleg! Dan weet ik nu wat een plug-in is.

Jazz

Bijdrager
    NTG

toevoeging: binnen Mac OS X is een plugin bestand bijna altijd aangegeven als een wit legoblokje.

Bijdrager
    Pieterr
    ”jazzvb”

Want dan snap ik waarom die plugin niet meteen bij de software zit…

Een groot voordeel van software die plugins ondersteunt (zoals Firefox en QuickTime) is dat die software uitbreidbaar is met functionaliteit die nog niet beschikbaar is op het moment dat het oorspronkelijke programma op de markt komt.

De Engelse versie van Wikipedia geeft overigens nog wat meer uitleg dan de Nederlandse: Plugin

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.