16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Tkradio

Plotselinge melding ‘ReceiverHelper’ zal schade toebrengen aan je computer

Beste OMT’ers,

Sinds een aantal dagen krijg ik op mijn iMac plotseling de melding ‘ReceiverHelper’ zal schade toebrengen aan je computer. Met daaronder een vinkje ‘Meld malware aan Apple ten behoeve van andere gebruikers’. Hebben jullie enig idee wat er aan de hand is? Ik vermoed dat dit een helper van CitrixReceiver is, wat ik ooit gebruikt heb voor remote access. Heb echter geen idee waarom die na een lange periode inactiviteit opeens weer opduikt.

Mijn vraag: is dit inderdaad een overblijfsel van CitrixReceiver of is dit bekende malware? Wat moet ik ermee doen/moet ik me zorgen maken?

Bij voorbaat dank!

Bijdrager
    JoopJoopJoop

In ieder geval, nergens op klikken en/of een link volgen…

“meld malware bij Apple” is onzin… niks doen…

Gebruik MalWarebytes eens.. gratis download.

Bijdrager
    KarelWillem
    Bijdrager
    Tkradio

Dank voor jullie snelle reacties!

@KarelWillem deze site was ik ook tegengekomen maar was enigszins sceptisch. Is de informatie die hier staat betrouwbaar?

Jullie zijn het er dus wel over eens dat het wel ‘malware’ is en geen echte systeemmelding?

Bijdrager
    polansky

Uiteraard Malware geen twijfel over mogelijk.

Bijdrager
    Shmoo

… deze site was ik ook tegengekomen maar was enigszins sceptisch. Is de informatie die hier staat betrouwbaar?

Het is toch echt te gek voor woorden. Dit zegt iemand die de rotzooi al op zijn computer heeft staan. Dit soort rotzooi komt op je computer terecht omdat je voorheen dingen hebt gedaan op sites die een factor 809 keer sceptischer waren.

Dit soort zooi krijg je echt niet op je computer omdat je gewoon lekker surft en internet gebruikt zoals het hoort. Mensen die dit overkomt zouden eens een opfriscursus computeren en internet moeten doen. ☝️

Bijdrager
    KarelWillem

Tkradio op 3 maart 2020 om 12:06
    ….Jullie zijn het er dus wel over eens dat het wel ‘malware’ is en geen echte systeemmelding?

Yep.

Wil je het nog van een andere site horen? .;)

http://it-help.info/how-to/adwares/5957-how-to-remove-receiver-helper-mac-os

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door KarelWillem.
    Moderator
    Night

Ho ho ho,

zelfs in/bij betrouwbare software kan tegenwoordig een virus zitten of malware meeliften. Niet iedereen over een kam scheren…

Bijdrager
    Shmoo

Laat mij daar eens een voorbeeld van zien.

Bijdrager
    sedikit

@Shmoo,

de MPlayer schiet me voorlopig even te binnen. Er zijn er meer, maar daar kom ik niet zo 1,2,3 op.

Volgens mij was de VLC-player ook een tijdje verdacht.

• Deze reactie is gewijzigd 1 maand geleden door sedikit.
    Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Theoretisch gesproken kan er natuurlijk overal een virus in zitten (of een Trojaans paard wat bij OS-X aannemelijker is) maar de kans dat het in betrouwbare software zit gedownload vanaf een betrouwbare site is erg klein. Vooral ook omdat de ‘beschikbare’ hoeveelheid malware dat werkt onder OS-X sowieso erg klein is in vergelijking tot Windows.

In 2009 zat er een Trojaans paard in iWork 9 maar dat was alleen bij de piraat versie die toen op TPB stond.

Bijdrager
    Shmoo

Maar daar heeft niemand het ooit over. Als een medewerker bij NU.nl ooit een menselijk foutje maakt waardoor 48 minuten via de website van NU.nl  malware verzonden kan worden dan praten mensen daar 12 jaar later nog steeds over.  Dat is waar Night en Sedikit op doelen. Allemaal die extreem uiterste en unieke gevallen melden.

Mensen die malware op hun computer krijgen hebben SERIEUS een probleem met de manier waarop ze computeren. Dan kun je het probleem wel buiten je computer gaan zoeken en iedereen de schuld geven en wijzen naar alles dat beweegt behalve naar jezelf kijken, maar dat maakt het nog waarheid.

Fredje hier op OMT is van de generatie dat hij nog een van de eerste beleggers in appel was. Appel het fruit! Toch krijgt hij nooit dit soort rotzooi op zijn computer, zou dat niet iets te maken hebben met hoe Fredje zijn computer gebruikt en zorgen dat je met de tijd mee gaat of bij blijft? Zou het?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik werk al sinds eind jaren 70 met een Apple computer. Het eerste Apple virus is uit ’82 maar besmetting was toen nog geen groot issue omdat de consument nog geen internet had (wel zaten er cd-roms bij tijdschriften).

Door de jaren heen heb ik nooit last gehad van een echt op de Apple gerichte aanval. De enige uitzondering betrof de browser waarvan de google zoekmachine een keertje gekaapt werd door Chilltab.

Bijdrager
    Mac Hammer Fan

Ik heb één keer in de jaren 90 een kwaadaardig virus gehad op mijn computer: vermomd onder de naam Graphics Accelerator. Het was in de tijd van OS 8 en 9 en vernielde de menu’s van de programma’s.

https://en.wikipedia.org/wiki/SevenDust_(computer_virus)

Bijdrager
    KarelWillem

Oh ja, ik heb jaren een 666 bestandje gehad, dat niets anders deed dan er zijn.

Ik had dus blijkbaar de goedaardige variant. .:)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Dat geldt ook voor mij. Onder OS-8/9 ook wel deze verdachte bestanden gehad maar ze deden niks. Sinds OS-X werden programma’s zoals een browser geleidelijk aan 1000 maal vaker een doelwit.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.